Właściciel DAFa – firma PACCAR osiągnęła rekordowe zyski kwartalne

31 lipca 2023, 12:24

Firma PACCAR, właściciel marek Kenworth, Peterbilt i DAF, ogłosiła wyniki wypracowane przez przedsiębiorstwo w drugim kwartale 2023 roku. To był naprawdę udany kwartał.

Ciągniki siodłowe DAF

Drugi kwartał 2023 to bardzo dobry czas dla PACCAR

– Rekordowe przychody i dochód netto w drugim kwartale 2023 roku to efekt wysokiej liczby dostarczonych ciężarówek i dobrych wyników osiągniętych przez PACCAR Parts – powiedział Preston Feight, prezes firmy PACCAR. – PACCAR Parts w kwietniu, maju i czerwcu tego roku osiągnął solidne wyniki sprzedaży i przychody dzięki wiodącej w branży logistyce, która przełożyła się na skrócenie przestojów we flotach klientów. Z kolei na świetne rezultaty PACCAR Financial Services wpłynęły paleta wysokiej jakości usług oraz wyniki w sektorze pojazdów używanych. PACCAR jest pionierem w wykorzystaniu nowych technologii. Jestem dumny z naszego zespołu, który dostarcza klientom najwyższej jakości pojazdy i rozwiązania dla transportu – dodał Feight.

PACCAR zanotował rekordowy dochód netto w wysokości 1,22 mld USD (2,33 USD na akcję) w drugim kwartale 2023 roku, co stanowi wzrost o 70 proc. względem analogicznego okresu w 2022 roku (720,4 mln USD – 1,37 USD na akcję). Przychody netto ze sprzedaży i usług finansowych wyniosły 8,88 mld USD, a więc o 24 proc. więcej niż 7,16 mld USD osiągnięte w drugim kwartale 2022 roku. Z kolei średnia marża brutto wzrosła z 14,4 proc. do 18,8 proc.

PACCAR ogłosił osiągnięcie w pierwszej połowie 2023 roku zysku netto w wysokości 1,96 mld USD (3,73 USD na akcję). Przychody ze sprzedaży i usług finansowych, osiągnięte w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku, wyniosły 17,35 mld USD. Dla porównania, w analogicznym okresie poprzedniego roku osiągnięto wynik na poziomie 13,63 mld USD.

Wyniki PACCAR – II kwartał 2023 roku w liczbach:

8,88 mld USD – przychód netto
1,22 mld USD – zysk netto
51,0 tys. pojazdów dostarczonych na całym świecie
1,6 mld USD – przychód PACCAR Parts
419,3 mln USD – zysk brutto PACCAR Parts
144,7 mln USD – zysk brutto PACCAR Financial Services
101,3 mln USD – wydatki na rozwój i badania (research & developement)
179,1 mln USD – wydatki na inwestycje

Wyniki PACCAR – I półrocze 2023 roku w liczbach:

17,35 mld USD – przychód netto
1,96 mld USD – zysk netto
312 mln USD – wydatki na inwestycje
198,5 mln USD – wydatki na badania i rozwój (research & developement)
857,9 mln USD – zysk brutto PACCAR Parts
293,5 mln USD – zysk brutto PACCAR Financial Services

Globalne wyniki marek PACCAR

– Klienci decydują się na odmładzanie swoich flot, by skorzystać w ten sposób na wiodącej efektywności paliwowej i niezawodności ciężarówek Peterbilt i Kenworth. Nasze fabryki mają zapełnione kalendarze produkcyjne na rok do przodu – skomentował Darrin Siver, wiceprezes PACCAR. Prognozy zakładają, że w 2023 roku na rynkach w USA i Kanadzie sprzeda się łącznie nawet 320 tys. ciężarówek klasy 8 (kategoria najcięższych samochodów ciężarowych w USA).

– Innowacyjna gama pojazdów nowej generacji DAF zapewnia naszym klientom świetne wyniki – powiedział Harald Seidel, prezes DAF Trucks N.V. – Nowe, jeszcze bardziej aerodynamiczne DAF-y oferują najniższe spalanie w swoich klasach. Dzięki temu każda taka ciężarówka przekłada się na zredukowanie wydatków na paliwo nawet o kilka tysięcy dolarów rocznie, jak również wpływu na środowisko naturalne. Potwierdzeniem możliwości DAF-ów nowej generacji jest nagroda „Green Truck 2023” przyznana modelowi XF przez najważniejszych niemieckich dziennikarzy branżowych, którzy docenili najlepszą w segmencie wydajność i najniższe zużycie paliwa – podsumował Seidel.

Szacuje się, że w 2023 roku europejscy odbiorcy zarejestrują nawet 330 tys. nowych pojazdów ciężarowych o DMC pow. 16 t.

– Pojazdy marek Kenworth i DAF zwiększają swój udział w rynku południowoamerykańskim. Przewidujemy, że w tym regionie sprzedaż największych ciężarówek (DMC pow. 16 t) zamknie się w tym roku w liczbie 105-115 tys. pojazdów. W pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku 9,2 proc. dużych ciężarówek sprzedanych w Brazylii to DAF-y. To wzrost o 2,3 proc. względem analogicznego okresu w 2022 roku – powiedział Mike Dozier, wiceprezes PACCAR.

Sukcesy także w obszarze sprzedaży części

W drugim kwartale 2023 roku PACCAR Parts wypracował zysk brutto na poziomie 419,3 mln USD, o 19 proc. więcej niż w kwietniu, maju i czerwcu 2022 roku (353,3 mln USD). Z kolei przychody wzrosły o 11 proc., do 1,6 mld USD (1,43 mld USD w analogicznym okresie 2022 roku).

W pierwszym półroczu 2023 PACCAR Parts zanotował 3,22 mld USD przychodu (2,82 mld USD w I i II kwartale 2022), 857,9 mln USD zysku brutto (693,5 mln USD w I i II kwartale ub. roku).

– PACCAR Parts zapewnia strategiczne, nowoczesne rozwiązania dla transportu, które przyczyniają się do skrócenia przestojów i przerw serwisowych, co z kolei przekłada się na wyższą rentowność naszych klientów. Program PACCAR Parts’ Managed Dealer Inventory dostarcza predyktywną analizę danych i sugeruje optymalną paletę i dostępność części w magazynach naszych dealerów – powiedziała Laura Bloch, wiceprezes PACCAR i dyrektor generalna PACCAR Parts.

18 globalnych centrów dystrybucyjnych (PDC) PACCAR Parts obsługuje ponad 2 tys. dealerów i serwisów marek DAF, Kenworth i Peterbilt, a także ponad 250 punktów marki TRP. Sieć doinwestowanych, niezależnych dealerów zapewnia klientom usługi na najwyższym poziomie i stanowi doskonałe uzupełnienie najwyższej jakości pojazdów marek DAF, Kenworth Peterbilt.

W 2024 roku PACCAR Parts otworzy kolejne centrum dystrybucyjne w Europie. Obiekt o powierzchni ponad 22 tys. m2 będzie działać w miejscowości Massbach w Niemczech i pozwoli poprawić dostępność i czas dostawy części w regionie. Łączna powierzchnia wszystkich 18 centrów dystrybucyjnych PACCAR wynosi ponad 306 tys. m2.

Wyniki PACCAR Financial Services (PFS)

W drugim kwartale 2023 roku PFS wypracował zysk brutto na poziomie 144,7 mln USD, w porównaniu do 144,4 mln USD osiągniętego w analogicznym okresie 2022 roku. Z kolei przychody PACCAR Financial Services z kwietnia, maja i czerwca bieżącego roku obliczono na 439,8 mln USD. Rok wcześniej ta wartość wyniosła 372,5 mln USD.

Pierwsze półrocze 2023 roku PACCAR Financial Services zamknęło z dochodem brutto 293,5 mln USD, o 2,1 mln USD więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Przychody uzyskane od stycznia do czerwca 2023 roku wyniosły 863 mln USD, co stanowi wzrost o 124,3 mln USD względem pierwszego półrocza 2022 roku.

– Mieliśmy świetny drugi kwartał 2023 roku dzięki portfolio usług wysokiej jakości i wysokiej rentowności w sektorze pojazdów używanych. Jesteśmy liderem rynku, ponieważ łączymy wysokiej jakości pojazdy DAF, Kenworth i Peterbilt z innowacyjnymi rozwiązaniami, które pozwalają klientom gładko i wygodnie przejść przez cały proces finansowania oraz zapewniają im wsparcie na każdym etapie cyklu biznesowego – ocenił Todd Hubbard, wiceprezes PACCAR.

W portfolio PFS jest obecnie 224 tys. ciężarówek i przyczep, wliczając w to 42 tys. pojazdów obsługiwanych przez PacLease, wiodącego dostawcę leasingu z pełną obsługą (FSL), działającego w Ameryce Północnej, Europie i Australii.

Dzięki dobrym wynikom finansowym PACCAR i wysokim ocenom kredytowym (A+/A1), PACCAR Financial Services może oferować konkurencyjne warunki finansowania klientom z 26 krajów na czterech kontynentach.

PACCAR i Toyota rozszerzają współpracę w zakresie wodorowych ogniw paliwowych
Obie firmy zwiększają wspólne zaangażowanie w rozwój i produkcję bezemisyjnych ciężarówek Kenworth i Peterbilt napędzanych kolejną generacją wodorowych ogniw paliwowych Toyoty. Zacieśnienie współpracy oznacza jeszcze mocniejsze wsparcie procesu rozwoju i wprowadzenia do sprzedaży bezemisyjnych modeli Kenworth T680 i Peterbilt 579 z wodorowym napędem Toyoty. Pierwsze egzemplarze tych ciężarówek mają trafić do klientów w 2024 roku.

– Nasza kooperacja z Toyotą przyczyni się do rozszerzenia wiodącej oferty PACCAR w zakresie bezemisyjnych pojazdów, które nie tylko zmniejszają wpływ transportu na środowisko naturalne, ale także podnoszą operacyjną efektywność naszych klientów – skomentował John Rich, chief technology officer w PACCAR.

Wysokie zyski motorem napędowym inwestycji

Świetne wyniki finansowe w połączeniu z naciskiem kładzionym na jakość, technologię i produktywność pozwoliły firmie PACCAR przeznaczyć w ciągu ostatniej dekady 7,5 mld USD na inwestycje w infrastrukturę, innowacyjne produkty i nowe rozwiązania. Tylko w 2023 roku PACCAR przewiduje wydać od 625 do 675 mln USD na inwestycje oraz od 400 do 430 mln USD na rozwój i badania.

– PACCAR zwiększa nakłady na rozwój efektywnych silników diesla, napędów elektrycznych, systemów autonomicznej jazdy, usług komunikacji pojazdów, a także możliwości produkcyjnych i dystrybucji części – powiedział Harrie Schippers, prezes i dyrektor finansowy PACCAR.

W drugim kwartale 2023 roku marka Kenworth rozbudowała fabrykę w Chillicothe (Ohio, USA) o blisko 10 tys. m2 kosztem 47 mln USD.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!