IVECO będzie produkować ciężarówki elektryczne pod własną marką. Co z Nikolą?

1 sierpnia 2023, 14:00

IVECO będzie produkować i sprzedawać pod własną marką elektryczne pojazdy ciężarowe zasilane z akumulatorów oraz ogniw paliwowych

Firma IVECO ogłosiła, że będzie produkować i sprzedawać pod własną marką elektryczne pojazdy ciężarowe zasilane z akumulatorów oraz ogniw paliwowych. Jest to konsekwencja zakomunikowanego przez Iveco Group w czerwcu przejęcia w pełni i na wyłączność niemieckiej spółki powstałej z byłego joint-venture Nikola Iveco Europe.

Samochody ciężarowe IVECO zasilane z akumulatorów (HD BEV) i ogniw paliwowych (HD FCEV) są wyposażone w elektryczny układ napędowy, którego współprojektantem i producentem jest FPT Industrial, siostrzana marka IVECO w ramach Iveco Group, specjalizująca się w zespołach napędowych, akumulatory firmy Proterra oraz technologię ogniw paliwowych i kluczowe podzespoły Bosch. Pojazdy zostały zaprojektowane od podstaw jako elektryczne, z wykorzystaniem ciężarowej platformy IVECO S‑Way, której modułową konstrukcję zaadaptowano specjalnie na potrzeby zasilania z ogniw paliwowych lub akumulatorów.

IVECO HD BEV ma zasięg do 500 km. Łączna pojemność 9 akumulatorów wynosi 738 kW i można je ładować z mocą do 350 kW. Takie źródło energii pozwala na realizowanie przewozów między centrami logistycznymi, w szerokim zakresie zastosowań regionalnych. Na dłuższych trasach zapas energii można uzupełnić na przykład podczas obowiązkowych postojów dla kierowców. Pierwszym modelem, który na rynek europejski trafi w ostatnim kwartale 2023 r., będzie ciągnik siodłowy w konfiguracji 4×2.

IVECO HEAVY DUTY BEV

IVECO HD FCEV ma zasięg do 800 km. Dzięki szybkiemu tankowaniu trwającemu niespełna 20 minut samochód doskonale sprawdza się w ciężkim transporcie komercyjnym na dalekich trasach. W zbiornikach pojazdu mieści się 70 kg użytecznego wodoru pod ciśnieniem 700 barów. Ciężarowy FCEV porównaniu z wersją czysto elektryczną ma większy zasięg, dzięki czemu zmieni reguły gry pod względem zerowej emisji lokalnej w transporcie długodystansowym. Pierwsze egzemplarze IVECO HD FCEV zostaną dostarczone klientom we Francji, Szwajcarii i Niemczech pod koniec 2023 r. – zgodnie z założeniami europejskiego projektu H2Haul współfinansowanego przez Clean Hydrogen Partnership i mającego na celu przyspieszenie wdrażania rozwiązań wodorowych w branży transportowej oraz umożliwienie masowej eksploatacji samochodów ciężarowych zasilanych ogniwami paliwowymi w najbliższych latach.

Iveco Heavy Duty FCEV

Obydwa pojazdy są produkowane w należących do Iveco Group wielomarkowych zakładach w Ulm w Niemczech. Pojazdy będą sprzedawane i serwisowane w sieci dealerskiej IVECO, liczącej 254 punkty w całej Europie.

IVECO HD BEV

IVECO HD FCEV

  • Zasięg do 500 km
  • Zasięg do 800 km
  • Czas ładowania (do 80%) 90 min przy 350 W
  • Tankowanie paliwa ok. 20 min
  • Dopuszczalna masa całkowita zestawu do 44 t
  • 70 kg użytecznego H2, w zbiornikach pod ciśnieniem 700 barów
  • e-Axle — moc ciągła 480 kW/645 KM
  • 400 kW mocy ciągłej; 1800 Nm momentu obrotowego
  • Łączna pojemność akumulatorów (9 szt.) 738 kWh
  • Ładowność do 24,7 t (DMC 44 t)

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!