Podobnie jak w ubiegłym roku, polska firma TechTIR i czeski Fesh Fesh zajmują się przygotowywaniem samochodów do udziału w prestiżowym rajdzie DAKAR. FeshFesh przygotowuje samochody od strony mechanicznej, natomiast pszczyński TechTIR – firma, która od 18 lat zajmuje się naprawą sterowników i tworzeniem oprogramowania pod kątem samochodów ciężarowych, zajmuje się właśnie optymalizacją pracy silników poprzez tworzenie odpowiednich modyfikacji programowych. Wspólnym celem jest to, by wyciągnąć z samochodów jak najwięcej i jeszcze więcej?
Na ten moment wiadomo, że w rajdzie DAKAR 2024 wezmą udział dwie, przygotowywane przez powyżej wymienione firmy, ciężarówki: Tatra Jamal Evo i Ford Cargo Evo. Fesh Fesh i TechTIR zapowiadają, że niewykluczone iż do tego duetu dołączy jeszcze jeden pojazd – w kuluarach mówi się, że będzie on dysponował napędem elektrycznym.
Parametry dakarowego Forda Cargo Evo
- Moc: 1150-1200kM
- Moment obrotowy: 4800 Nm – 5000 Nm
- Skrzynia biegów: Alison – automatyczna po przebudowie,
- Pojemność silnika: 13 l
Wprowadzone do dziś zmiany w stosunku do rozwiązań z Dakar 2023:
- skrzynia biegów po przebudowie,
- zmiana sterowania skrzyni biegów,
- zmiana oprogramowania silnika,
- zmiana wtrysków,
- zmiana turbiny,
- zastosowanie odmiennego sterowania turbiną i obiegiem powietrza,
- kolektor wydechowy przeliczono od zera,
Ostatniego dnia lipca, Ford został poddany testom w czeskiej Koprivnicy. Kierowca rajdowy – Vaidotas Paškevičius – który podczas Dakar 2023 przemierzał pustynię Tatrą Jamal z numerem 514, był bardzo zadowolony z nowych rozwiązań, które zostaną zastosowane także w pozostałych samochodach.
Parametry dakarowej Tatry Jamal Evo
- Moc: 1050-1100kM
- Moment obrotowy: >4500 Nm
- Skrzynia biegów: Alison – automatyczna po przebudowie,
- Pojemność silnika: 13 l
Działania:
- podobnie jak w przypadku forda trwają prace związane z optymalizacją pracy silnika, skrzyni biegów
Na sierpień zaplanowano demontaż silników obu pojazdów. Zostaną one przeniesione do hamowni silnikowej, obciążeniowej, dzięki czemu zespół pozna moc silnika, momenty obrotowe oraz panujące w układzie napędowym temperatury. Mając dokładną charakterystykę z hamowni, inżynierowie przeprowadzą ostateczną modyfikacja/optymalizację pracy silników. Dzięki wykonanym pomiarom uzyskamy informację o górnym pułapie wytrzymałości jednostek. Na podstawie tych informacji powstaną charakterystyki dla skrzyni biegów i stworzone zostaną pod nie ostateczne wersje oprogramowania.
W obydwu samochodach od nowa wykonano interfejs przeznaczony dla mechanika teamu. Zastosowano nowe wyświetlacze i możliwość pomiaru dodatkowych parametrów. Wprowadzono także nowy system tempomatu – ustalania prędkości zadanej.
Każdy z samochodów zostanie także wyposażony w nową karoserię. Firmy dotychczas nie zdradziły informacji na temat składu teamów. Wiele wskazuje jednak na to, że nastąpi to wkrótce.
Komentarze