W tym roku mija 25 lat od rozpoczęcia produkcji specjalistycznego pojazdu ciężarowego Econic przez Mercedes-Benz Special Trucks. Ta niskopodłogowa ciężarówka wykorzystywana jest jako śmieciarka, pojazd strażacki, pojazd do obsługi lotniska i wiele innych.
Szeroka gama zastosowań Mercedesa Econic
Od rozpoczęcia produkcji w roku 1998 Econic z powodzeniem spełnia wysokie wymogi transportu komunalnego, dystrybucyjnego i branży odbioru odpadów – pod względem ergonomiczności, bezpieczeństwa, ekonomiczności i ekologiczności. Przez cały ten czas Econic stale rozszerzał swoje obszary eksploatacji miejskiej w Europie i za oceanem: spektrum jego zastosowań sięga od gospodarki komunalnej, gdzie służy do wywozu i utylizacji odpadów, poprzez miejski transport dostawczy, po wykorzystanie jako pojazdu interwencyjnego dla straży pożarnej oraz przy budowie dróg. Od niedawna w pełni elektryczny eEconic, który zastąpił wariant z napędem na gaz ziemny, zjeżdża z linii montażowej w Wörth obok konwencjonalnego Econica.
Historia modelu Mercedes Econic
Econic został zaprezentowany po raz pierwszy w 1998 r. na targach „Entsorga” – jako nowatorski niskopodłogowy pojazd specjalny – i od tego czasu był produkowany w szwajcarskich zakładach NAW (Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon & Wetzikon) w Arbon nad Jeziorem Bodeńskim. W 2001 r. rodzina Econica powiększyła się o wariant z układem napędu 6×4, a w 2004 r. dołączył Econic 8×4/4 z czterema kołami napędzanymi i kierowanymi. W roku 2002 wprowadzono Econica z napędem na gaz ziemny. Rok później produkcję pojazdu przeniesiono do fabryki w Wörth, gdzie odbywa się ona do dzisiaj. Już w niej w 2005 r. zjechał z taśmy pięciotysięczny egzemplarz Econica.
W 2009 r. po raz pierwszy w ciągu jednego roku dostarczono klientom ponad 1500 tych pojazdów, a dwa lata później przekroczono łączną liczbę 10 tysięcy wyprodukowanych Econiców. Wydarzeniami roku 2013 były światowa premiera i rozpoczęcie seryjnej produkcji Econica nowej generacji, którego podstawowe podzespoły są stosowane do dziś. Kolejnym przełomowym osiągnięciem, związanym z realizacją celów zrównoważonego rozwoju, było w 2022 r. dołączenie w pełni elektrycznego eEconica do konwencjonalnego Econica w portfolio produktowym.
Do dnia dzisiejszego wyprodukowano i dostarczono klientom łącznie ok. 28 tysięcy egzemplarzy Econica. Około 85 procent z nich używanych jest w branży utylizacji odpadów, a około 5 procent wykorzystuje straż pożarna, na przykład jako pojazdy z drabiną obrotową. Kolejne dziesięć procent pojazdów znajduje zastosowanie w innych segmentach, np. jako wywrotki czy betonomieszarki w budownictwie drogowym lub jako pojazdy tankujące bądź cateringowe na lotniskach.
Szeroki gama wariantów specjalnej ciężarówki Mercedesa
Oferowany obecnie Econic jest dostępny jako pojazd dwu-, trzy- lub czteroosiowy o dopuszczalnej masie całkowitej 18, 26 i – w wariancie czteroosiowym – 32 ton. Może by
wyposażony w niską lub wysoką kabinę kierowcy, rozstaw osi od 3450 do 5700 milimetrów i silnik o mocy od 200 kW (272 KM) do 260 kW (354 KM). Oprócz sprawdzonej automatycznej 6-stopniowej skrzyni biegów Allison z przekładnią hydrokinetyczną, na życzenie Econic wyposażany jest w paliwooszczędną zautomatyzowaną skrzynię biegów Mercedes-Benz PowerShift 3 z 12 biegami do jazdy w przód i czterema biegami wstecznymi, posiadającą programy jazdy specjalnie dostosowane do ruchu miejskiego.
Na życzenie klienta Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT) może zrealizowa
niestandardowe rozwiązania z kompleksową przebudową pojazdu do zastosowań specjalnych. W razie potrzeby możliwe jest na przykład dodatkowe zmniejszenie rozstawu osi lub szerokości pojazdu.
Zastosowania Econica na całym świecie
W ciągu ostatnich 25 lat Mercedes-Benz Econic sprawdził się jako specjalistyczny pojazd komunalny o szerokich możliwościach zastosowań – nie tylko w Niemczech, ale także w wielu krajach Europy i poza nią.
W Watykanie już od 2005 r. Econic służy jako wóz strażacki, a hanowerska straż pożarna dysponuje 16 wozami techniczno-gaśniczymi typu HLF 20. Na rynkach skandynawskich swoje zadania wykonuje ponad 150 Econiców, a w Singapurze trzyosiowe pojazdy Econic ze skrętną osią tylną i zabudową z tylnym mechanizmem załadowczym dowodzą, jak wydajny może być recykling odpadów w wielomilionowej metropolii.
Rynkiem kluczowym dla Econica jest Wielka Brytania. Jedno z wiodących na brytyjskim rynku przedsiębiorstw zajmujących się utylizacją i recyklingiem odpadów w 2019 r. po raz pierwszy zastosowało także pojazdy Econic z zabudową hakową i bramową. Econic przeznaczony do transportu budowlanego zdobył nagrodę London Cycling Award za wzorcowe elementy bezpieczeństwa.
W Australii i Nowej Zelandii wymogi tamtejszych przedsiębiorstw gospodarki odpadami komunalnymi spełnia model Econic Dual Control z dwiema stałymi kolumnami kierownicy i dwiema kierownicami. Umożliwia on kierowcy siedzenie zawsze po właściwej stronie, bez konieczności wysiadania w celu sprawdzenia pracy bocznego mechanizmu załadowczego śmieciarki.
W Stanach Zjednoczonych Econic występuje pod nazwą Freightliner Econic SD („Severe Duty”), między innymi jako pojazd do wywozu odpadów z ładowarką czołową. Końcowy montaż surowej karoserii dostarczonej z Wörth odbywa się w zakładzie Freightliner Custom Chassis Corporation w Gaffney w Południowej Karolinie. Dostosowuje się je tam do wymogów rynku północnoamerykańskiego i wyposaża w 350-konny 6-cylindrowy silnik z rodziny silników do średniociężkich pojazdów (Medium Duty Engine Platform) Daimler Trucks.
Elektryczny eEconic
Od rozpoczęcia produkcji seryjnej jesienią 2022 r. dostępny jest również wariant pojazdu z napędem akumulatorowo-elektrycznym – Mercedes-Benz eEconic. Mercedes-Benz Special Trucks rozszerzył w ten sposób swoją gamę produktów o cichy pojazd o lokalnie neutralnym bilansie emisji CO2, przeznaczony do zastosowań komunalnych wymagających częstego zatrzymywania się i ruszania z miejsca. Ze względu na konieczność częstego hamowania w ruchu miejskim, eEconic jest predestynowany do odzyskiwania energii poprzez rekuperację.
Ponadto Econic jest wyposażony w oś elektryczną ze zintegrowaną jednostką napędową i dwoma silnikami elektrycznymi.Dzięki trzem pakietom akumulatorowym o pojemności 336 kWh1, do codziennej jazdy w centrum miasta w trybie jednozmianowym wystarcza zazwyczaj jedno naładowanie akumulatora. Ładowanie z mocą do 160 kW może odbywa
się w nocy w zajezdni. Pozwala to oszczędzać akumulatory i umożliwia korzystanie z tańszych taryf energii elektrycznej.
Komentarze