Scania wprowadza nową generację cyfrowych interfejsów dla kierowców

7 września 2023, 12:16

Nowa generacja cyfrowego interfejsu ma zapewnić wyższe bezpieczeństwo jazdy, a także ponieść komfort kierowcy. Kierowcy zyskają większą kontrolę nad pojazdem i jego otoczeniem dzięki sygnałom wysyłanym przez czujniki za każdym razem, gdy zbliża się zagrożenie lub konieczność podjęcia działania.

Co obejmuje nowy interfejs Scanii?

Nowy cyfrowy interfejs kierowcy Scania otwiera drogę do bardziej inteligentnej, bezpieczniejszej i przyjemniejszej jazdy. Modułowa konstrukcja i najnowsze rozwiązania cyfrowe zapewniają bezpieczeństwo, łączność i wygodę za kierownicą.

Cyfrowy interfejs kierowcy to najnowszy przykład rozwiązań Scania przyczyniających się do zmian w branży transportowej, w bardziej inteligentnym i zrównoważonym kierunku.
Możliwość dostosowania doświadczeń z jazdy do indywidualnych potrzeb kierowcy przy stałym dostępie do najnowszych danych.
Optymalne połączenie elementów fizycznego i cyfrowego sterowania z cyfrowymi wyświetlaczami zapewnia kierowcom wsparcie najwyższej klasy i uproszczoną obsługę.
Scania dołożyła wszelkich starań, aby systemy wsparcia i bezpieczeństwa były intuicyjne i jak najmniej uciążliwe dla kierowców.

– Oprócz podglądu informacji dotyczących pojazdu i możliwości indywidualnego dostosowania stanowiska kierowcy, cyfrowy interfejs podnosi poziom komunikacji i digitalizacji w pojeździe oraz jego otoczeniu. Pojazdy Scania można obecnie zintegrować z innymi dostępnymi rozwiązaniami, zaczynając od systemu zarządzania flotą, po rzeczywiste otoczenie i szereg usług opartych na chmurze. Wszystko to służy poprawie bezpieczeństwa, dyspozycyjności i produktywności – podkreśla Stefan Dorski, starszy wiceprezes i dyrektor Scania Trucks.

Jak działa cyfrowy interfejs Scania?

Cyfrowy interfejs kierowcy Scania reprezentuje postęp w rozwiązaniach człowiek-maszyna w samochodach ciężarowych. Kierowca decyduje, które informacje mają być wyświetlane lub pomijane, a cała konfiguracja jest intuicyjna i łatwa w obsłudze. Jest to możliwe dzięki inteligentnemu połączeniu fizycznych i cyfrowych elementów sterujących, które zapewniają wygodny podgląd danych.
Cyfrowy interfejs kierowcy tworzą dwa wyświetlacze: wyświetlacz kierowcy naprzeciw prowadzącego pojazd i centralny wyświetlacz informacyjny (ekran dotykowy dostępny w dwóch rozmiarach – 10,1 lub 12,9 cala). Kierowca może wprowadzać dane za pomocą ekranu dotykowego, naciskając przyciski lub poprzez komendy głosowe. Scania zdecydowała się na wygodne połączenie fizycznych i cyfrowych elementów sterujących, by uniknąć ukrywania istotnych funkcji o jeden lub dwa poziomy niżej w menu.

– Najczęściej używane funkcje powinny być łatwo dostępne. Chodzi o zaoferowanie kierowcom jak najlepszego komfortu podczas prowadzenia pojazdu i upewnienie się, że nowa technologia zawsze ich wspiera, zamiast irytować – albo, co jeszcze gorsze, stwarzać sytuacje, w których kierowca przestaje skupiać się na drodze, bo musi się skoncentrować na zmianie temperatury we wnętrzu kabiny – komentuje Eduardo Landeo, kierownik produktu w Scania Trucks.

Zaawansowane technologie, które dbają o bezpieczeństwo

Wiele funkcji bezpieczeństwa jest oferowanych w najnowszej generacji samochodów ciężarowych Scania w standardzie na rynkach europejskich. Inne funkcje są opcjonalne i wykraczają poza minimalne standardy wyznaczone prawnie. Jednym z przykładów jest autonomiczny system awaryjnego hamowania (Advanced Emergency Braking for Vulnerable Road Users, AEB VRU); w razie potrzeby pojazd samodzielnie hamuje zamiast jedynie ostrzegać, że przed pojazdem znajduje się pieszy.

– Wprowadzając tę funkcję, otwieramy całe spektrum rozwiązań cyfrowych i komunikacyjnych, które przyniosą korzyści kierowcom, a także właścicielom i menedżerom flot. Inteligentne i bezpieczne pojazdy zapewnią większą produktywność, przyczynią się do ograniczenia liczby wypadków i będą bezpieczniejsze dla kierowców. Kierowca przekona się, że jego narzędzie pracy naprawdę go wspiera, dostarczając pełną gamę informacji: dane o pojeździe i potencjalnych zagrożeniach, jak również ogólne wskazówki i ulubioną muzykę z doskonałym nagłośnieniem – dodaje Eduardo Landeo.

W Polsce cyfrowy interfejs kierowcy znajdzie się w wyposażeniu standardowym pojazdów Scania wyprodukowanych od maja 2024 roku.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!