Imponujący ekonomią spalinowy Super Truck 2 od Volvo

27 listopada 2023, 12:08

Inżynierzy Volvo zaprojektowali tę nową ciężarówkę od przedniego zderzaka, aż po tył naczepy stosując najbardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne. Efekt? Zwiększenie ekonomii transportu aż o 134%. Sprawdzamy, jak dokładnie osiągnięto ten wynik i co on właściwie oznacza?

Spis treści:

  • 14 l / 100 km z pełnym ładunkiem
  • Jak Volvo odchudziło konstrukcję ciężarówki?
  • Klucz do sukcesu: poprawa aerodynamiki
  • Zmodyfikowany układ napędowy
  • Gdzie i dlaczego Volvo stworzyło Super Truck 2?
  • Jakie jest przeznaczenie takich pojazdów?

 

W czasach, które nie wróżą niczego dobrego spalinowym ciągnikom siodłowym, miłą odmianą jest informacja o tym, że najwięksi producenci ciężarówek wciąż redukują zużycie paliwa w truckach o klasycznym napędzie. A jeszcze lepiej wiedzieć, że odnoszą na tym polu spektakularne sukcesy. Tak właśnie jest w przypadku Volvo Super Truck 2.

14 l / 100 km z pełnym ładunkiem

Efektem prac specjalistów z Volvo jest zestaw Super Truck 2. Składa się z ciągnika siodłowego z 11-litrowym silnikiem diesla (z Volvo FM), wspomaganego 48-voltową „miękką hybrydą” oraz z naczepy. Wszystko zaprojektowane z naciskiem na ekstremalną redukcję spalania paliwa.

Efekty naprawdę imponują, ponieważ Volvo Super Truck z ładunkiem o masie 14,4 tony przy średniej prędkości 104 km/h spali ok. 14 l / 100 km. Dla porównania: seryjne Volvo VNL670 z 2009 roku, napędzane 13-litrowym dieslem w takich samych warunkach spala średnio 32,7 l / 100 km.

Jak Volvo odchudziło konstrukcję ciężarówki?

Osiągnięcie tak ekstremalnie niskiego spalania było możliwe między innymi dzięki redukcji masy ciągnika siodłowego. Zrealizowano to poprzez:

  • skrócenie kabiny,
  • zastosowanie dwuosiowego podwozia,
  • wykonanie ramy za aluminium,
  • zastosowanie ultralekkiego wału napędowego z kompozytów,
  • wyposażenie pojazdu w specjalne felgi o średnicy 19,5 cala.

Dodatkowo odchudzono również konstrukcję naczepy. W efekcie tych działań cały zestaw Volvo Super Truck 2 waży zaledwie 12.2 tony. To naprawdę niewiele, jeżeli weźmie się pod uwagę masę elektrycznych ciągników siodłowych, które bez naczepy często ważą ponad 12 000 kg.

Klucz do sukcesu: poprawa aerodynamiki

Obniżenie masy to jedno, ale największe oszczędności w spalaniu przyniosła optymalizacja aerodynamiki pojazdu. Zastosowano zaokrągloną przednią szybę w kabinie o kształcie klina. Zoptymalizowano także wlot układu chłodzenia i dodano owiewki naczepy oraz dodatkowe elementy aerodynamiczne. Ciągnik nie posiada tradycyjnych lusterek, lecz specjalne kamery.

Całe nadwozie zaprojektowano z myślą o obniżeniu oporu powietrza, opływającego zestaw w trakcie jazdy. W porównaniu do bazowego modelu VNL670 Volvo Super Truck 2 posiada aż o 50% niższy opór aerodynamiczny. Jednocześnie jest on o 20% mniejszy, niż w modelu Super Truck 1 z 2016 roku.

Zmodyfikowany układ napędowy

Modyfikacje wprowadzono także w układzie napędowym i jezdnym. Klasyczny, 11-litrowy diesel otrzymał wsparcie w postaci 48-voltowego układu mikrohybrydowego, który odciąża motor, zasilając elektryczne systemy pokładowe. Należą do nich między innymi elektryczna klimatyzacja oraz pompa ciepła, którą wykorzystano do ogrzewania kabiny.

Pomimo zastosowania układu 4 x 2 ładowność zestawu jest taka sama, jak w układzie 6 x 4. W tym celu wykorzystano prawdopodobnie europejskie osie o dopuszczalnych naciskach większych od amerykańskich odpowiedników. Podczas jazdy z większymi prędkościami zawieszenie obniża się i automatycznie podwyższa nawet o 3 cale dla wygodniejszego manewrowania podczas wolniejszej jazdy. Przysłowiowymi kropkami nad i są dedykowane opony o niskim oporze toczenia od Michelin dla ciągnika i naczepy.

Gdzie i dlaczego Volvo stworzyło Super Truck 2?

Super Truck 2 powstał w Volvo Trucks North America, jest to więc amerykańska koncepcja. Co ważne, zaprezentowane wyniki spalania nie pochodzą z testów w kontrolowanych warunkach, ale jazdy tą super ciężarówką w normalnym ruchu drogowym na trasie z podjazdami i zakrętami. Tym bardziej więc imponują.

Volvo zbudowało ten pojazd w ramach programu SuperTruck. To partnerstwo publiczno-prywatne zainicjowane przez Departament Energii USA (DOE). Promuje on badania i rozwój działań, których celem jest poprawa efektywność transportów ciężkimi pojazdami. Chodzi oczywiście i obniżenie spalania i zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, przede wszystkim CO2.

Oprócz Volvo Trucks North America w programie SuperTruck biorą udział inne firmy z branży, w tym:

  • Daimler Trucks North America,
  • Peterbilt Motors Company (współpracująca z Cummins Inc.),
  • Navistar,
  • PACCAR (właściciel marek Kenworth i Peterbilt).

Jakie jest przeznaczenie takich pojazdów?

Warto wiedzieć, że Volvo Super Truck 2 nie jest typowym pojazdem koncepcyjnym, ponieważ dostarcza pełną funkcjonalność i testuje się go w warunkach prawdziwego ruchu drogowego. Platforma ma umożliwiać zbudowanie i przetestowanie skuteczności innowacyjnych rozwiązań, których w tej super ciężarowce nie brakuje.

Dzięki niej coraz więcej mówi się o korzyściach płynących z samej tylko optymalizacji aerodynamiki nadwozia czy rezygnacji z tradycyjnych lusterek na rzecz specjalnych kamer. Należy się zatem spodziewać, że poszczególne rozwiązania np. pozwalające na redukcję masy pojazdu, znajdą zastosowanie w konstrukcjach seryjnych cieżarówek przyszłości. Niestety, konstruktorzy Volvo nie ukrywają, że Super Truck 2 to jednorazowy projekt, który nigdy nie wejdzie do masowej produkcji.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!