Kategoria prawa jazdy B+ i kwalifikacje wstępne na B?

18 grudnia 2023, 14:03

Parlament Europejski otrzymał propozycję stworzenia nowej kategorii prawa jazdy oraz objęcia transportu lekkiego wymogiem kwalifikacji wstępnych. Pismo, w którym przedstawiono te pomysły, może stać się fundamentem dla przyszłych rozporządzeń. Sprawdzamy szczegóły proponowanych zmian oraz ich genezę.

Spis treści:

  • Pomysły nowej kategorii B+ i kwalifikacji dla transportu lekkiego
  • Cztery organizacje wzywają do PE do wprowadzenia tych zmian
  • Po co te dodatkowe przepisy?

 

Samochody dostawcze o DMC poniżej 3,5 t najczęściej wykorzystywane są w transporcie drogowym na terenach miejskich, na których obsługują znacznie więcej przewozów, niż ciężarówki. Chodzi przede wszystkim o małych dostawców, a także kurierów. W przyszłości zdobycie uprawnień na prowadzenie takich pojazdów może być znacznie trudniejsze niż obecnie.

Pomysły nowej kategorii B+ i kwalifikacji dla transportu lekkiego

Parlament Europejski otrzymał list otwarty, który wzywa do wprowadzenia zmian w przepisach dotyczących zawodowych kierowców aut dostawczych. Zaproponowano utworzenie specjalnej kategorii prawa jazdy B+, które umożliwiałoby zarobkowe prowadzenie pojazdów o DMC pomiędzy 1,8 a 3,5 t.

Dodatkowo wskazano konieczność objęcia kierowców lekkich pojazdów dostawczych systemem kwalifikacji wstępnych, podobnym do obowiązujących, zwanych teraz kodem 95. Szkolenia miałyby dotyczyć zagadnień związanych z kwestiami bezpiecznego załadunku i rozładunku, zabezpieczania ładunku, cofania, zapobiegania męczeniu kierowcy, zapinania pasów bezpieczeństwa oraz unikania rozpraszania uwagi. Wyrażono także sprzeciw wobec zwiększenia do 4,25 t. DMC pojazdów z kategorii B, co proponuje Komisja Europejska.

Cztery organizacje wzywają PE do wprowadzenia tych zmian

Autorami otwartego listu do PE są przedstawiciele czterech organizacji:

  • europejskiej rady bezpieczeństwa w transporcie (ETSC),
  • europejskiej federacji rowerzystów (EFC),
  • międzynarodowego stowarzyszenia pieszych (IFP),
  • europejskiego związku zawodowego pracowników transportu (ETF).

W dokumencie zawierającym propozycje zmian, ich wprowadzenie argumentuje się statystykami dotyczącymi wypadków z udziałem lekkich pojazdów dostawczych. List ten może zapoczątkować wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących uprawnień do prowadzenia pojazdów.

Po co te dodatkowe przepisy?

Termin przedstawienia opisywanych propozycji wiąże się z nadchodzącą rewizją dyrektywy UE 2006/126 w sprawie praw jazdy. Autorzy listu do PE podkreślają, że celem proponowanych zmian jest wyłącznie poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Do 2030 roku UE chce ograniczyć liczbę ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na drogach o 50%.

Do listu dołączono statystyki wypadków z udziałem lekkich pojazdów dostawczych. W 2018 roku uczestniczyły one w aż 18% wypadków, w których zginęło 2630 osób. Dodatkowo kolizje z pojazdami tego typu doprowadziły do ofiar śmiertelnych wśród:

  • pieszych – 21%
  • motocyklistów – 11%,
  • rowerzystów – 7%.

Autorzy listu podkreślają również, że według badania belgijskiego instytutu VIAS, większe i mocniejsze pojazdy o DMC 4,25 t. będą miały niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo drogowe szczególne pieszych i rowerzystów. Z tych powodów proponują objęcie nowymi przepisami kierowców samochodów dostawczych, w tym osoby samozatrudnione oraz kierowców-właścicieli.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!