Chiński elektryczny autobus BYD kursuje w Krakowie

, 24 czerwca 2013, 9:20

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie rozpoczęło testy w pełni elektrycznego autobusu BYD K9. Krakowianie będą mogli korzystać z pojazdu chińskiej firmy przez niespełna 2 tygodnie.

Test elektrycznego BYD K9 

BYD K9 - testEkologiczny pojazd ma kursować kolejno na kilku liniach o numerach: 116, 109, 124, 164 i 173. Testy rozpoczęły się w piątek, 21 czerwca 2013 r. 

Elektryczny autobus BYD K9, który wcześniej był testowany w Warszawie, pokonał trasę ze stolicy do Krakowa bez konieczności doładowywania. Pojazd wyjechał o godzinie 23:00 z zajezdni MZA przy ul. Włościańskiej w Warszawie i dojechał do zajezdni MPK w Krakowie przy ul. Walerego Sławka ok. godz. 4:45. Po zatrzymaniu się w krakowskiej zajezdni autobus BYD K9 wykazał możliwość wykorzystania jeszcze 31% pojemności baterii. Co za tym idzie, elektryczny autobus K9 przejechał 310 km po drogach publicznych, zatrzymując się na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz pokonując liczne wzniesienia głównie przed dojazdem do Krakowa zużywając jedynie 69% pojemności swoich akumulatorów. Jazda odbywała się w nocy, przy niższym natężeniu ruchu, co jednak nie zmienia faktu, że taki wynik jest swego rodzaju ewenementem wśród autobusów zasilanych prądem.

BYD K9 - testyElektryczny autobus BYD nie emituje spalin do środowiska. Jest cichy i zapewnia komfortowe warunki podróżowania bez zbędnych szarpnięć, wibracji czy hałasu silnika spalinowego. Koszt prądu na 100 km dla BYD K9 można przeliczyć na ok. 50 zł, zaś obecnie oferowane autobusy spalinowe zużywają ponad 40 l./100 km, czyli ponad 200 zł/100 km. Przy dziennym przebiegu autobusu na poziomie 150 km , spalaniu 41l/100km po 5,2 zł za litr, daje to samych oszczędności niemal 249 zł dziennie, a więc miesięcznie przy 27 dniach pracy 6 723 zł. Co za tym idzie, jeden elektryczny autobus BYD K9 może wypracować rocznie ponad 80.000 zł oszczędności.

BYD K9 jest pojazdem w pełni elektrycznym, opcjonalnie istnieje jednak możliwość zamontowania spalinowego ogrzewania postojowego. Ogrzewanie to mogłoby wspomagać nagrzewnicę w przypadku użytkowania autobusu podczas ostrej zimy. Takie rozwiązanie jest podyktowane gwarancją odpowiednio dużego zasięgu autobusu niezależnie od warunków atmosferycznych i napotkanych sytuacji na drodze. BYD K9 był od początku konstruowany jako autobus elektryczny. Dlatego ma odpowiedni rozkład masy, a więc przede wszystkim ciężkich baterii, dzięki czemu posiada świetne właściwości jezdne. K9 ma też rozwinięty specjalny system odzyskiwania energii dzięki czemu doładowywuje swoje akumulatory podczas zwalniania i hamowania.

BYD K9 testBYD K9 osiąga zasięg nawet przekraczający 300 km po jednym, pełnym cyklu ładowania. Dodatkowo, testy w Warszawie udowodniły, że zasięg ponad 250 km jest osiągalny także w ciężkich warunkach miejskich z włączona nieustannie klimatyzacją. To rekordowo duży zasięg jak na autobus elektryczny. Czas ładownia uzależniony jest od stosowanej ładowarki. Testowany obecnie autobus ładuje się w zajezdni w 3 godziny.

Elektryczne autobusy BYD służą w transporcie publicznym od 2011 roku. W Chinach użytkowanych jest ponad 400 elektrycznych autobusów, z czego w samym tylko Shenzhen jest ich aż 200. Łącznie w Chinach wszystkie BYD K9 przejechały prawie 17 mln km. W pierwszym kwartale 2013 roku BYD K9  uzyskał europejską homologację. To pozwoliło na rozpoczęcie oficjalnej sprzedaży na naszych rynkach. Pierwszymi krajami w Europie gdzie elektryczne autobusy BYD już regularnie kursują są Holandia (6 autobusów kursuje i 35 zostało zamówionych) i Włochy (Mediolan – 2 autobusy).  Pierwsze zamówienia zostały tez zebrane w Izraelu i Turcji. Z kolei w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto realizację planu budowy fabryki elektrycznych autobusów BYD przeznaczonych przede wszystkim na rynek północnej Ameryki.

 

 

 

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

77.247.145.*, 10 września 2013, 20:33 0 0

czemu chinski a nie polski solaris ? sprzedawczyki

Odpowiedz