Czy hydrorafinowany olej roślinny trafi na polskie stacje paliw?

10 stycznia 2024, 14:15

Eurowag po raz pierwszy wprowadził do swojej oferty czyste i odnawialne biopaliwo HVO100. Będzie można ja zatankować w austriackiej stacji Eurowag Ort, niedaleko granicy z Niemcami. Czy ten rodzaj oleju napędowego będzie dostępny także na stacjach w Polsce?

fot. unsplash.com

Czym jest HVO100?

HVO100 (hydrorafinowany olej roślinny) to olej napędowy, składający się w 100% z odnawialnych komponentów. Jego produkcja wymaga mniejszej ilości energii, co pozwala zredukować emisję CO2 nawet o 90%, cząstek stałych i węglowodorów o 30%, tlenków węgla o 24%, a tlenków azotu o 9%. Jego dodatkową zaletą jest fakt, iż w przeciwieństwie do innych rozwiązań nisko lub zeroemisyjnych, nie wymaga wymiany floty, a także charakteryzuje się wyższą liczbą cetanową, lepszym działaniem w zimie oraz jest łatwiejszy w przechowywaniu. Stosunkowo wysoki koszt i ograniczenia produkcji, a także brak ram prawnych, które zachęcałyby do wprowadzenia tego typu paliwa, są powodem, dla którego to rozwiązanie nie jest stosowane w Polsce.

 – Chcemy wspierać przewoźników w tym, by mogli jak najszybciej sprostać oczekiwaniom swoich klientów, dotyczących redukcji śladu węglowego. Dzięki HVO100 mogą oni zacząć ograniczać emisję praktycznie od zaraz, bez dodatkowych inwestycji w modyfikację lub zakup nowej floty, gdyż ten typ paliwa jest kompatybilny z pojazdami z silnikiem diesla – wyjaśnia Dávid Halász, Head of Alternative Fuels w Eurowag.

Czy ekologiczny diesel będzie dostępny w Polsce?

Prawodawstwo w wielu państwach europejskich, zarówno na poziomie krajowym, jak i UE, nie jest sprzyjające paliwu HVO100. W takich krajach jak Polska, Czechy czy Słowacja, znacznie bardziej szkodliwy dla środowiska diesel jest objęty takim samym podatkiem akcyzowym jak diesel odnawialny. Zmiany w unijnej legislacji uwzględniają głównie rodzaj napędu lub silnika pojazdu, a nie konkretnego paliwa i jego śladu węglowego. Barierą jest również brak surowców, z których produkowane jest HVO100 (głównie olej roślinny i tłuszcze zwierzęce) oraz niewielka liczba rafinerii produkcyjnych.

 – Jeśli ten odnawialny olej napędowy ma stać się powszechnie dostępnym paliwem, a nie wyłącznie osiągalnym w bogatych i świadomych ekologicznie krajach, przynajmniej na początku potrzebne jest wsparcie legislacyjne. Przede wszystkim wysokość podatku akcyzowego na HVO100 powinna odzwierciedlać jego pro-środowiskowe korzyści i nie powinna być ustalana na tym samym poziomie co konwencjonalny diesel, emitujący proporcjonalnie więcej zanieczyszczeń. Taka zmiana pozwoliłaby konkurować HVO100 z paliwami kopalnymi pod względem ceny, co zdecydowanie ułatwiłoby przewoźnikom wprowadzenie tego ekologicznego rozwiązania w swojej flocie – tłumaczy Dávid Halász.

Wymagania dla stacji paliw

Włączenie czystego HVO100 do oferty stacji obsługi oznacza dla niej pewne inwestycje. Odnawialny olej napędowy musi posiadać swój własny, w pełni wyczyszczony zbiornik i pistolet do tankowania. Z tego powodu HVO częściej jest stosowany tylko jako dodatek do klasycznego oleju napędowego. Własna stacja Eurowag w Austrii zaczęła oferować czyste HVO100 od listopada tego roku, ale od 2022 roku można ja tankować w ok. 140 stacjach z sieci akceptacji Eurowag – w Beneluxie, Skandynawii i we Włoszech. Ponadto, wszystkie stacje operowane bezpośrednio przez Eurowag (EW Truck Parks) są gotowe na szybkie wdrożenie biopaliwa HVO100, jeśli przepisy kraju lub popyt klientów na to pozwolą.

 – Nasze stacje paliwowe są zaprojektowane tak, aby móc oferować HVO100 niemal natychmiast i bez wysokich kosztów adaptacji. Jeśli pojawi się popyt klientów na to paliwo, poparty na przykład obniżeniem akcyzy w porównaniu z konwencjonalnym dieslem, jesteśmy gotowi szybko zareagować. Eurowag od dłuższego czasu angażuje się w redukcję emisji w transporcie towarowym. W tym roku wprowadziliśmy dwie nowe stacje LNG i rozwijamy rozwiązania w zakresie elektromobilności. Naszym celem jest zaoferowanie klientom kompletnego wachlarza usług w tej dziedzinie – podsumowuje Dávid Halász.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!