W Berlinie wystartowało właśnie Mobility Move 2024 – jedna z największych wystaw i konferencji poświęconych autobusom elektrycznym w Europie. Firma Solaris przy tej okazji zaprezentowała nową odsłonę najpopularniejszego modelu w portfolio: Solaris Urbino 12 electric, z innowacyjną konstrukcją napędu i nowymi bateriami oferującymi wyższe zasięgi. To kolejny krok firmy w rozwoju technologii pojazdów elektrycznych.
Mobility Move 2024 stało się miejscem publicznego debiutu nowego Solarisa Urbino 12 electric. Autobus odpowiada na zmieniające się potrzeby nowoczesnych miast.
Wyróżnikiem nowej propozycji Solarisa jest innowacyjna konstrukcja układu napędowego. Zastosowanie napędu modułowego umożliwiło wyeliminowanie wieży silnika. To z kolei pozwoliło na efektywniejsze rozmieszczenie elementów na dachu, jak i znacznie zwiększyć przestrzeń pasażerską wewnątrz pojazdu. Nowe Urbino 12 electric pozwala na zaprojektowanie aż do 41 miejsc siedzących – to o 7 miejsc więcej niż w poprzedniej wersji tego modelu. Całkowita pojemność pasażerska wynosi do 100 osób.[1]
Prezentowany w Berlinie nowy Solaris Urbino 12 electric został wyposażony w baterie nowej generacji, charakteryzujące się wysoką gęstością energii. Producent oferuje przewoźnikom różne opcje konfiguracji pojemności baterii, z których wszystkie zlokalizowane są na dachu pojazdu. Zastosowanie najnowszych technologii bateryjnych zapewnia całodzienną funkcjonalność i wydajność. Na dachu wystawianego pojazdu targowego zostało zamontowanych 6 baterii, o łącznej pojemności ponad 600 kWh. Taka konfiguracja gwarantuje zasięgi na poziomie ponad 600 km.[2]
Urbino 12 electric spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa, w tym również nowe wymogi GSR2 oraz cyberbezpieczeństwa, które zaczną obowiązywać nowo rejestrowane pojazdy od lipca 2024 roku.
Jednocześnie producent zaimplementował w nowym modelu wiele dotychczasowych, sprawdzonych rozwiązań, które charakteryzują produkty marki Solaris. Umożliwia to większą standaryzację i ujednolicenie rozwiązań, co z kolei ułatwia serwisowanie pojazdów.
Warto w tym miejscu podkreślić, że autobus Solaris 12 electric to szczególnie popularny model w portfolio firmy. Został on dotychczas wyprodukowany w liczbie 1500 egzemplarzy. Model ten z powodzeniem obsługuje transport publiczny w ponad 120 miastach w całej Europie. Solaris Urbino 12 electric miał premierę w 2011 roku, a kilka lat później zdobył tytuł „Bus of the Year 2017” – jako pierwszy w historii pojazd bateryjny.
Przegubowa wersja tego modelu, Urbino 18 electric, analogicznie wyposażona w modułowy układ napędowy i baterie najnowszej generacji, została oficjalnie zaprezentowana jesienią 2023 na targach Busworld, i od tego czasu cieszy się zainteresowaniem operatorów z całej Europy.
Mobility Move 2024 w Berlinie to trzydniowy event zrzeszający przedstawicieli branży transportu publicznego, wcześniej znany pod nazwą ElekBu. Impreza w nowym kształcie skupia się na tematach poświęconych transportowi publicznego przyszłości. W tym roku szczególna uwaga poświęcona jest jeździe autonomicznej.
[1] 100 osób (dla baterii 300 kWh) maksymalna pojemność pasażerska dla Włoch, Francji i Hiszpanii – DMC 20 t
94 osoby (dla baterii 300 kWh) maksymalna pojemność pasażerska według przepisów europejskich – DMC 19,5 t
[2] Na podstawie zużycia energii zgodnie z testem SORT 2
Komentarze