Europejski oddział PACCAR Parts uruchomił wewnętrzny system zasilania w firmie BEST Trucks, która w holenderskim Barendrecht prowadzi centrum elektrycznych pojazdów ciężarowych DAF. Mikrosieć składa się z zestawu 750 paneli słonecznych zamontowanych na dachu, systemu magazynowania prądu oraz zaawansowanych układów kontroli energii. Wdrożone rozwiązanie pozwala ładować akumulatory pojazdów ciężarowych opuszczających warsztat, a także zasilać ładowarkę publiczną.
Projekt PACCAR Parts Europe, opracowany według indywidualnych potrzeb firmy BEST Trucks, rozpoczął się od zamontowania systemu magazynowania energii (ESS) z akumulatorami o pojemności 480 kWh, systemu zarządzania energią (EMS) i trzech szybkich gniazd ładowania o maksymalnej mocy 360 kW. Wszystkie te elementy są połączone z 750 panelami słonecznymi zamontowanymi na dachu i siecią elektryczną.
Dwie z trzech wydajnych ładowarek, umożliwiających pełne doładowanie elektrycznych ciężarówek w ciągu godziny, zamontowano w warsztacie. Trzeci punkt szybkiego ładowania jest publicznie dostępny. Rozwiązanie oparte na mikrosieci bardzo dobrze pasuje do ambicji firmy.
– Pojazdy elektryczne powinny zawsze wyjeżdżać z naszych warsztatów z akumulatorami naładowanymi co najmniej do 80 proc. pojemności, aby natychmiast po serwisie mogły wyruszyć w trasę. — komentuje Ronald Janssen, właściciel firmy BEST Trucks.
Zarządzanie energią elektryczną
Jedną z wielu zalet systemu ESS jest dostępność zasilania.
– Ze względu na rosnące zapotrzebowanie na energię kładzie się nacisk na zabezpieczenie dostaw energii. Nie trzeba dokonywać wyboru pomiędzy włączonymi światłami w warsztacie lub doładowaniem pojazdów elektrycznych klientów. Ta mikrosieć zapewnia stałe i zrównoważone dostawy energii, a jednocześnie ułatwia szybkie ładowanie. Działa nawet w niekorzystnych warunkach pogodowych i w okresach niedostatku energii elektrycznej z sieci. Dobrze wiedzieć, że zawsze możemy polegać na magazynie energii. — dodaje Ronald Janssen.
Inteligentne monitorowanie i handel
System zarządzania energią gromadzi wszystkie istotne dane, od przewidywanych godzin nasłonecznienia po zużycie prądu i okresy szczytowego zapotrzebowania na energię z sieci elektrycznej, a także dostosowuje pracę systemu, by uzyskać lepszą wydajność i niższe koszty energii. Co więcej, firma BEST Trucks będzie mogła handlować energią, magazynować ją lokalnie, gdy taryfy są niskie i w okresach nadwyżki energii słonecznej, a także wykorzystywać lub odsprzedawać podczas wzmożonego zapotrzebowania na energię po taryfach szczytowych.
Bardziej ekologiczna przyszłość
– Zainteresowanie tym wewnętrznym systemem zasilania wykazuje większa liczba dealerów. Chodzi tu przede wszystkim o oferowanie klientom najwyższej jakości obsługi serwisowej i ułatwianie transformacji energetycznej na rzecz bardziej ekologicznej przyszłości. — dodaje Rob van Erp, Kierownik firmy PACCAR Parts Europe ds. innowacji i programów strategicznych.
Komentarze