Nowe pojazdy dystrybucyjne Renault bazują na wcześniejszych modelach firmy. Seria D to jeden typoszereg z czterema modelami pojazdów.
Serię D Renault Trucks tworzą obecnie trzy modele: Renault D (DMC od 10 do 18 t), Renault D Wide (DMC od 16 do 26 t) i Renault D Access (DMC od 18 do 26 t). Wkrótce zostanie ona uzupełniona o pojazd w klasie DMC od 3,5 do 7,5 t. Pojazdy są napędzane nowymi silnikami: sześciocylindrowym DTI 8 lub czterocylindrowym DTI 5.
Wiele podzespołów w Renault D zostało zmodernizowanych pod kątem zmniejszenia kosztów i ułatwienia obsługi technicznej. Przykładem może być przedni zderzak, który nie jest już pojedynczym elementem, lecz składa się z trzech części.
Pojazdy Renault Trucks D są standardowo wyposażone w hamulec wydechowy i mogą być wyposażone w hamulec silnikowy Optibrake. Oferta Renault Trucks obejmuje także zwalniacze elektromagnetyczne Telma montowane na wale napędowym oraz zwalniacze hydrodynamiczne w manualnych i automatycznych skrzyniach biegów.
Gama Renault Trucks D jest adresowana do różnych segmentów transportu, jak:
- Transport dystrybucyjny – transport paczek, produktów chłodniczych, płynów w cysternach, materiałów budowlanych.
- Transport komunalny – wywóz odpadów komunalnych i przemysłowych, czyszczenie kanalizacji, utrzymanie dróg (zamiatanie, odśnieżanie); w tej kategorii mieszczą się także pojazdy wykorzystujące alternatywne źródła energii.
- Służby ratownicze i zastosowania specjalne – pojazdy pożarnicze, przewóz materiałów niebezpiecznych, służby techniczne i ratownictwo drogowe.
Renault Trucks oferuje ponad 100 różnych wariantów pojazdów, stosując w nich rozwiązania ułatwiające montaż zabudowy. Gdy tylko pojazd zostanie zamówiony, firma zabudowująca uzyskuje dostęp do wszystkich rysunków podwozia, za pośrednictwem specjalnego portalu internetowego. Dzięki temu może skuteczniej zaplanować swoją pracę i skrócić czas zabudowy pojazdu o 20 proc.
Transport dystrybucyjny
Renault Trucks oferuje w pojazdach D i D Wide szereg opcji wyposażenia, umożliwiających dystrybucję towarów. Pojazdy do transportu chłodniczego mogą być wyposażone w montowane na silniku koło pasowe (do napędu sprężarki agregatu chłodniczego, generatora itp.) i przygotowane do montażu windy załadowczej.
Z myślą o transporcie płynów luzem (w cysternach), oprócz specjalnych modeli pojazdów, firma oferuje także modele standardowe ze zmienionym rozmieszczeniem zbiorników paliwa i AdBlue, wlotem powietrza umieszczonym pod kabiną (w celu zwiększenia wolnej przestrzeni z boku ramy podwozia), wyposażone w przystawkę odbiory mocy, zdalne sterowanie przystawką odbioru mocy i inne opcje. Pojazdy do transportu materiałów niebezpiecznych mogą być wyposażone w specjalne osłony termiczne, odseparowujące wiązki przewodów elektrycznych od gorących elementów pojazdu. Dla pojazdów do transportu materiałów budowlanych opracowano zestawy przygotowawcze do montażu żurawia.
Transport komunalny
Renault Trucks oferuje pojazdy zabudowane wywrotką, elementy do mocowania pługa do odśnieżania, wraz z odpowiednim osprzętem dodatkowym itp. Firma oferuje pojazdy wykorzystujące paliwa alternatywne, takie jak sprężony gaz ziemny (CNG), i pojazdy z napędem hybrydowym (a także w pełni elektryczny model Maxity w gamie pojazdów dostawczych).
W typoszeregu D Access Renault Trucks oferuje także, bazujący na standardowym podwoziu, model z kabiną nad silnikiem (ze zmodyfikowanym wejściem do kabiny) idealnie dostosowany do specyfiki użytkowania w mieście.
Komfort i bezpieczeństwo
Renault Trucks D Access Euro 6 jest dostępne w wersji z skrętną oś tylną (wleczoną lub pchaną) sterowaną elektronicznie, polepszającą zwrotność pojazdy przy małych prędkościach oraz większą stateczność kierunkową przy dużych prędkościach jazdy.
Ergonomiczna deska rozdzielcza, regulowane w dwóch płaszczyznach koło kierownicy z pneumatyczną blokadą, duży cyfrowy wyświetlacz, radio z odtwarzaczem płyt CD, plików MP3 i obsługą technologii Bluetooth – wszystko to ułatwia kierowcy pracę.
Nowe fotele zapewniają większy komfort i są pokryte nowym rodzajem tapicerki tekstylnej. Tempomat i zautomatyzowana skrzynia biegów, sterowane przyciskami na kole kierownicy, pozwalają kierowcy koncentrować się na kierowaniu pojazdem.
W obszarze bezpieczeństwa czynnego, Renault Trucks oferuje w standardzie układ stabilizacji toru jazdy ESP. Bezpieczeństwo bierne zwiększono poprzez wzmocnienie podłogi kabiny i oparć foteli, dzięki czemu fotele skuteczniej chronią w czasie zderzenia. We wszystkich pojazdach nowej gamy są stosowane czerwone pasy bezpieczeństwa.
Dzięki elementom, takim jak szyby w dolnych częściach drzwi pasażera i kierowcy, panoramiczna szyba czołowa (pole widzenia w Renault Trucks D Access wynosi niemal 220°), dzielone lusterka wsteczne i szyba w tylnej ścianie kabiny, kierowca Renault Trucks D ma doskonałą widoczność w każdych warunkach. Wszystkie te elementy ograniczają do minimum martwe pola, co ułatwia kierowcy dostrzeżenie pieszych, rowerzystów, motocykli czy samochodów osobowych.
Silniki
W nowych jednostkach napędowych zastosowano turbosprężarkę o zmiennej geometrii, zapewniającą silnikowi dużą elastyczność, a także wentylator ze sprzęgłem. Maksymalne ciśnienie wtrysku o wartości 2000 bar gwarantuje wysoką sprawność procesu spalania.
Wykorzystując opracowany przez Grupę Volvo silnik 4-cylindrowy, Renault Trucks oferuje najmocniejszą jednostkę napędową w swojej klasie, rozwijającą 240 KM. Zaletą tego silnika jest moc porównywalna z osiągami jednostki 6-cylindrowej, przy mniejsze masie własnej, co pozwala zwiększyć ładowność pojazdu.
Klienci mają do wyboru silniki DTI 5 i DTI 8 w kilku poziomach mocy:
DTI 5
4 cylindry w układzie rzędowym, 5,1 l pojemności skokowej:
– 210 KM / 800 Nm
– 240 KM / 900 Nm
DTI 8
6 cylindrów w układzie rzędowym 7,7 l pojemności skokowej:
– 250 KM / 950 Nm
– 280 KM / 1050 Nm
– 320 KM / 1200 Nm
Chłodzony układ recyrkulacji spalin (EGR) skutecznie ogranicza emisję zanieczyszczeń przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Wspomagana pneumatycznie pompa AdBlue układu SCR, wbudowana w zbiornik AdBlue, umożliwia wtrysk do -układu wydechowego, tak aby nie krystalizował. W przeważającej większości przypadków proces regeneracji filtra cząstek stałych (DPF) zachodzi automatycznie i nie wymaga interwencji kierowcy. Zatykanie się filtra DPF jest sygnalizowane zapaleniem się lampki kontrolnej w zestawie wskaźników. Dla kierowcy jest to sygnał, że powinien on przygotować się przeprowadzenia regeneracji wymuszonej. Zapoczątkowanie tego procesu umożliwia przycisk znajdujący się na desce rozdzielczej.
Układ oczyszczania spalin jest zamknięty we jednej, kompaktowej obudowie i zamontowany z prawej strony ramy podwozia.
Skrzynie biegów
Pojazdy Renault Trucks D są standardowo wyposażone w zautomatyzowane skrzynie biegów Optitronic (typoszereg D) lub Optidriver (typoszereg D Wide). Zapewniają one najlepszą możliwa ekonomikę paliwową, wybierając najwłaściwszy bieg w każdej sytuacji, zależnie od aktualnego momentu obrotowego silnika i topografii drogi.
W typoszeregu Renault Trucks D Access jest stosowana automatyczna skrzynia biegów Allison 3000. Jej szczególną funkcją jest automatyczne przechodzenie w położenie neutralne każdorazowo po zatrzymaniu się pojazdu. To duże ułatwienie dla kierowców śmieciarek, których praca wymaga częstego zatrzymywania się i ruszania z miejsca.
Osie napędowe
W nowej gamie pojazdów dystrybucyjnych, Renault Trucks oferuje duży wybór osi napędowych dla wielu rożnych zastosowań pojazdu:
Kabina
Oferowane są kabiny w trzech szerokościach: 2,1 m w Renault Trucks D, 2,3 mw Renault Trucks D Wide i Renault Trucks D Access oraz 2,5 m w Renault Trucks D Access. Wszystkie kabiny Renault Trucks D spełniają regulamin R 29 EKG ONZ, określający wymaganą wytrzymałość podczas zderzenia, weryfikowaną w testach zderzeniowych.
Pozycja za kierownicą została dostosowana do charakteru pracy kierowcy pojazdu dystrybucyjnego: centralnie umieszczony obrotomierz zespolony z cyfrowym prędkościomierzem, ergonomiczne elementy sterujące na dece rozdzielczej oraz fotele ze wzmocnionymi brzegami, wytrzymujące zwiększone obciążenia występujące podczas częstego wchodzenia i wychodzenia z kabiny. Nowe fotele są również bardziej komfortowe, za sprawą bardziej ergonomicznie wyprofilowanych wypełnień z pianki.
Zawieszenie
W typoszeregu Renault Trucks D Wide są dostępne zawieszenia mechaniczne i pneumatyczne (przednie i tylne), oferowane w różnych konfiguracjach, zależnie od zastosowania pojazdu. Przednia oś jest standardowo wyposażona w zawieszenie mechaniczne, bezobsługowe. Zawieszenie pneumatyczne szczególnie dobrze sprawdza się w pojazdach do transportu nadwozi wymiennych i z zabudową furgonową, zapewniając dużą stabilność i komfort jazdy.
Podobne cechy ma tylne zawieszenie mechaniczne. Renault Trucks opracowało także specjalne zawieszenie tylne dla śmieciarek, z miechami nie wystającymi poza obrys kół. Zawieszenie to pozwala skrócić do minimum tylny zwis podwozia.
W Renault Trucks D są oferowane przednie i tylne zawieszenia mechaniczne, składające się z resorów parabolicznych, standardowych lub wzmocnionych, amortyzatorów i stabilizatora.
Klienci mają do wyboru trzy wersje tylnego zwisu podwozia:
- Skrócony – pod wywrotkę, w połączeniu ze specjalnym zawieszeniem tylnym.
- Standardowy – do zastosowań ogólnych, przy równomiernym rozmieszczeniu ładunku
- Wydłużony – do transportu ładunków objętościowych o małej masie.
Komentarze