Próby wyłudzeń finansowych ciągle w modzie. GITD apeluje i ostrzega specjalnym komunikatem.

11 marca 2024, 11:05

Główny Inspektorat Transportu Drogowego ostrzega przed fałszywymi wiadomości e-mail informującymi o ukaraniu mandatem za przekroczenie prędkości i obowiązku dokonania opłaty za pośrednictwem załączonego do przesłanej wiadomości linku.

W ciągu ostatnich kilku tygodni kierowcy informują i zgłaszają coraz więcej podejrzanie wyglądających wiadomości e-mail na swoich skrzynkach pocztowych. Maile mają być generowane automatycznie w imieniu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Niestety jest to oszustwo i próba wyłudzenia pieniędzy.

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że nie wysyła wezwań do opłacenia mandatów karnych za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Korespondencja w sprawach zarejestrowanych naruszeń za pomocą urządzeń rejestrujących prowadzona jest w formie tradycyjnej (za pośrednictwem Poczty Polskiej) lub za pośrednictwem elektronicznego biura obsługi klienta eBOK CANARD.

Każdy mandat karny kredytowany ma przypisany indywidualny numer rachunku bankowego, na który należy dokonać wpłaty. Płatności należy dokonywać w banku, na poczcie lub z wykorzystaniem bankowości elektronicznej. GITD nie przesyła linków do uiszczenia grzywny nałożonej w drodze mandatu karnego.

Procedura prowadzenia spraw w związku z zarejestrowaniem wykroczenia, polegającego na przekroczeniu dopuszczalnej prędkości lub niezastosowania się do sygnalizacji świetlnej przez urządzenia CANARD znajduje się na stronie:

https://www.canard.gitd.gov.pl/cms/web/guest/wezwanie/procedura

W przypadkach budzących wątpliwości należy kontaktować się z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Dedykowany adres skrzynki e-mail CANARD to: canard@gitd.gov.pl. Inne dane kontaktowe znajdują się na stronie:

https://www.canard.gitd.gov.pl/cms/web/guest/kontakt-z-canard

W sytuacji otrzymania podobnych wiadomości e-mail od oszustów zaleca się zgłoszenie ich do CERT.PL (CSIRT NASK): https://incydent.cert.pl.

Inspekcja prosi także o zachowanie czujności, takie wiadomości są próbą wyłudzenia danych i pieniędzy. W przypadku, gdy oszust uzyska dostęp do danych np. do logowania konta bankowości internetowej, zaleca podjąć następujące kroki:

  • jak najszybciej skontaktować się ze swoim bankiem,
  • zmienić hasło do bankowości internetowej,
  • jeżeli doszło do wyłudzenia środków finansowych lub danych, zgłosić ten fakt na najbliższym komisariacie Policji.

GITD apeluje o ostrożność w przypadku otrzymywania podobnych wiadomości, nieotwieranie linków i załączników pochodzących z nieznanych źródeł i zweryfikowanie czy otrzymana wiadomość rzeczywiście pochodzi od prawdziwego nadawcy.

Zachęca również do zapoznania się z bazą wiedzy CSIRT NASK dostępnej na stronie internetowej https://cert.pl na której znajdują się podstawowe zasady cyberhigieny, przydatne porady ekspertów, potencjalne zagrożenia i dobre praktyki dotyczące cyberbezpieczeństwa w sieci.

źródło: GOV

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!