Na targach Consumer Electronics Show 2024 w Las Vegas zaprezentowano wyniki testów inteligentnego ogumienia, które posiada interesujące możliwości. Jego producent zapowiada dalszy rozwój tej technologii. Dlatego sprawdzamy, co będą umieć inteligentne opony i do czego w ogóle są nam potrzebne?
Spis treści:
- Czym jest system SightLine?
- Jak dziś wykorzystuje się tę technologię?
- Inteligentne opony — jakie będą miały możliwości?
Opony są jedynymi punktami styku nadwozia pojazdu z nawierzchnią. Od ich właściwości zależy zarówno bezpieczeństwo, jak i efektywność transportu. Tymczasem pokładowe systemy pojazdu nie uwzględniają efektów zużycia ogumienia w wyniku normalnej eksploatacji i zdarzeń losowych. Inżynierowie Goodyeara postanowili to zmienić i tak narodziła się technologia inteligentnych opon. Sprawdzamy jej zastosowania.
Czym jest system SightLine?
System Goodyear SightLine składa się z czujników, które w czasie rzeczywistym monitorują kluczowe parametry ogumienia oraz technologii umożliwiających przekazanie tych informacji do systemów pokładowych pojazdów lub chmury danych.
W efekcie otrzymano inteligentne opony, które mogą komunikować się z otoczeniem. Dzięki temu przede wszystkim:
- jazda staje się bezpieczniejsza,
- łatwiej i lepiej wykorzystywać możliwości pojazdu,
- można uniknąć awarii,
- skrócono przestoje serwisowe.
Jak dziś wykorzystuje się tę technologię?
Inteligentne opony Goodyear SightLine testowano na ciężarówkach Isuzu, zmodyfikowanych do pracy autonomicznej. Próby odbyły się na zamkniętym torze Goodyear w Teksasie, a ich celem było sprawdzenie, jak dzięki informacjom o parametrach pracy opon automatyczne systemy sterujące ciężarówkami mogą pracować wydajniej i bezpieczniej.
Testowana wersja systemu SightLine dostarcza z opon danych między innymi o poziomach oporów toczenia, przyczepności na zakrętach, siły hamowania czy obciążenia przez ładunek. Dzieje się to w czasie rzeczywistym w warunkach normalnej jazdy w zmiennych warunkach drogowych, które uwzględniają również działanie sygnalizacji świetlnej, oznakowanie drogowe czy nieprzewidziane, nagłe manewry.
Inteligentne opony – jakie będą miały możliwości?
Warto wiedzieć, że technologia Goodyear SightLine jest wciąż rozwijana, a jej zastosowania w niedalekiej przyszłości będą wykraczały daleko poza pojazdy autonomiczne. Przede wszystkim dzięki informacjom o stanie opon, dostępnym w systemach do zarządzania flotami transportowymi, łatwiej będzie można zaplanować i skoordynować wymianę ogumienia. Monitoring kluczowych parametrów pracy ułatwi zapobieganie awariom, również tym najgroźniejszym, jak wystrzał opony.
Zaawansowane systemy pokładowe pojazdów będą mogły wpływać na działanie podsystemów po to, aby zwiększyć ich efektywność i poprawić bezpieczeństwo w ruchu. Dobrym przykładem jest ABS, który na razie nie uwzględnia rodzaju ani stopnia zużycia ogumienia. Dzięki precyzyjnym informacjom o oponach będzie mógł działać np. z większą siłą lub wcześniej po to, aby skrócić drogę hamowania.
Kolejne generacje systemu mogą zbierać informacje również o stanie dróg, co w połączeniu z geolokalizacją pojazdów i wykorzystaniem komunikacji w chmurze danych umożliwi ostrzeganie innych kierowców np. przed zmianami przyczepności.
W autonomicznych pojazdach informacje tego rodzaju będą kluczowe dla bezpieczeństwa i efektywności transportu, ale praktyczne korzyści będziemy czerpać z nich również w “zwykłych” samochodach. Staną się bowiem jednym z elementów systemów zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, którymi dziś są np. czujniki martwego pola czy radary, wykrywające przeszkody tuż przed maską podczas ruszania.
Komentarze