Nowa gama pojazdów budowlanych Renault Trucks składa się z dwóch typoszeregów: C – dla transportu budowlanego – oraz K – dla ciężkiego transportu budowlanego.
Pojazdy, dostępne z dwiema różnymi szerokościami kabin, oferują dużą ładowność, niskie zużycie paliwa i komfort jazdy porównywalny z pojazdami długodystansowymi. Dzięki cechom, takim jak właściwości trakcyjne i prześwit, stanowią one także atrakcyjną propozycją dla klientów z branży robót ziemnych.
Opłacalne rozwiązanie
W celu zagwarantowania klientom niskiego zużycia paliwa, a tym samym niższych kosztów eksploatacji, Renault Trucks już na wczesnym etapie projektowania pojazdów skoncentrowało się na ekonomice paliwowej. Kabina i każdy podzespół układu napędowego sprzyja oszczędzaniu paliwa. Pochylenie przedniej szyby o 12° i nadanie kabinie trapezowego kształtu spowodowało poprawę współczynnika oporu powietrza (Cx) o 12 proc.
Dzięki konstrukcji zoptymalizowanej pod względem masy własnej, seria C oferuje ładowność do 22,8 t w pojazdach o konfiguracji osi 8×4. Pojazdy K charakteryzują się dopuszczalną masą całkowitą do 50 t i mogą tworzyć zestawy drogowe o masie całkowitej do 120 t. W pojazdach wprowadzono ułatwienia dla firm zabudowujących, pozwalające im skrócić czas montażu zabudowy nawet do 20 proc.
Niezawodność
Nowe pojazdy były testowane przez wybranych klientów w rzeczywistych warunkach eksploatacji i poddawane rygorystycznym testom jakości, obejmującym próby na torze doświadczalnym i badania stanowiskowe. Badano ich odporności na korozję w próbach brodzenia w głębokiej wodzie i spryskiwania zasolonym błotem. Część testów przeprowadzono w skrajnych warunkach atmosferycznych, w temperaturach od -40°C do +60°C.
– „Testowe pojazdy budowlane transportowały dłużyce w Kamerunie, 120-tonowe ładunki w Omanie i urobek w kopalniach w Turcji” – wyjaśnia Thierry Hours, wiceprezes odpowiedzialny za nowe typoszeregi pojazdów budowlanych i długodystansowych Renault Trucks.
Duży prześwit, dostępny standardowo tryb terenowy zautomatyzowanej skrzyni biegów i hydrostatyczny napęd przedniej osi Optitrack – typoszereg Renault Trucks C oferuje dużą trakcję, umożliwiającą jazdę po każdym podłożu. Dostępne są specjale konfiguracje terenowe, o zwiększonych własnościach trakcyjnych.
Typoszereg Renault K posiada dodatkowy atut w postaci zwiększonego kąta natarcia i typowo „terenowego” układu napędowego. Dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu pojazdy te są wyjątkowo zwrotne i cechują się małą średnicą zawracania. stanowiąca standardowe wyposażenie typoszereg C skrzynia biegów Optidriver jest również dostępna w pojazdach serii K, w tym w konfiguracji z napędem na wszystkie koła.
Równie solidne są zewnętrzne elementy pojazdów: seria K jest wyposażona w trzyczęściowy, wykonany w całości ze stali zderzak, przedni uchwyt do holowania o wytrzymałości 25 t, siatkowe osłony chroniące poliwęglanowe klosze reflektorów głównych, a także stalową osłonę dolną. Pojazdy serii C posiadają stalowe sekcje narożne zderzaka i siatkowe osłony reflektorów. Wytrzymałą terenową kabinę C 2,5 m, zapewniającą większy prześwit, można wyposażyć w całkowicie stalowy zderzak, pochodzący z serii K.
Powód do dumy
– „Przyjęliśmy zasadę nie ukrywania funkcjonalnych podzespołów pojazdu” – wyjaśnia Hervé Bertrand, dyrektor działu wzornictwa w Renault Trucks. – „Tak samo, jak w motocyklach z lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku, których wszystkie kluczowe podzespoły były wyraźnie widoczne. Jeżeli coś spełnia jakąś funkcję, pokazujemy to. Rezultatem takiego podejścia jest m.in. przedni uchwyt do holowania, będący dziełem projektantów Renault Trucks.” – dodaje.
Dzięki zmniejszeniu wysokości tunelu silnika do 200 mm, kabiny te są bardziej przestronne niż poprzednie modele. Otaczająca kierowcę deska rozdzielcza spełnia wszelkie standardy ergonomii. Zapewnia kierowcy łatwy dostęp do wszystkich głównych elementów sterujących i posiada wbudowany czytelny, kolorowy wyświetlacz informacyjny o przekątnej 7”. Ergonomiczne koło kierownicy, regulowane w trzech płaszczyznach, oraz fotel o zakresie regulacji wzdłużnej 200 mm pozwalają każdemu kierowcy przyjąć najdogodniejszą dla siebie pozycję za kierownicą.
Zapewniono także wyjątkowo łatwy dostęp do kabiny i zabudowy. Z boku kabiny znajduje się stopień wejściowy, ułatwiający kierowcy kontrolę ładunku, zaś z przodu wbudowano antypoślizgowe stopnie umożliwiające wygodny dostęp do przedniej szyby w celu jej oczyszczenia. W pojazdach Renault Trucks C i K nie zabrakło również schowka, dostępnego zarówno w wnętrza, jak i z zewnątrz kabiny, co ułatwia umieszczanie i wyjmowanie z nich ciężkich przedmiotów.
Zastosowania
Typoszeregi Renault C i K zaprojektowani z myślą o spełnieniu potrzeb klientów z segmentu transportu budowlanego. Renault Trucks ma w swojej ofercie pojazdy dla segmentów branżowych, takich jak roboty ziemne, roboty wyburzeniowe, transport materiałów budowlanych czy transport betonu.
Osiągi pojazdów serii C pod względem ładowności, ekonomiki paliwowej, komfortu jazdy i niezawodności, idealnie współgrają z potrzebami klientów zajmujących się transportem materiałów budowlanych lub betonu. Z kolei duża moc silnika, siła napędowa i prześwit tych pojazdów spełniają wymagania większości operatorów z branży robót ziemnych. Seria K natomiast doskonale sprawdza się w ciężkich robotach ziemnych i wyburzeniowych, transporcie maszyn budowlanych, robotach drogowych, które to zastosowania wymagają pojazdów o bardzo dużej ładowności, wytrzymałości, zdolności pokonywania przeszkód terenowych i mocy silnika.
Silniki DTI 13 w Renault C i K
Sześć cylindrów w układzie rzędowym. Trzy dostępne poziomy mocy:
- 440 KM / 2200 Nm
- 480 KM / 2400 Nm
- 520 KM / 2550 Nm
Charakterystyki silników
Silniki DTI 11 w Renault C i K
Sześć cylindrów w układzie rzędowym. Trzy dostępne poziomy mocy:
- 380 KM / 1800 Nm
- 430 KM / 2050 Nm
- 460 KM / 2200 Nm
Charakterystyki silników
Silniki DTI 8 w Renault C i K
Sześć cylindrów w układzie rzędowym. Trzy dostępne poziomy mocy:
- 250 KM / 950 Nm
- 280 KM / 1050 Nm
- 320 KM / 1200 Nm
Charakterystyki silników
Skrzynie biegów w Renault C z kabiną o szerokości 2,5 m i Renault K
Standardowe wyposażenie pojazdów serii C i K stanowi, uznawana za najlepsza w swojej klasie, 12-biegowa zautomatyzowana skrzynia biegów Optidriver, z trybem jazdy terenowej Off-Road. Jej zakres zastosowań obejmuje pojazdy serii C o DMC zestawu do 100 ton o raz pojazdy serii K o DMC zestawu 120 ton. Także pojazdy z napędem na wszystkie koła, 4×4 i 6×6, są standardowo wyposażone w skrzynię biegów Optidriver.
W opcji, w obydwu typoszeregach, jest dostępna 14-biegowa manualna skrzynia biegów B14, opracowana przez Grupę Volvo.
Skrzynie biegów w Renault C z kabiną o szerokości 2,3 m
Pojazdy Renault C z kabiną o szerokości 2,3 m są standardowo wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów Optidriver. Na życzenie mogą być wyposażone w 9-biegową manualną skrzynię biegów ZF lub w 6-biegową w pełni automatyczną skrzynię biegów Allison.
Hamulce dodatkowe
W pojazdach z silnikami DTI 11 i DTI 13 są dostępne trzy rodzaje hamulców dodatkowych:
- Hamulec wydechowy, zapewniający moc hamowania 203 kW w silniku DTI 11 oraz 227 kW w silniku DTI 13.
- Hamulec silnikowy Optibrake w silniku DTI 11, o maksymalnej mocy hamowania 303 kW, oraz Optibrake+ w silniku DTI 13, o maksymalnej mocy hamowania 414 kW. Hamulce stanowią wyposażenie wszystkich pojazdów ze zautomatyzowaną skrzynią biegów.
- Zwalniacz hydrodynamiczny Voith, montowany na skrzyni biegów, rozwijający moc hamowanie 450 kW, zarówno w pojeździe z silnikiem DTI 11, jak i DTI 13. Dźwignia sterująca zwalniacza Voith znajduje się obecnie po prawej stronie kierownicy.
W pojazdach serii C z silnikami DTI 8 jest dostępnych sześć rodzajów hamulców dodatkowych:
- Hamulec wydechowy, zapewniający moc hamowania 120 kW
- Hamulec silnikowy Optibrake, o maksymalnej mocy hamowania 370 kW
- Zwalniacz elektromagnetyczny Telma 72-00, o maksymalnej mocy hamowania 480 kW
- Zwalniacz elektromagnetyczny Telma 72-60, o maksymalnej mocy hamowania 626 kW
- Zwalniacz hydrodynamiczny Allison, o maksymalnej mocy hamowania 400 kW
- Zwalniacz hydrodynamiczny ZF Intarder, o maksymalnej mocy hamowania 420 kW
Osie napędowe
Dostępna jest bogata gama osi napędowych z pojedynczą przekładnią główną (jednostopniowych) lub ze zwolnicami w piastach kół (dwustopniowych), pojedynczych i podwójnych (tandem).
Nowy zespół dystrybucji sprężonego powietrza
W pojazdach Renault K i Renault C z kabiną o szerokości 2,5 metra zastosowano całkowicie nowy zespół dystrybucji sprężonego powietrza EACU (Electronic Air Control Unit). Zespół ten cechuje się optymalną wydajnością i niezawodnością w najtrudniejszych warunkach eksploatacji. Łączy w sobie funkcje filtra, osuszacza i regulatora ciśnienia powietrza. Steruje również sprężarką. Przyczynia się do redukcji zużycia paliwa, poprzez odłączanie sprężarki i aktywację funkcji oszczędzania energii, jeżeli ciśnienie powietrza w układzie pneumatycznym jest dostateczne. Podczas zjazdu ze wzniesienia, gdy silnik jest nieobciążony, EACU załącza sprężarkę. Z kolei w warunkach dużego obciążenia silnia, zespół wymusza odłączenie sprężarki. Dodatkowo, posiada funkcję automatycznego elektronicznie sterowanego hamulca postojowego, aktywowanego w chwili wyłączenia silnika – rozwiązanie Grupy Volvo.
Kabina
Pojazdy długodystansowe i budowlane Renault Trucks współdzielą te same kabiny. Kabiny pojazdów budowlanych oferują te same udogodnienia, jakie są domeną pojazdów długodystansowych, zwłaszcza pod względem przestronności wnętrza.
W gamie Renault C są dostępne cztery typy kabin:
- Day Cab: kabina krótka, dach standardowy, bez leżanki
- Night & Day Cab: kabina długa, dach standardowy, leżanka
- Sleeper Cab: kabina długa, dach wysoki, leżanka
- Global Cab: kabina wąska, średnia o szerokości 2,3 m
W gamie Renault K są dostępne dwa typy kabin:
- Day Cab: kabina krótka, dach standardowy
- Night & Day Cab: kabina długa, dach standardowy, leżanka
Kabiny posiadają dwa (Renault Trucks C 2,3 m), trzy (Renault Trucks C 2,5 m i Renault Trucks K) lub cztery (Renault Trucks K z napędem na wszystkie koła) stopnie wejściowe.
Podwozie
Podwozia pojazdów Renault Trucks C i K charakteryzują się dużym prześwitem i największą możliwą ładownością. W przypadku modelu C 8×4 Xload, o masie własnej 7157 kg, z kołami bliźniaczymi, wynosi ona 22,8 t. Optymalizację masy własnej podwozia umożliwiają aluminiowe zbiorniki paliwa i obręcze kół, a także hamulce tarczowe, dostępne w opcji dla pojazdów serii C. Seria K oferuje jeszcze większą ładowność, co pozwala zmniejszyć ilość kursów wymaganych do przetransportowania danej ilości materiału. Pojazdy K mogą tworzyć zestawy drogowe o masie całkowitej do 120 t.
Typoszereg T charakteryzuje się zwiększoną zdolnością do jazdy w terenie, głównie za sprawą 312-milimetrowego prześwitu pod osią i 24-stopniowego kąta natarcia. Skrzynia biegów Optidriver jest standardowo wyposażona w tryb jazdy terenowej Off-Road, dostosowujący strategię zmiany biegów do specyfiki jazdy w terenie. Podwozia i ciągniki siodłowe serii C 4×2 i 6×4 Optitrack są wyposażone w hydrostatyczny układ napędu na przednią oś Optitrack, umożliwiający tymczasowe zwiększenie siły napędowej. Układ ten pozwala na pokonanie trudnego odcinka trasy, przy zachowaniu sprawności i komfortu typowych dla pojazdu długodystansowego. W połączeniu z Optitrack jest dostępny zwalniacz Voith.
Pojazdy Renault Trucks K są w stanie pokonać niemal każdą przeszkodę terenową. Jest to zasługą następujących parametrów: kąt natarcia 32° – największy na rynku, prześwit pod osią 380 mm, prześwit pod zbiornikiem paliwa 515 mm. Dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu pojazdy te są wyjątkowo zwrotne i cechują się małą średnicą zawracania.
Zawieszenie
Renault Trucks oferuje duży wybór zawieszeń przednich, o nośności od 7,5 do 9 t w przypadku serii C i od 8 do 9 t w przypadku serii K. Pojazdy serii C są wyposażone w niezawodne tylne zawieszenie mechaniczne z resorami parabolicznymi, o nośności od 13 do 26 t. W pojazdach serii K są stosowane tylne zawieszenia mechaniczne z resorami parabolicznymi lub półeliptycznymi, o nośności od 13 do 32 ton.
Specjalnie dla pojazdów Renault Trucks C opracowano nowe tylne zawieszenia pneumatyczne o nośności od 13 do 21 t. Ich zaletą jest niższy poziom drgań odczuwalnych w kabinie, co oznacza większy komfort jazdy.
Warianty dostępnych podwozi
Konfiguracja osi C
Konfiguracja osi K
Rozstawy osi C
Rozstawy osi K
Dostępne konfiguracje
Gama Renault C
Gama Renault K
Komentarze