Europejska flota komercyjna. Polska dominuje w dwóch kategoriach.

29 marca 2024, 9:51

Opublikowany w lutym raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów przedstawia europejską flotę w 2022 roku. W porównaniu do poprzednich lat zauważyć można wzrosty w kluczowych sektorach zestawienia. Sprawdzamy, jak na tle innych europejskich krajów wypada Polska.

Spis treści:

  • Europejskie busy — w których kraju jest ich najwięcej?
  • Jak stara jest europejska flota?
  • Ciężarówki w UE. Ile z nich zarejestrowanych jest w Polsce?
  • Jeździmy nie tylko na dieslu
fot. MAN

Badanie zatytułowane Vehicles on European Roads prowadzone jest od 2018 roku i obejmuje statystyki z całej UE oraz EFTA (Islandii, Norwegii, Szwajcarii), a także Wielką Brytanię. Na 22 stronach raportu znajdziemy szczegółowe dane dotyczące praktycznie wszystkich kategorii pojazdów na publicznych drogach. W tym artykule opisujemy floty busów i pojazdów o dmc powyżej 3,5 tony, analizując sytuację Polski na tle innych krajów.

Europejskie busy – w których kraju jest ich najwięcej?

W 2022 roku w całej UE, EFTA i Wielkiej Brytanii łącznie zarejestrowanych było 36,648 mln busów. Największą flotą tych pojazdów dysponowała Francja (6,384,074), chociaż w porównaniu do roku poprzedniego francuskich busów było o 0.01% mniej. Drugie na podium Włochy zanotowały 2% wzrost liczby tych pojazdów do 4,403,430 sztuk, a trzecia Hiszpania z 3,955,750 busami rozwinęła tę flotę o 1,5% w stosunku do roku 2021.

Najwięcej busów przybyło w Rumunii (5,2%) oraz w Chorwacji, Islandii i na Litwie (we wszystkich tych krajach o 4,5%). W Polsce zarejestrowanych było 2,974,632 busów, czyli o 2,4% więcej niż w roku poprzednim. To całkiem niezłe tempo, chociaż wciąż wyprzedzają nas np. Niemcy (2,6%). Oprócz wspomnianej Francji, flota busów skurczyła się również w Finlandii (-0,1%) i Dani (-2,3%).

Jak stara jest europejska flota?

Pod względem wieku busów, średnia europejska wynosi 12,5 roku. Najmłodsze pojazdy tego typu zarejestrowane są w Austrii (średnia 6,5 roku) i Luksemburgu (6,9), a najstarsze w Grecji (21,4 roku) oraz w Rumunii (15,8). Średni wiek polskiego busa to 14,4 roku, czyli niestety powyżej średniej UE.

W kategorii pojazdów o dmc powyżej 3,5 tony sytuacja wygląda lepiej, ponieważ polska ciężarówka ma średnio 13,2 roku przy europejskiej średniej 13,9. Najmłodszymi pojazdami tej kategorii pochwalić mogą się znowu Austria (6,7 roku) i Luksemburg (7,6). Najstarsze trucki w UE zarejestrowano w Grecji (średni wiek 23 lata), a poza wspólnotą w Islandii (23,2).

Ciężarówki w UE. Ile z nich zarejestrowanych jest w Polsce?

Zdecydowanie najprzyjemniej jest analizować wielkości flot ciężarowych, ponieważ w tej kategorii Polska jest zdecydowanym liderem z 1,276,594 truckami w 2022 roku. Oznacza to wzrost o 3,4% rok do roku. Drugie w zestawieniu Niemcy mogą pochwalić się 990,403 pojazdami tego typu (wzrost o 2,7%), a podium zamykają Włochy z 969,488 truckami i 1% wzrostem. Interesujący jest fakt, że busem stojąca Francja w tym zestawieniu zajmuje dopiero czwarte miejsce z 620,593 ciężarówkami (+0,6%).

Pod względem dynamiki rozwoju floty pojazdów o dmc powyżej 3,5 tony zdecydowanym liderem jest Litwa ze wzrostem o 10,1% (do 80,424 trucków). Następna w zestawieniu jest Rumunia (+5,2% do 366,693 pojazdów). W trzech europejskich krajach ciężarówek jest mniej niż w poprzednim roku. Chodzi o Słowację (spadek o 0,6% do 82,867 aut), Grecję (-0,4% do 224,719) i Finlandię (-2,3% do 92,633).

Jeździmy nie tylko na dieslu

Ciekawie przedstawiają się również dane dotyczące liczby pojazdów z napędami alternatywnymi. Pomimo lobbowanej z każdej możliwej strony dekarbonizacji transportu, w całej UE nadal 90,7% busów oraz 96% ciężarówek napędzają silniki diesla (przy wzroście liczby busów o 1,5% i ciężarówek 1,9% rok do roku). W poprzedniej edycji badania z 2021 było to odpowiednio 91% oraz 96,4%.

W 2022 roku drugim najpopularniejszym paliwem dla busów była benzyna (zasilała 5,9% dostawczaków), a kolejne miejsce zajmował prąd, na którym jeździło 0,8% tych samochodów. W kategorii pojazdów o dmc powyżej 3,5 tony drugie miejsce zajmuje gaz LNG i LPG (łącznie 0,9%), natomiast elektryczność napędza tylko 0,1% trucków.

Warty odnotowania jest fakt, że odsetek polskich busów na olej napędowy (89,3%) jest mniejszy od średniej UE, chociaż więcej mamy tych pojazdów na benzynę (6,2% w stosunku do europejskiej średniej 5,9%). Jeżeli natomiast chodzi o ciężarówki zarejestrowane w naszym kraju, to zaskoczenia nie ma, bo 98% z nich zasila diesel. Niemniej jednak 0,2% jeździ na gazie LPG, czyli najwięcej w Europie, biorąc pod uwagę, że polska flota ciężarowa jest największa w całej wspólnocie.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!