Volvo zaprezentowało w Polsce autobus Volvo 7900 Hybrid. Najnowsza generacja hybrydowych modeli Volvo, umożliwia zredukowanie zużycia paliwa o 39 proc., w porównaniu z pojazdami z silnikiem diesla.
Od rozpoczęcia produkcji hybrydowych autobusów w 2010 roku we Wrocławiu, fabrykę opuściło ponad 1000 hybryd. Pojazdy trafiły m.in. do Szwecji, Norwegii, Danii, Niemiec, Austrii, Luksemburgu, Holandii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, a nawet do Brazylii, Meksyku i Chin.
– „Wprowadzając tak dużą ilość autobusów hybrydowych na ulice europejskich miast, Volvo udowodniło, że oferuje produkt spełniający najwyższe wymagania klientów, jeśli chodzi o całkowity koszt użytkowania pojazdu, jego dostępność do jazdy, a także oddziaływanie na środowisko w różnych warunkach, od zatłoczonego ruchu miejskiego, po jazdę na trasach międzymiastowych” – powiedział Erland Morelissen, Dyrektor Zespołu Hybrid w Volvo Bus Corporation.
Technologia hybrydowa
Volvo 7900 Hybrid zużywa do 39 proc. mniej paliwa i w odpowiednio mniejszym stopniu oddziałuje na klimat niż analogiczne autobusy diesla, a przy tym emituje o połowę mniej tlenku azotu i cząstek stałych.
Autobus wyposażony jest w nowy 5-litrowy silnik diesla 240 KM firmy Volvo zgodny z Euro 6 oraz w silnik elektryczny. Jako równoległa hybryda, pojazd może być napędzany niezależnie silnikiem elektrycznym lub silnikiem diesla, albo obydwoma silnikami w tym samym czasie. Energia wytwarzana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze, a następnie wykorzystywana do produkcji energii dla silnika elektrycznego.
Autobus hybrydowy w środowisku miejskim
Napęd hybrydowy szczególnie dobrze spisuje się w pojazdach zmuszonych do nieustannego zatrzymywania się i ruszania z miejsca. Dlatego sprawdza się w autobusach miejskich, poruszających się w intensywnym ruchu drogowym.
Silnik diesla wyłącza się automatycznie na przystankach autobusowych i światłach, a pojazd zasilany jest bezgłośnie i bez spalin energią elektryczną. Autobus rusza również jedynie przy pomocy silnika elektrycznego, a po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h automatycznie przełącza się na jednostkę wysokoprężną. Dzięki temu pasażerowie, przechodnie oraz inni użytkownicy drogi są w dużo mniejszym stopniu narażeni na hałas i wdychanie spalin.
Volvo 7900 Hybrid w wersji przegubowej
W 2013 roku został wprowadzony na rynek autobus przegubowy Volvo 7900 Hybrid. Ten nowy 18-metrowy autobus zapewnia oszczędność paliwa porównywalną z oszczędnością uzyskiwaną przez Volvo 7900 Hybrid i jest w stanie przewieźć nawet 154 pasażerów.
– „Trzy lata temu Volvo rozpoczęło swoją podróż od 12-metrowego, niskopodłogowego miejskiego autobusu hybrydowego, stanowiącego początek strategii związanej z elektromobilnością. Wprowadzając kolejno hybrydę przegubową, hybrydę w wersji Plug-in oraz realizując koncepcję pojazdu w pełni elektycznego, firma wychodzi naprzeciw wymaganiom związanym z niską lub zerową emisyjnością oraz nowoczesnym planowaniem infrastruktury miast” – powiedział Erland Morelissen.
Autobus hybrydowy Volvo w Polsce
Od 2011 roku zostały przeprowadzone liczne prezentacje i testy autobusu hybrydowego Volvo w polskich miastach, m.in. we Wrocławiu, Lublinie, Tarnobrzegu, Białymstoku, Siedlcach, Gliwicach, Warszawie, Olsztynie, Gdyni, Szczecinie, Opolu, Łomży, Ełku, Bielsku-Białej, Krakowie, Elblągu, Trójmieście, Inowroclawiu, Jarocinie, Kędzierzynie i Jeleniej Górze.
– „Jazdy testowe przeprowadzone w ciągu dwóch lat w różnych miastach Polski bez wątpienia potwierdzają, że autobus hybrydowy Volvo sprawdza się również w polskich warunkach, uzyskując niskie zużycie paliwa – od 26 do 30 litrów na 100 km, w zależności od trasy. Otrzymaliśmy również bardzo pozytywne opinie od firm, które testowały autobus, zarówno jeżeli chodzi o warunki pracy kierowcy, jak i dynamikę pojazdu.” – powiedziała Małgorzata Durda, Dyrektor ds. Sprzedaży Autobusów, Volvo Polska.
Komentarze