Szwedzki producent samochodów ciężarowych poszerza swoją ofertę o kolejne pojazdy. Tym razem Scania uderza w sektor górniczy.
Pierwsze zamówienia
To duży krok naprzód w kierunku urzeczywistnienia idei transportu autonomicznego. Obecnie jest już możliwe składanie zamówień na 40-tonową autonomiczną wywrotkę Scania, a wkrótce dostępny będzie także model 50-tonowy.
W pierwszej kolejności Scania rozpocznie sprzedaż swoich autonomicznych rozwiązań dla górnictwa w Australii, gdzie dostawy i rozpoczęcie eksploatacji są zaplanowane na 2026 rok. Kolejnym rynkiem będzie Ameryka Łacińska – region, w którym Scania posiada znaczącą pozycję w segmencie wydobywczym.
– Przejście od prac badawczo-rozwojowych do wprowadzenia produktu komercyjnego na rynek, to kamień milowy dla Scania i całej branży autonomicznego transportu ciężkiego. To najbardziej zaawansowany produkt, jaki Scania wprowadziła do tej pory na rynek – komentuje Peter Hafmar, wiceprezes i szef działu rozwiązań autonomicznych w Scania.
Łatwiejsza elektryfikacja i zrównoważone górnictwo
Kopalnie od dawna postrzegane są jako jedno z najbardziej obiecujących środowisk dla rozwoju pojazdów autonomicznych, ponieważ mogą przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa pracy i efektywności prowadzonych działań.
Rozwiązania dla górnictwa Scania o gabarytach standardowych ciężarówek mają wiele zalet w porównaniu z tradycyjnymi ciężkimi wozidłami – zarówno pod względem poziomu emisji, jak i efektywności operacyjnej. Wykorzystanie autonomicznych pojazdów ciężarowych Scania w branży wydobywczej może przyczynić się do ograniczenia śladu węglowego górnictwa, a także wydatków operacyjnych. Autonomiczne samochody ciężarowe Scania mogą również zostać płynnie wprowadzone do istniejącej struktury operacyjnej w kopalniach, dzięki ich łatwości dostosowania do wykorzystywanych systemów i pojazdów.
– Kolejną zaletą naszego rozwiązania jest to, że pozwala ono firmom wydobywczym zrobić kolejny krok w kierunku bezemisyjnej eksploatacji. Zelektryfikowanie operacji jest łatwiejsze z autonomicznymi ciężarówkami Scania w porównaniu z tradycyjnymi ciężkimi wozidłami – dodaje Peter Hafmar.
Ścisła współpraca z klientami z branży wydobywczej
W ciągu ostatnich dziesięciu lat Scania zainwestowała znaczne środki w rozwój pojazdów autonomicznych. W ramach prac badano zastosowanie tego typu pojazdów w transporcie typu hub-to-hub na autostradach, a także w ograniczonych obszarach, takich jak kopalnie.
Autonomiczna wywrotka Scania została opracowana w ścisłej współpracy między działem badawczo-rozwojowym Scania a klientami z branży górniczej, na podstawie szeroko zakrojonych testów w rzeczywistych warunkach.
– To prawdopodobnie najbardziej ambitny projekt badawczo-rozwojowy, jaki do tej pory zrealizowaliśmy wspólnie z klientem, i jestem bardzo zadowolony z jego rezultatów. Dzięki wszystkim rygorystycznym kontrolom i licznym testom, stworzyliśmy optymalne autonomiczne rozwiązanie transportowe dla kopalń – podsumowuje Peter Hafmar.
Komentarze