SLT jest nowym modelem w rodzinie ciężarówek Mercedes-Benz. To jedyny oferowany obecnie ciągnik siodłowy do najcięższych zadań dostępny w wersji Euro VI. Może przewozić ładunki o masie nawet 250 ton.
Jedyny z normą Euro VI
Wraz z europejską premierą ciągnika siodłowego SLT, Mercedes-Benz Trucks kompletuje gamę nowych serii ciężarówek z 6-cylinrowymi jednostkami rzędowymi Euro VI. Najnowsza rodzina ciężarówek Mercedes-Benz dla transportu ciężkiego i ponadnormatywnego po raz pierwszy obejmuje modele Actros-SLT z zawieszeniem pneumatycznym oraz Arocs-SLT z zawieszeniem stalowym. Arocs oferowany jest także z napędem na wszystkie koła. SLT to najbardziej zaawansowane konstrukcyjnie połączenie genów i podzespołów z różnych serii modelowych nowych ciężarówek.
Za opracowanie oraz produkcję SLT odpowiada jednostka Custom Tailored Trucks (CTT) z Molsheim w Alzacji, współpracująca z fabryką ciężarówek w Wörth. Przeznaczony na rynki pozaeuropejskie Actros-SLT w wersjach Euro III i Euro V nadal będzie produkowany przez partnera CTT – firmę Titan.
Mercedes-Benz SLT to obecnie jedyny oferowany w Europie pojazd ciężarowy do transportu najcięższych ładunków, który posiada homologację Euro VI, a także seryjny turboretarder zintegrowany ze sprzęgłem oraz przekładnię Mercedes PowerShift 3 ze specjalnym programem jazdy "Heavy". Napędza go 6-cylindrowa jednostka rzędowa OM 473 Euro VI. Najmocniejszy wariant generuje moc 460 kW (625 KM) oraz 3000 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 1100 obr./min. Do cech szczególnych silnika należy technika Turbocompound z dodatkową turbiną, korzystającą z ciśnienia gazów wydechowych opuszczających turbosprężarkę.
Zautomatyzowana przekładnia Mercedes PowerShift 3 ze specjalnym programem jazdy "Heavy" została zaprojektowana w celu przenoszenia wysokiego momentu obrotowego i przewożenia ładunków o masie nawet do 250 ton. SLT to jedyny w klasie model z 16–biegową skrzynią biegów, a w konsekwencji – najszerszą rozpiętością przełożeń w sektorze transportu ciężkiego.
Kolejną unikatową zaletą nowego SLT jest turboretarder zintegrowany ze sprzęgłem. Zapewnia on ruszanie z miejsca bez zużycia ciernego oraz wykorzystuje retarder do hamowania, a przy tym jest lżejszy, bardziej wydajny i ma bardziej kompaktowe wymiary od sprzęgła hydrokinetycznego. W rezultacie ciągnik siodłowy SLT wyróżnia się znakomitą zwrotnością oraz nieograniczonymi możliwościami jazdy w zakresie niskich prędkości i pełzania i zapewnia elastyczność w eksploatacji.
Actros-SLT z zawieszeniem pneumatycznym oferowany jest z kabinami GigaSpace lub BigSpace; Arocs-SLT z zawieszeniem stalowym występuje z kabinami BigSpace (2,5 m) lub StreamSpace (2,3 m).
Dealerzy Mercedes-Benz rozpoczęli już zbieranie zamówień na nowe pojazdy do transportu ciężkiego SLT. Dostawy bazowych podwozi dla Actrosa-SLT z zawieszeniem pneumatycznym i Arocsa-SLT z zawieszeniem stalowym rozpoczną się w grudniu 2013 roku. Arocs-SLT z napędem na wszystkie koła będzie dostępny od kwietnia 2014 roku.
Komentarze