KH-Kipper prezentuje swoje propozycje dla firm z branży energetycznej

, 26 września 2013, 13:13

Na 26. Międzynarodowych Energetycznych Targach Bielskich Energetab firmy HMF Polska i KH-KIPPER zaprezentowały specjalistyczny pojazd przeznaczony dla tej branży – Tatrę 6×6 z żurawiem oraz przyczepą do przewozu dłużycy.

Firma HMF Polska dostarcza kolejny wyspecjalizowany projekt do zastosowania w energetyce. Żuraw HMF 6020-OK6  zamontowany na specjalnie dobranym podwoziu marki TATRA model PHOENIX T158 z napędem na wszystkie osie 6×6 to maszyna przeznaczona do pracy w szczególnie trudnych warunkach terenowych.

Wyposażenie żurawia HMF 6020-OK6MHM w kosz, który posiada pełną certyfikację, a jego zasięg dochodzi do 33 m w pionie, niezwykle zwiększa funkcjonalność kompletnej maszyny, wystarczy zdemontować kosz, kiedy nie będzie potrzebny i wykorzystać żuraw do typowych zadań przeładunkowych.

HMF 6020-OK6 o całkowitym wysięgu 16,9 m (bez dodatkowego wysięgnika Fly-Jib FJ1200K5) i udźwigu na takim wysięgu 2640 kg jest wyposażony w 6 ramion wysuwanych hydraulicznie. Wieniec i wysokiej wydajności silnik hydrauliczny w mechanizmie obrotu, pozwala na uzyskanie nieograniczonego kąta obrotu. Przeprost ramienia zginanego względem ramienia głównego o 15◦ w górę zwiększa precyzję ruchów żurawia, umożliwiając bardzo dokładne ustawienie ładunków, co jest bardzo ważne podczas pracy na dalekich pozycjach. 

Żuraw nie posiada standardowych nóg podporowych montowanych w podstawie urządzenia. Dzięki temu urządzenie można było zamontować stosunkowo daleko od przedniej osi pojazdu, co zdecydowanie polepszyło naciski oraz mobilność pojazdu w trudnym terenie.

Stateczność samochodu uzyskano poprzez wykonanie przez firmę KH-KIPPER specjalistycznej ramy pośredniej, w której zostały umieszczone dwie belki dodatkowych nóg podporowych (pierwsza za kabiną, druga belka na tyle pojazdu). Aby zwiększyć stabilność pracy nad kabiną po raz pierwszy firma HMF Polska zastosowała dodatkową nogę podporową zamontowaną na przodzie pojazdu. Dzięki takiemu rozłożeniu nóg podporowych (rozwiązanie zbliżone do dźwigów samojezdnych) uzyskano praktycznie 100% stateczności pojazdu w pełnym obszarze pracy (360◦). Wszystkie nogi podporowe oraz funkcje żurawia sterowane są za pomocą zdalnego pilota.

Kosz roboczy można zamontować  bezpośrednio na żurawiu (wysokość pracy 22 m) lub na dodatkowym wysięgniku Fly-Jib FJ1200K5 poprawiając zasięg pracy z koszem do 33 m. Żuraw oprócz funkcji podnoszenia ładunku czy funkcji zwyżki (kosz aluminiowy elektrohydraulicznie poziomowany), został wyposażony we wciągarkę liniową o mocy ponad 6t na podwójnym zbloczu co umożliwia precyzyjną pionową pracę różnego rodzaju  ładunków, słupów, agregatów itp. 

Żuraw wyposażony jest w dynamiczny system nadzorowania stabilności pojazdu (EVS). Ze względu na kosz oraz bezpieczeństwo dla operatorów został zastosowany double EVS (podwójny EVS) czyli dwa opatentowane czujniki, które podczas pracy z koszem muszą wysyłać identyczne sygnały mierzone w mili stopniach rejestrujące przechył pojazdu.

Pojazd charakteryzuje się odpowiednio dobranymi terenowymi oponami 14.00 R20 wyposażonymi w układ centralnego pompowania. Operator ma do dyspozycji przełączniki sterujące szybkim i płynnym dodawaniem oraz ujmowaniem powietrza w kołach.

Samochód został wyposażony w wyciągarkę marki SPESON z możliwością prowadzenia liny w 3 kierunkach (przód, tył i bok).

Na zlecenie firmy HMF Polska został wykonany montaż żurawia HMF 6020-OK6. Projekt opracowany przez dział techniczny HMF Polska zawierał dobór podwozia, obliczenia stateczności, rozkładu mas oraz koncepcje jego zabudowy: nóg podporowych, specjalistycznej ramy i dodatkowego osprzętu, którą  wykonała firma KH-KIPPER. Firma posiada 15 lat doświadczenia w projektowaniu i produkcji zabudów, przyczep, naczep do pojazdów specjalistycznych.

Projekt w całości został opracowany przez KH-KIPPER. Dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu projekt mógł być zamodelowany w środowisku 3D, gdzie przeprowadzono szereg analiz wytrzymałościowych metodą elementów skończonych zwiększając tym samym bezpieczeństwo konstrukcji.

Montaż żurawia wykonany został ściśle wg wytycznych dla firm zabudowujących.
Specjalnie przygotowana rama pośrednia pod jego montaż wykonana została przez KH-KIPPER ze stali wysokogatunkowej DOMEX. W celu zabezpieczenia konstrukcji przed korozją ramę wyśrutowano i polakierowano w kolorze podwozia.

Specjalny stojak na skrzyni narzędziowej mocuje kosz osobowy, wiertnicę i koło zapasowe na podwoziu. W tylnej części samochodu umiejscowiono demontowaną łożyskowaną obrotnicę z dwoma kłonicami stałymi i wykonanymi z aluminium ściąganymi łańcuchem. Wciągarka samochodowa 12 ton na ramie podwozia za kabiną zamontowana została wraz z przyłączem instalacji hydraulicznej do przyczepy.

Dodatkowo pojazd wyposażony został m. in. w: drabinkę ułatwiającą wejście na żuraw/ramę pośrednią, żółte światła obrysowe, osłony świateł tylnych z daszkiem i odchylaną kratką, tablice wyróżniające, błotniki tylnego wózka, skrzynka narzędziowa, stelaż do słupów i rur, instalację hydrauliczną do przyczepy i zbiorniki oleju. KH-KIPPER zamontowała również kompletną hydraulikę i elektrykę.

Przed opuszczeniem zakładu produkcyjnego, pojazd przeszedł podstawowe testy ruchowe i odbiór Urzędu Dozoru Technicznego.

Tatra Phoenix 6×6 to bardzo dobry samochód zarówno do jazdy w terenie jak i po utwardzonych nawierzchniach. Dzięki unikalnemu rozwiązaniu konstrukcyjnemu nie wymagającemu stosowania kratownicy pomiędzy podwoziem a zabudową, podwozia mają niższą masę eksploatacyjną i większą masę użytkową.

Jednoosiowa rozsuwana przyczepa P1K z obrotnicą jest dedykowana zarówno firmom zajmującym się budową, modernizacją i remontami instalacji gazowych i wodociągowych, jak i firmom w branży energetycznej. Z powodzeniem może również współpracować z ciągnikami rolniczymi lub maszynami budowlanymi.

Dzięki mechanicznemu zawieszeniu z osiami 9 t przyczepa przystosowana jest do jazdy w trudnym terenie. Ładowność przyczepy to ok. 7 t. Rama przyczepy wykonana została z wysokogatunkowej stali, po wyśrutowaniu zabezpieczonej przed korozją warstwą lakieru. Wewnętrzne powierzchnie uchylnych kłonic wyłożone gumą, pasy transportowe oraz zabezpieczenia przed przesuwaniem umiejscowione z przodu przyczepy zabezpieczają ładunek przed uszkodzeniem. Drewniana belka na spodzie przeznaczona jest pod słupy proste i wirowe.

Przyczepa stwarza szerokie możliwości transportowe: zmiana rozstawu osi od 6,5 do 11 m pozwala na transport ładunków o długości 8-14 m, a kłonice rozkładane na boki posiadają specjalne blokady. Dzięki regulacji długości dyszla możliwy jest transport słupów o długości 6-15 m.

Produkty KH-KIPPER na innych stoiskach

Żurawie HMF i zabudowy KH-KIPPER można było obejrzeć również na specjalistycznych podwoziach… czytaj dalej


Produkty KH-KIPPER na innych stoiskach

Żurawie HMF i zabudowy KH-KIPPER można było obejrzeć również na specjalistycznych podwoziach firmy Mercedes-Benz: Axor 4×4 z HMF 2420-K4, Unimog 4×4 z HMF 1075-K4, Zetros 4×4 oraz Mitsubishi Canter 4×4 z HMF 340-K2. Podwozia 4×4 są stworzone do pracy w najtrudniejszych warunkach terenowych.

Mercedes-Benz Axor 4×4 wyposażony jest w żuraw przeładunkowy HMF 2420-K4 o udźwigu 1570 kg/12,4 m i skrzynię stałą KH-KIPPER.  Podłoga zabudowy wykonana jest z wodoodpornej sklejki antypoślizgowej, a burty z aluminium anodowanego.

Unimog 4×4 z HMF 1075-K4 o udźwigu 675 kg/11,0 m z zabudową aluminiową KH-KIPPER świetnie sprawdza się zarówno na leśnych podjazdach, jak i w grząskim terenie takim jak błoto lub piasek. Kabina brygadowa oprócz kierowcy może pomieścić nawet 7 osób. Pojazd jest idealnym rozwiązaniem przy dojeździe w celu usunięcia awarii linii energetycznych. Hydrauliczny żuraw samochodowy firmy HMF wyposażony jest w kosz. W trakcie jazdy przewożony jest on w aluminiowej skrzyni wyłożonej na podłodze sklejką antypoślizgową.

Zetros 4×4 z zabudową aluminiową KH-KIPPER wyposażony został w dodatkowe oprzyrządowanie takie jak żuraw i demotnowalna wyciągarka na przodzie o uciągu 20 t.

Mitsubishi Canter  4×4 z żurawiem HMF 340-K2 zabudowany wywrotką trójstronna KH-KIPPER o objętości 5,5 m3, posiada burty z dolnymi i górnymi zawiasami. Zwiększa to możliwości transportowe: można przewozić nią zarówno osprzęt jak i materiały sypkie.

Zobacz więcej zdjęć produktów KH-Kipper na targach Energetab

Komentarze

Brak komentarzy