System Eco-roll Scanii pomaga oszczędzać paliwo

7 października 2013, 11:10

Scania wprowadza Eco-roll – zaawansowany system, który może zmniejszyć wydatki użytkownika na paliwo nawet o 2%. Eco-roll ocenia, kiedy ciężarówka powinna wykorzystać siłę grawitacji, aby swobodnie zjechać ze wzniesienia.

Eco-roll – siła grawitacji zamiast mocy silnika

Klienci, którzy poczynając od jesieni 2013 zamówią pojazdy wyposażone w skrzynię biegów Scania Opticruise i przewidujący tempomat Active Prediction, otrzymają w pierwszym kwartale 2014 ciężarówki z nowym układem oszczędzającym paliwo – Eco-roll. Komputer pokładowy przelicza, czy w danych warunkach większą oszczędność przyniesie zjazd ze wzniesienia na biegu jałowym czy z wykorzystaniem hamowania silnikiem przy odciętym dopływie paliwa.

Wybór pomiędzy tymi dwiema alternatywami nie jest oczywisty. Scania Active Prediction automatycznie dokonuje kalkulacji. Swobodny zjazd za pomocą Eco-roll, z wykorzystaniem energii kinetycznej zestawu ma sens jedynie wtedy, gdy potrwa dłużej niż 10 sekund. Jednocześnie prędkość nie powinna wzrosnąć na tyle, aby konieczne stało się hamowanie silnikiem, ponieważ ma to negatywny wpływ na właściwe wykorzystanie energii paliwa już dostarczonego do silnika.

Aby kontrolować prędkość, Scania Active Prediction wykorzystuje GPS, który informuje o położeniu pojazdu, oraz mapy topograficzne. W zależności od wybranego przez kierowcę trybu pracy skrzyni biegów, ciężarówka obiera odmienne strategie jazdy. Może dążyć do zminimalizowania zużycia paliwa lub do utrzymania wysokiej prędkości przejazdowej. W krajach, dla których dostępne są mapy topograficzne układ Eco-roll należy do standardowego wyposażenia wraz ze Scania Opticruise w wersji bez pedału sprzęgła, tempomatem Active Prediction oraz silnikiem Euro 6.

Jednocześnie system Scania Active Prediction został udoskonalony. Analizuje jak długo jeszcze potrwa jazda pod górę i stara się unikać zbędnej zmiany biegów. W pełni wykorzystuje wysoki moment obrotowy silników Scania, dostępny już przy niskiej prędkości obrotowej.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Wojtekkier, 15 grudnia 2019, 22:23 0 0

Czy jeśli dzięki funkcji eco-roll sprzęgło pracuje wg moich obserwacji 10-cio krotnie częściej niż w autach bez tej funkcji to czy żywotność sprzęgła się nie skróci? Na prostej drodze jadąc ze stałą prędkością bez użycia tempomatu trudno przejechać jeden kilometr by choć raz auto nie wrzuciło na luz. 100 km to 100 wysprzengleń. Przykładowo trasa Polska-Litwa-łotwa-Estonia. Prosty teren. Dosłownie każdorazowe zdjęcie nogi z gazu choć na sekundę uaktywnia funkcje eco-roll.

Odpowiedz

Siany, 2 grudnia 2020, 22:23 5 0

To jest jakos dramat. Gowna wymyślą i kierowców wku.....

Odpowiedz

Bottruck, 2 maja 2022, 14:02 2 0

Katastrofa gorszego auta niż scania z systemem Eco roll n8e ma to już daf lepszy . Osobiście nigdy już scania nie wezmę

Odpowiedz