Bosch dla pojazdów ciężarowych – relacja

, 10 października 2013, 10:14

Na konferencjach prasowych najczęściej wysłuchuje się tego, co mają do powiedzenia prowadzący oraz ogląda prezentacje multimedialne. Bardzo rzadko mamy możliwość zobaczenia omawianych produktów czy urządzeń podczas pracy. To zaoferował nam Bosch podczas pokazu swojej oferty dla pojazdów ciężarowych.

Bosch dla pojazdów ciężarowych

Spotkanie prasowe Boscha, które odbyło się 8 października w Warszawie, trwało długo, bo i informacji do przekazania było wiele. Niemiecka firma postanowiła przedstawić pełną ofertę swoich produktów przeznaczonych do pojazdów ciężarowych. Był jednak pewien wyjątkowy szczegół. Spotkanie odbyło się w centrum szkoleniowym firmy Bosch, a zgromadzeni goście mogli zobaczyć na żywo pracę urządzeń przeznaczonych dla rynku ciężarowego.

KTS Truck w akcji

Dział Części Samochodowych i Wyposażenia Warsztatowego Boscha przygotował bogatą prezentację poszczególnych urządzeń. Na początek, Grzegorz Dąbrowski pokazał zebranym działanie testera diagnostycznego KTS Truck. Jest on przeznaczony do badania nie tylko samochodów ciężarowych, ale także autobusów, przyczep, naczep czy samochodów dostawczych. Grzegorz Dąbrowski zaznaczał, że urządzenie jest nie tylko testerem diagnostycznym, ale i systemem informacyjnym. Zawiera bowiem także szeroką bazę danych technicznych pojazdów.

Tablet KTS 800 Truck z zainstalowanym oprogramowaniem ESI Truck stanowi kompletne narzędzie. Klienci mogą jednak wybrać także tańszą opcję – moduł KTS Truck. Wybrać sam moduł mogą warsztaty, które już posiadają komputer.

ESI[tronic] Truck oferuje obszerną pomoc przy lokalizowaniu usterek: poprzez wartości rzeczywiste oraz informacje o systemie z wartościami fabrycznymi, napięciami wyjściowymi, charakterystykami, itp. Podczas prezentacji zaprezentowano pracę systemu na przykładzie celowo "popsutej" Scanii Streamline.

Wyważarki i montażownice Bosch

Kolejną częścią prezentacji była demonstracja obsługi kół z pomocą wyważarek WBE i montażownic TCE Boscha. Tadeusz Zamrzycki przeprowadził od początku do końca proces wymiany opony i wyważenia koła pojazdu ciężarowego, prezentując wszystkie funkcje urządzeń. 

Ekspert Boscha zwrócił uwagę na często popełniane przez mechaników błędy. Opowiedział też o różnych technikach wykonywania czynności.

Denoxtronic

W realiach obecnych przepisów, uzyskanie przez samochody ciężarowe dozwolonych wartości emisji zanieczyszczeń jest możliwe tylko przy zastosowaniu specjalistycznej technologii. Propozycją Boscha jest stosowany w wielu pojazdach system Denoxtronic, który wszedł do produkcji seryjnej w roku 2004. Razem z katalizatorem tlenków azotu (SCR = Selective Catalytic Reduction) zmniejsza on o 85% emisję tlenków azotu w pojazdach z silnikami Diesel. Rozwiązanie to pozwoliło rozwijać konstrukcje silnika w kierunku optymalizacji zużycia paliwa.

Działanie systemu Denoxtronic prezentował Piotr Strzeżek, który tłumaczył, że jest to precyzyjny system dozowania środka AdBlue i jest zamontowany razem z katalizatorem tlenków azotu (SCR = Selective Catalytic Reduction). Powstajace w komorach spalania silnika tlenki azotu zostają poprzez reakcje z AdBlue przekształcone w dużej części na wodę i azot.

W roku 2006 wszedł do produkcji seryjnej system Denoxtronic Bosch drugiej generacji. Zasadniczą nowością było dodawanie środka AdBlue bez wspomagania sprężonego powietrza. Dzięki temu system potrzebuje mniej części i daje się łatwiej wbudowac w podwozie pojazdu. Na tej bazie powstały kolejne wersje systemu opracowane przez firmę Bosch.

W odpowiedzi na potrzeby warsztatów samochodów ciężarowych, Bosch opracował metodę skutecznego i szybkiego serwisowania systemów Denoxtronic 1 i 2 w warunkach warsztatowych. Dotyczy ona dwóch podstawowych grup produktów obecnych we wszystkich wersjach systemu: modułu zasilającego i jednostki dozującej (DNOX 1, 2 i 2.2). Piotr Strzeżek zaprezentował działanie sprzętu do diagnostyki i naprawy systemów Denoxtronic. Wspomniał także o zestawach naprawczych, dzięki którym nie trzeba wymieniać całych modułów, a jedynie popsute części.

Części do samochodów ciężarowych i szkolenia

Kolejnym etapem spotkania była prezentacja oferty części zamiennych do pojazdów ciężarowych. Przeprowadził ją Tomasz Maciejasz dokładnie opisując każdy segment gamy produktów Bosch. Zwieńczeniem konferencji była krótka przemowa Artura Kornasia, odpowiedzialnego za ofertę szkoleń Bosch.

Możliwość zapoznania się z wszystkimi informacjami przedstawionymi na konferencji może mieć każdy, kto weźmie udział w szkoleniach organizowanych przez Bosch. Co więcej, około połowa czasu podczas kursów, przeznaczona jest na działania praktyczne.

Zmiany, które zachodzą w pojazdach ciężarowych, zwłaszcza te związane z najnowszymi normami emisji spalin, wymuszają na warsztatowcach ciągłe doszkalanie się oraz zakupy nowego sprzętu. Wiele niezbędnych urządzeń, jaki i szkoleń z ich obsługi można znaleźć w ofercie Bosch – jednego z największych producentów dla rynku pojazdów ciężarowych.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

213.77.6.*, 15 października 2013, 10:28 0 0

Łatwego chleba z KTS Truck chłopacy nie mają, droga eksploatacja, wieszanie się i na domiar złego bardzo słabo radzi sobie ze starszymi autami. Powodzenia

Odpowiedz

194.39.218.*, 17 października 2013, 13:56 0 0

Czyżby życzliwa konkurecja?

Odpowiedz

178.42.62.*, 17 października 2013, 15:41 0 0

KTS miażdży wszystko...tylko nie jest to sprzęt dla Pana Miecia, fana aut ze Starachowic. Nie wystarczy go mieć, tylko trzeba się nauczyć co potrafi.

Odpowiedz

213.77.6.*, 18 października 2013, 10:17 0 0

Rozumiem, że koledzy próbują zaklinać rzeczywistość, ale warto uczciwe zestawiać informacje. Możliwości testera na takich sterownikach jak np silnikach jak MS 5, dCi euro 2,3, D12A, D12b i miejscami również D12C są zerowe.
Oczywiście można się zachwycać Euro 4 i 5, ale jak na razie w warsztacie mimo wszystko starsze pojazdy też się pojawiają, a nic nie wskazuje że w KTS Truck coś w tej kwestii się zmieni.

A co do biuletynu technicznego z którego Bosch słynie, to jest to żywcem przeniesiony informator z konkurencyjnego produktu.

Także konia z rzędem temu kto wskaże coś, czego konkurencja (tańsza) nie ma w swoim testerze

Odpowiedz