Od 22 maja 2024 roku obowiązują nowe przepisy, regulujące czas pracy niektórych kierowców zawodowych. Oprócz szczegółów nowelizacji istotne jest również to, kogo będą one dotyczyły. W poniższym artykule prezentujemy odpowiedź na to pytanie oraz opisujemy dokładnie najważniejsze zmiany w przepisach.
Spis treści:
- Kogo dotyczą zmiany w czasie jazdy i odpoczynku?
- Szczegóły zmian dla kierowców podczas przewozów okazjonalnych
- Z czego wynikają te zmiany?
Zmiany w przepisach o czasie jazdy i odpoczynku zapewniają kierowcom większą elastyczność, co może przełożyć się na wygodę pasażerów. Warto jednak pamiętać, że jazda “po nowemu” prawdopodobnie zostanie błędnie zinterpretowana przez tachografy, których algorytmy wciąż pracują według starych rozporządzeń. Tym bardziej warto znać szczegóły nowelizacji przepisów, które przedstawiamy poniżej.
Kogo dotyczą zmiany w czasie jazdy i odpoczynku?
Na początku jednak wyjaśnimy, kogo obejmują nowe przepisy, a kogo nie dotyczą. Przy okazji ich wprowadzania ustawodawca znowelizował również definicje regularnych oraz okazjonalnych przewozów osób. Szczegóły zawarto w rozporządzeniu (WE) nr 1073/2009 odpowiednio w art. 2 pkt 2 i 3 oraz pkt 4.
W praktyce opisywane w tym artykule zmiany w czasie jazdy i odpoczynku dotyczą wyłącznie kierowców wykonujących okazjonalne przewozy autokarowe, które potocznie nazywamy wycieczkami turystycznymi. Nie mają więc zastosowania w przypadku regularnych przewozów osób ani tym bardziej podczas przewozów ładunków pojazdami ciężarowymi.
Szczegóły zmian dla kierowców podczas przewozów okazjonalnych
Nowelizacja przepisów wprowadziła kilka zmian, z których najistotniejsze opisujemy poniżej. Na wstępie warto odnotować, że po zmianie przepisów wszystkie zasady przewozów okazjonalnych dotyczą również przewozów krajowych.
Tym samym usunięty został wymóg przekroczenia granicy i pozostawania minimum jednej doby poza Polską, który należało spełnić, aby zakwalifikować przewóz jako międzynarodowy. Od 22 maja 2024 r. nowe przepisy nie rozróżniają przewozów okazjonalnych krajowych i zagranicznych. Poniżej przedstawiamy szczegóły zmian:
Bardziej elastyczny podział czasu przerwy
Nowelizacja przepisów wprowadziła możliwość podzielenia na dwie części przerwy 45-minutowej, która obowiązuje po czterech i pół godzinach jazdy. Pauzę można dzielić dowolnie, ale każda z jej części musi trwać co najmniej 15 minut (np. 24 + 21, 15 + 30). To rozwiązanie ułatwi organizację postojów w trasie, dlatego może zwiększyć komfort podróży pasażerów.
Wydłużenie dnia pracy do 16 godzin
W trakcie wyjazdu minimum 6-dniowego będzie można jednokrotnie wydłużyć aktywność kierowcy do 16 godzin przy zachowaniu czasu jazdy poniżej 7 h. Wynika to z treści przepisu, który umożliwia kierowcy skorzystanie raz z dziennego okresu odpoczynku w ciągu maksymalnie 25 godzin po zakończeniu poprzedniego dziennego okresu odpoczynku lub tygodniowego okresu odpoczynku.
Jeśli odpoczynek 9-godzinny możemy zrealizować w okresie o długości 25 (a nie jak dotąd 24) godzin, aktywność kierowcy może wynieść właśnie 16 h. Co więcej, nowe przepisy przewidują, że na takich samych warunkach można skorzystać z wydłużenia czasu aktywności kierowcy dwukrotnie, jeśli wycieczka trwa minimum 8 dni. Najważniejsze, że wydłużenie czasu aktywności nie wymaga wypełniania druków, składania wyjaśnień czy oznaczania tego faktu w tachografie.
Odroczenie odpoczynku tygodniowego także na trasach krajowych
To przykład zrównania przewozów międzynarodowych z zagranicznymi. Według nowych regulacji kierowca może odroczyć tygodniowy okres odpoczynku maksymalnie o 12 dni po poprzednim regularnym odpoczynku tygodniowym. Następnie musi wykorzystać dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku albo jeden regularny i jeden skrócony (co najmniej 24-godzinny).
Z czego wynikają te zmiany?
Opisywane w tym artykule zmiany w czasie jazdy i odpoczynku dla przewozów okazjonalnych wprowadza rozporządzenie (UE) 2024/1258, które zaczęło obowiązywać 22 maja 2024 roku. Warto pamiętać, że powyższe nowelizacje przepisów nie dotyczą kierowców, którzy wykonują przewóz towarów oraz regularny przewóz osób.
Komentarze