Elektryfikacja lokalnego transportu drogowego z każdym miesiącem zyskuje na popularności i coraz więcej firm inwestuje w niewielkie floty elektrycznych samochodów ciężarowych. Wciąż jednak niewiele osób wierzy w szansę na elektryfikację transportu długodystansowego. Czy nowa technologia Samsunga przyspieszy elektryfikację transportu drogowego?
Długodystansowy transport ciężarówkami elektrycznymi będzie wkrótce prostszy?
Podczas targów SNE Battery Day 2024 w Seulu Samsung zaprezentował najnowszą technologię baterii do samochodów z napędem elektrycznym. Przełomowa w zaprezentowanej technologii jest tzw. gęstość energetyczna. Najnowsze baterie dzięki zastosowaniu elektrolitu w formie stałej oferują pojemność rzędu 500 Wh/kg. Dla porównania obecnie stosowane akumulatory litowo-jonowe oferują około 270 Wh/kg. Ponadto ładowanie akumulatorów ze stałym elektrolitem będzie odbywało się znacznie szybciej, mówi się nawet o 9 minutach ładowania od 10 do 80% w przypadku samochodów osobowych. Producent zapewnia także, że wyeliminowanie płynnego elektrolitu poprawia także bezpieczeństwo ogniw bateryjnych. Jak się okazuje, baterie w prezentowanej przez Samsunga technologii są znacznie bardziej odporne na eksplozje i pożary.
Obecnie wprowadzenie tej technologii do swoich samochodów planuje koncern Stellantis, a rozmowy prowadzone są z innymi producentami. Co prawda żaden z producentów samochodów ciężarowych nie zadeklarował jeszcze chęci zaimplementowania tej technologii w swoich pojazdach. Jeśli jednak przy zachowaniu obecnej masy możliwe będzie podwojenie zasięgi przyspieszenie procesu ładowania, to elektryczny transport długodystansowy stanie się realną wizją przyszłości.
Komentarze