Co musi zrobić polska branża TSL, by sprostać konkurencji?

19 sierpnia 2024, 7:54

Polski Instytut Ekonomiczny opublikował specjalny raport „Branża TSL w obliczu automatyzacji i wojny”, w którym przedstawione zostały propozycje działań, które mogących wzmocnić polską branżę TSL w rywalizacji z konkurencją.

Wyzwaniem dla branży jest wprowadzany unijny Pakiet Mobilności oraz rosnące koszty, które utrudnią konkurencję cenową z przewoźnikami z Europy Zachodniej oraz z innych krajów Europy Środkowej i Wschodniej, takich jak np. Rumunia, Litwa oraz w ostatnim czasie Ukraina.

– W Polsce jest niewiele średnich i dużych firm transportowych oraz spedycyjnych i logistycznych zdolnych do konkurowania z dużymi podmiotami z innych państw europejskich. Mniejsze firmy, jeśli nie przeprowadzą w porę procesu konsolidacji, będą miały o wiele mniej atrakcyjną ofertę. […] Duże firmy będą mogły przedstawić bardziej kompleksową ofertę dla średnich i dużych klientów, przedstawić korzystniejsze warunki dla młodych osób wchodzących do zawodu, przetrwać zawirowania gospodarcze, a także przygotowywać się technologicznie na kolejne wyzwania. – piszą w raporcie eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Jednym z rozwiązań, które pozwalają firmom skupić się na rozwoju oraz strategicznych celach biznesowych jest outsourcing procesów biznesowych.

– Z badań wynika, że firmy korzystające z BPO, czyli Business Process Outsourcingu, mają trzy razy większą szansę osiągnięcia pozycji lidera – mówi Dariusz Brzeziński, dyrektor zarządzający BPO w Meritoros SA.

Zanim Dariusz Brzeziński rozpoczął budowę zespołu BPO w Meritoros SA, stworzył BPO Champions, jedną z większych firm SSC/BPO na Pomorzu zatrudniającą ponad 150 osób, obecnie przekształconą na Omida SSC. Tam pracował między innymi z firmami z branży TSL.

– Przedsiębiorstwa, które chcą się szybko rozwijać, muszą skoncentrować się na kluczowych elementach biznesu. Tymczasem często skupiają się na wielu wewnętrznych procesach, których obsługę mogłyby zlecić zewnętrznym specjalistom, marnując czas i wiedzę swojej kadry menedżerskiej – mówi Dariusz Brzeziński.

Jedną z firm, które skorzystały z usług BPO Champions był jeden z największych podmiotów w Polsce w sektorze TSL

– Omida Group. Omida Group realizując strategię rozwoju, dokonała udanej transformacji swojego biznesu w stronę Integratora Logistycznego konkurującego z kluczowymi graczami na scenie europejskiej – mówi Dariusz Brzeziński.

– Myślenie strategiczne, myślenie krok do przodu, powinno być naszym obowiązkiem. Dzięki BPO Champions mogliśmy skoncentrować się na najważniejszych czynnościach związanych z działalnością firmy i rozwojem – mówi Bartłomiej Glinka, prezes zarządu Omida Group. Przed wprowadzeniem BPO firma przeprowadziła audyt. Pokazał on, że dalszy rozwój jest możliwy, jednak konieczne jest zlecenie części procesów firmie zewnętrznej. Im bardziej Omida rosła w siłę, tym bardziej czasochłonne były choćby procesy administracji kadrowej oraz inne wewnętrzne procesy, które niepotrzebnie angażowały specjalistów i kadrę menedżerską.

– Skorzystanie z usług BPO nie tylko pozwala firmom szybciej się rozwijać. Skoncentrowanie uwagi na strategicznych obszarach działalności pozwala szybciej i efektywniej reagować na rynkowe trendy – mówi Dariusz Brzeziński z Meritoros SA. A elastyczność – jak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego – jest drugim kluczowym wyzwaniem branży TSL w Polsce.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!