Prezentujemy szczegółowe informacje na temat nowych linii opon KMAX i FUELMAX firmy Goodyear. Zastosowane w produktach technologie mają przyczyniać się do maksymalnego ograniczenia kosztów przejechanych kilometrów.
KMAX – nowa linia opon o długich przebiegach
KMAX jest specjalną linią produktową przeznaczoną do zastosowań szosowych, która oferuje maksymalne potencjalne przebiegi oraz dobre parametry jezdne przez cały rok. Linia produktowa KMAX obejmuje oponę KMAX S na oś kierowaną, KMAX D na oś napędową oraz KMAX T do naczep. Ta linia zapewnia dłuższe przebiegi o 35% w stosunku do równoważnych opon Goodyeara Regional Haul do transportu regionalnego, przy czym poziom efektywności paliwowej jest na tym samym poziomie. Linia posiada również parametry całoroczne dzięki oponom na oś napędową, które spełniają wymagania stawiane oponom w warunkach zimowych i posiadają nie tylko oznaczenie M+S (nadaje się do jazdy w błocie i po śniegu), a także oznaczenie “Alpine” lub symbol góry o trzech szczytach z płatkiem śniegu (ang. 3PMSF) świadczący o tym, że opony nadają się do jazdy w ciężkich warunkach zimowych.
Technologia KMAX
W produkcji opon KMAX zastosowano technologie KMAX: technologię inteligentnego żebra (ang. IntelliMax Rib Technology) w oponie na oś kierowaną KMAX S oraz technologię inteligentnego bieżnika (ang. IntelliMax Tread Technology) w oponie na oś napędową KMAX D. W technologii inteligentnego żebra profil bieżnika został zaprojektowany przy pomocy modelowania komputerowego, aby zapewnić optymalny rozkład ciśnienia w oponie, co sprzyja równomiernemu zużywaniu się ogumienia oraz długim przebiegom. Technologia ta dotyczy rzeźby bieżnika, która jest dodatkowo usztywniona, aby wytrzymywać duże siły na zakrętach i dostarczać poczucia panowania nad pojazdem. Dzięki zastosowaniu tej technologii mniejszy jest również pasek bieżnika, co daje wysoki potencjalny przebieg opony. Poza tym bieżnik zawiera solidne i szerokie żebra w pasie barkowym, które charakteryzują się wysoką odpornością na ścieranie w czasie realizowania przewozów regionalnych. Opona charakteryzuje się lepszymi osiągami na mokrej nawierzchni dzięki odpowiedniej geometrii i kolejności lameli, które zostały zaprojektowane z wykorzystaniem modelowania komputerowego. Kanaliki do usuwania wody na spodzie lameli obwodowych zmniejszają ciśnienie wody we wgłębieniach bieżnika oraz zwiększają przyczepność opony na mokrej nawierzchni. Kolejna cecha bieżnika to kołnierzowy kształt rowków, które zostały zaprojektowane tak, aby zapewniać skuteczne uwalnianie zakleszczonych kamieni.
Technologia inteligentnego bieżnika polega na zastosowaniu dwóch warstw mieszanki gumowej bieżnika. Górna warstwa została opracowana z myślą o zapewnieniu długich przebiegów, natomiast warstwa bazowa pozwala usuwać ciepło, co zapewnia niskie opory toczenia. Opona na oś napędową KMAX D posiada kierunkową rzeźbę bieżnika w kształcie litery V, co zapewnia doskonałe parametry jezdne oraz bardzo niski poziom hałasu. Tak jak w przypadku opon na oś kierowaną KMAX S, profil bieżnika został zaprojektowany przy pomocy modelowania komputerowego, aby zapewnić optymalny rozkład ciśnienia w oponie. Sprzyja to równomiernemu zużywaniu się opony oraz długim przebiegom. Wysokie potencjalnie przebiegi są wynikiem zoptymalizowanej sztywności bieżnika, zoptymalizowanej geometrii klocków oraz większej ilości gumy odpornej na ścieranie. Geometria usztywnianych klocków została zoptymalizowana przy użyciu modelowania komputerowego, dzięki czemu opona lepiej pokonuje zakręty i daje kierowcy lepsze czucie drogi. Kolejna cecha bieżnika to zastosowanie technologii lameli waflowych, która zapewnia zoptymalizowaną równowagę pomiędzy przebiegiem
a trakcją. Ponadto opona ta spełnia wymagania stawiane ogumieniu w ciężkich warunkach śniegowych. Posiada zarówno symbol M+S, jak i 3PMSF, co oznacza, że można ją stosować przez cały rok, w każdych warunkach.
FUELMAX – nowa linia opon efektywnych paliwowo
FUELMAX jest nową linią efektywnego paliwowo ogumienia, w przypadku którego konstruktorzy Goodyeara szczególny nacisk położyli na zmniejszenie oporów toczenia i możliwości stosowania opon zarówno w transporcie dalekobieżnym, jak i regionalnym. Linia FUELMAX obejmuje oponę na oś kierowaną – FUELMAX S, na oś napędową – FUELMAX D oraz na oś naczepy – FUELMAX T. Niskie opory toczenia to największa zaleta tej linii opon, przy czym równocześnie udało się zachować wysokie osiągi pod względem przebiegu, hamowania na mokrej nawierzchni oraz innych kluczowych parametrów opony.
Dzięki wprowadzeniu na rynek nowej serii opon ciężarowych FUELMAX, kierowcy nie będą już musieli wybierać pomiędzy efektywnością paliwową a przebiegiem, bowiem opona FUELMAX posiada obydwie te cechy. W stosunku do opon Goodyear Marathon+ Long Haul, opony na oś kierowaną i na oś napędową FUELMAX zapewniają średnio do 10% niższe opory toczenia. Nowa linia opon charakteryzuje się dłuższymi przebiegami, nawet do 15% w stosunku do linii opon Marathon.
Opony z linii FUELMAX nadają się do zastosowań w transporcie dalekobieżnym, jak i regionalnym, wszystkie charakteryzują się udoskonalonymi parametrami jezdnymi. Ponadto opona na oś napędową FUELMAX D posiada oznakowanie M+S oraz symbol 3PMSF, czyli nadaje się do jazdy w ciężkich warunkach śniegowych. Wszystkie te zalety powodują, że opona FUELMAX D jest prawdziwą oponą całoroczną.
Opona na oś napędową FUELMAX D posiada kierunkową rzeźbę bieżnika, która zapewnia lepsze parametry jezdne oraz niższy poziom hałasu, a także niski współczynnik powierzchni netto do brutto
– dzięki niemu opona charakteryzuje się niskimi oporami toczenia oraz długim przebiegiem. Niskie opory toczenia i niski poziom hałasu, bez uszczerbku dla przebiegu, są również wynikiem zmniejszonej głębokości antypoślizgowej. Dobre parametry jezdne, przebiegi oraz przyczepność są efektem zastosowania elastycznych lamelek Flexomatic w kształcie kropel deszczu oraz występowania wpółotwartych barków opony, które redukują hałas oraz zwiększają przyczepność. Przydatność opony do eksploatacji całorocznej osiągnięto dzięki odpowiedniej konstrukcji opony, która spełnia wymagania stawiane oponom używanym w ciężkich warunkach śniegowych. Opona posiada zarówno symbol M+S, jak i 3PMSF.
Technologia FUELMAX
Technologia FUELMAX obejmuje technologię inteligentnych rowków (ang. IntelliMax Groove Technology), która optymalizuje opory toczenia. Została zastosowana w oponie FUELMAX S na oś kierowaną. Specjalna technologia produkcji pozwala na wbudowanie w oponę “ukrytej” rzeźby bieżnika. Oznacza to, że w czasie pierwszego okresu eksploatacji opony pierwotna rzeźba bieżnika składająca się z trzech żeber bieżnika jest poddana zoptymalizowanym warunkom eksploatacji przy minimalnych oporach toczenia. W miarę zbliżania się zużycia opony do 50%, odkrywane są kolejne rowki i w efekcie w połowie okresu eksploatacji opony widoczne jest sześć żeber. Natomiast przy zużyciu opony na poziomie około 75%, cztery żebra zapewniają przyczepność na mokrej nawierzchni przez cały okres eksploatacji ogumienia. Niepowtarzalna rzeźba bieżnika, jak i zoptymalizowany kształt jego zagłębień, pozwoliły osiągnąć złoty środek jeśli chodzi o opory toczenia, przebieg i przyczepność opony. Przy użyciu zaawansowanej analizy prognostycznej, konstruktorom opon Goodyeara udało się zmniejszyć energię cierną wytwarzaną przez bieżnik, co zrekompensowało redukcję powierzchni nieślizgającej się, dzięki czemu można było jeszcze zwiększyć przebieg. Przyczepność na mokrej nawierzchni jest większa dzięki lamelom krawędziowym oraz zoptymalizowanym kątom lameli, co jeszcze bardziej obniża opory toczenia.
Aby pomóc zoptymalizować zdolności eksploatacyjne pojazdów ciężarowych, wymagających większej ładowności, nowe linie opon na oś kierowaną są przystosowane do przewożenia większych ładunków. Opony na oś kierowaną pozwalają skompensować większe ładunki na osi przedniej z powodu dodatkowego wyposażenia wymaganego w normach czystości spalin Euro VI.
Asortymenty opon KMAX i FUELMAX do bieżnikowania
Opony TreadMax KMAX i FUELMAX do bieżnikowania będą dostępne wkrótce po debiucie rynkowym dwóch nowych linii opon.
Nowe opony to TreadMax KMAX D i TreadMax FUELMAX D na oś napędową oraz TreadMax KMAX T i TreadMax FUELMAX T na oś naczepy. Opony na oś napędową dostępne są w rozmiarach 315/8022.5 oraz 315/7022.5, natomiast opona w rozmiarze 295/80R22.5 oraz opona serii 60 zostaną zaoferowane nieco później. Opony do naczep są obecnie dostępne w rozmiarach 385/6522.5 oraz 385/5522.5, natomiast rozmiar 435/50R19.5 FUELMAX T zostanie wprowadzony na rynek nieco później.
Komentarze