Znamy zdobywcę tytułu Międzynarodowej Ciężarówki Roku

17 września 2024, 12:34

Nagroda International Truck of the Year 2025 przypadła pojazdowi ciężarowemu, wykorzystującemu napęd elektryczny. Grono dziennikarzy specjalizujących się w pojazdach użytkowych, złożone z przedstawicieli 24 krajów europejskich, przyznało tytuł akumulatorowo-elektrycznej ciężarówce Mercedes-Benz eActros 600.

Wyróżnienie to jest najważniejszą nagrodą w branży. W uzasadnieniu swojego wyboru jury wyraziło uznanie dla innowacyjnej całościowej koncepcji technicznej tej wysokotonażowej ciężarówki dalekobieżnej, która podczas niedawnego, w pełni elektrycznego przejazdu konstruktorskiego „eActros 600 European Testing Tour 2024” zachwyciła jury nowoczesną techniką napędową, wysoką efektywnością energetyczną i zasięgiem 500 kilometrów[1] bez doładowywania akumulatorów. Trasa przejazdu liczyła ponad 15 tysięcy kilometrów i wiodła przez łącznie 22 kraje, a pojazdy poruszały się w zastawach ciężarowych o masie całkowitej 40 ton. Na wielu dziennych etapach przejazdu możliwe więc było teoretycznie uzyskanie zasięgów ponad 600-kilometrowych bez doładowywania. Na całej trasie tankowano obie ciężarówki dalekobieżne wyłącznie z publicznie dostępnych punktów ładowania.

Karin Rådström, Dyrektor Generalna Mercedes-Benz Trucks, odebrała nagrodę z rąk Gianenrico Griffiniego, przewodniczącego jury IToY, podczas uroczystości zorganizowanej na targach IAA Transportation 2024 w Hanowerze.

– Jesteśmy bardzo dumni i uradowani, że jury wybrało naszego eActrosa 600 Międzynarodową Ciężarówką Roku 2025. Niemal wszyscy członkowie jury mieli już okazję testować eActrosa 600 za kierownicą na drogach całej Europy, dzięki czemu mogli osobiście przekonać się o jego doskonałych osiągach. To wyjątkowy dzień dla naszego zespołu, ponieważ tę wiodącą pozycję naszego samochodu ciężarowego zawdzięczamy niestrudzonej pracy naszych koleżanek i kolegów. – stwierdziła Karin Rådström.

Zgodnie z regulaminem jury powyższy tytuł przyznawany jest corocznie ciężarówce, która wniosła największy wkład w innowacyjność drogowego transportu towarowego pod względem ekonomiczności, emisji zanieczyszczeń, bezpieczeństwa, dynamiki jazdy i komfortu. Od chwili wprowadzenia wyróżnienia „International Truck of the Year” w roku 1977 Mercedes-Benz Trucks zdobył ten tytuł już po raz dziesiąty. W tym roku jury po raz pierwszy doceniło producenta za pojazd z napędem akumulatorowo-elektrycznym.

Informacje na temat eActrosa 600

Światowa premiera eActrosa 600 do transportu dalekobieżnego odbyła się pod koniec 2023 roku. Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin[2] (stąd oznaczenie typu „600”), wraz z nową, zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową, zapewnia tej elektrycznej ciężarówce zasięg 500 kilometrów[3] bez konieczności doładowywania. Taki właśnie zasięg osiąga zestaw ciężarowy o masie 40 ton w rzeczywistych warunkach zbliżonych do praktycznej eksploatacji, a w zależności od stylu jazdy i trasy można go jeszcze zwiększyć. eActros 600 będzie mógł więc w ciągu jednego dnia pokonać dystans znacznie przekraczający 1000 kilometrów. Wystarczy do tego ładowanie pojazdu w wymaganych przepisami przerwach w pracy kierowców – nawet bez ładowania megawatowego – pod warunkiem dostępności odpowiednich możliwości ładowania. W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS).

Wizualnym wyróżnikiem tej elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego jest całkowicie nowa, purystyczna stylistyka, cechująca się wyrazistymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Producent oczekuje, że ta e‑ciężarówka wyznaczy nowe standardy pod względem dochodowości dla operatorów flot, dzięki czemu w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego w dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest – oprócz konkurencyjnych ciężarówek – zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego zarówno technikę motoryzacyjną, jak i doradztwo, infrastrukturę ładowania oraz usługi – pod nową marką TruckCharge. Mercedes-Benz Trucks zaplanował uroczyste uruchomienie seryjnej produkcji eActrosa 600 w fabryce Mercedes-Benz w Wörth na koniec listopada bieżącego roku. Pierwsze egzemplarze eActrosa 600 dla klientów mają zostać wyprodukowane i zarejestrowane jeszcze w 2024 roku.

[1] Zasięg pojazdu określono wewnętrznie w specjalnych warunkach testowych, po przeprowadzeniu wstępnego kondycjonowania, z udziałem ciągnika siodłowego 4×2 o całkowitej masie zestawu ciężarowego 40 t, w temperaturze zewnętrznej 20°C, w ramach operacji właściwej dla transportu dalekobieżnego. Dlatego może on odbiegać od wartości określonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2400.
[2] eActros 600 wyposażony jest w trzy pakiety akumulatorowe, każdy o pojemności 207 kWh. Ich łączna zainstalowana pojemność wynosi więc 621 kWh. Pojemność znamionowa nowego akumulatora, określona dla wewnętrznie zdefiniowanych warunków brzegowych. Może ona przyjmować różną wartość, zależnie od rodzaju zastosowania i warunków otoczenia.

[3] Zasięg pojazdu określono wewnętrznie w specjalnych warunkach testowych, po przeprowadzeniu wstępnego kondycjonowania, z udziałem ciągnika siodłowego 4×2 o całkowitej masie zestawu ciężarowego 40 t, w temperaturze zewnętrznej 20°C, w ramach operacji właściwej dla transportu dalekobieżnego. Dlatego może on odbiegać od wartości określonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2400.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!