Dualny system akumulatorów Exide

, 29 października 2013, 15:00

Po wielogodzinnym używaniu przez kierowcę ciężarówki odbiorników prądu, takich jak: telewizor, lodówka czy ogrzewanie, bywało że rankiem akumulator nie był w stanie dostarczyć niezbędnej energii do odpalenia silnika. Rozwiązanie Exide Technologies eliminuje ten problem.

Podwójny akumulator do ciężarówki

Tradycyjny system zasilania ciężarówki składa się z dwóch akumulatorów z płynnym elektrolitem. To rozwiązanie jest bardzo wydajne dla rozruchów silnika (gdy potrzebna jest duża ilość energii w niewielkim czasie), jednakże jego efektywność spada, kiedy w grę wchodzi także zasilanie elektryki na wyłączonym silniku (akumulator musi dostarczać relatywnie niewielką ilość energii, jednak przez długi okres czasu). Inżynierowie Exide Technologies postanowili zaprojektować nowy system akumulatorów dla ciężarówek, który sprosta wysokim wymaganiom, stawianym przez producentów nowoczesnych generacji pojazdów.

Kluczem nie było opracowanie zupełnie nowej technologii, ale przemyślane dobranie już dziś dostępnych rozwiązań. Okazało się, że z podobnym problemem borykają się użytkownicy pojazdów rekreacyjnych i łodzi, których silniki używane są stosunkowo rzadko, ale akumulatory muszą często przez wiele dni zasilać systemy: nawigacyjne, łączności i oświetlenia. W takim wypadku używane są dwa rodzaje akumulatorów. Pierwszy, z płynnym elektrolitem lub w technologii AGM (z ang. absorbent glass mat), polegającej na „uwięzieniu” elektrolitu w macie szklanej, służy prawie wyłącznie do odpalania silnika. Drugi rodzaj akumulatorów bazuje na elektrolicie w formie żelu lub również technologii AGM, co znacząco zwiększa wydajność długotrwałego zasilania przy wyłączonym silniku. Innymi słowy: różne, wyspecjalizowane typy akumulatorów są dobrane pod konkretne zastosowania, co w znaczący sposób zwiększa wydajność zasilania akumulatorowego.

Dualny system akumulatorowy dla ciężarówek zaprojektowany przez Exide Technologies składa się z dwóch akumulatorów AGM Orbital i dwóch akumulatorów GEL. Podczas działania silnika zarówno akumulatory AGM, jak i GEL są ładowane, jednak po wyłączeniu silnika pojazd jest zasilany jedynie z akumulatorów GEL. W rezultacie akumulatory AGM są naładowane i w pełni gotowe do kolejnego rozruchu silnika.

O ile już sama specjalizacja akumulatorów w zależności od ich funkcji w istotny sposób zwiększa wydajność, o tyle użyta technologia AGM daje poczucie pewności, że silnik zawsze odpali. Z kolei akumulator w technologii GEL zapewni optymalnie długi okres korzystania z urządzeń zapewniających m.in. komfort kierowcy podczas postoju.

Nowy, dualny system akumulatorów jest już stosowany w ciężarówkach Scania Streamliner.

Komentarze

Brak komentarzy