Scania rozbudowuje Technical Centre w Szwecji

18 listopada 2013, 13:41

Scania stworzyła najnowocześniejszy w Europie tunel do badań aerodynamicznych, w którym można prowadzić próby ciężarówek i autobusów w różnych warunkach klimatycznych. W nowym obiekcie konstruktorzy mogą przeprowadzać testy pojazdów w ekstremalnych warunkach klimatycznych nie ruszając się z miejsca.

Znaczną część prób prowadzonych wcześniej w różnych częściach globu, będzie można wykonać w kontrolowanym środowisku panującym w tunelu. Przyspieszy to rozwój nowych produktów.

– „Ten unikalny obiekt pozwoli nam zaoszczędzić paliwo i obniżyć emisję spalin” – wyjaśnia Harald Ludanek, wiceprezes ds. badań i rozwoju w Scania – „Na ograniczeniu konieczności jazdy w złych warunkach: w deszczu, śniegu i kurzu skorzystają również kierowcy testowi. Wzrośnie poziom bezpieczeństwa.” – dodaje.

Srogie mrozy i wyjątkowe upały

W tunelu mogą panować temperatury od -35 do +50°C oraz wilgotność od 5 do 95%. System rozprowadzania powietrza jest wyposażony w armatki śnieżne, które mogą symulować różne rodzaje opadów. W tunelu może również na żądanie „padać deszcz”. Regulować można nie tylko jego intensywność, ale też wielkość kropel. Dodając do deszczówki barwnik widoczny w promieniach ultrafioletowych, można zaobserwować jak krople i kurz osiadają na kabinie i gdzie się gromadzą.

Wszystkie koła testowanego pojazdu spoczywają na rolkach. Dzięki temu technicy mogą symulować jazdę z prędkością dochodzącą do 100 km/h. To idealne warunki do testowania ciężarówek i autobusów.

Wszechstronne testy

Silne opady deszczu pozwalają przebadać wnikanie wody do kanałów powietrznych pojazdu, przetestować działanie wycieraczek oraz skuteczność klimatyzacji w usuwaniu pary z okien. Opady śniegu umożliwiają sprawdzenie, gdzie on osiada, czy nie zatyka filtrów oraz jak wpływa na funkcjonowanie wycieraczek i skuteczność odmrażania szyb.

Przód, dach i boki kabiny mogą być poddane działaniu promieni słonecznych, o intensywności 400-1100 W/m2. Można prowadzić próby również w warunkach zachmurzenia. Celem jest głównie określenie, jak systemy pojazdu reagują na wysoką temperaturę.

Pół-procentowy roztwór środka fluorescencyjnego w wodzie deszczowej pozwala zobaczyć przepływ wody wokół przedniej szyby, boków kabiny oraz w okolicy klamek, a także określić jak osiada ona na lusterkach wstecznych.

Badanie hałasu wytwarzanego przez wiatr może uwzględniać podmuchy z boku.

Oto tunel w akcji:

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!