Osadzanie się drobin zanieczyszczeń w centryfugach oleju i wirnikach centryfug MANN-FILTER

21 listopada 2013, 11:51

Dla silników wysokoprężnych w samochodach ciężarowych obowiązują ścisłe wartości graniczne dotyczące spalin, które ustawodawca stale zaostrza. Odpowiednio ulepszone metody wtrysku paliwa i jego spalania prowadzą z jednej strony do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji, z drugiej zaś strony do zwiększenia ilości sadzy dostającej się do oleju silnikowego, na przykład w wyniku recyrkulacji gazów spalinowych.

Sadza zwiększa lepkość oleju i zmniejsza jego właściwości smarne. Sprawdzoną techniką usuwania cząstek sadzy z oleju silnikowego jest zastosowanie filtra bocznikowego działającego na zasadzie wirówki. Firma MANN+HUMMEL jest wiodącym producentem centryfug olejowych do filtrów bocznikowych, który jako oryginalne wyposażenie oferuje połączenie głównego filtra oleju z jednorazowym wirnikiem wirówki oleju. Centryfuga wspomaga główny filtr oleju i odfiltrowuje z oleju silnikowego nawet najdrobniejsze cząstki, w tym bardzo twarde, a przez to bardzo ścierne, cząstki sadzy. Ich średnica jest nawet do 100 razy mniejsza od średnicy ludzkiego włosa. Firma MANN-FILTER oferuje na niezależnym rynku zamienne wirniki w jakości oryginalnego wyposażenia.

Sposób działania wirówki oleju

Wirnik centryfugi napędzany jest za pomocą ciśnienia oleju w silniku i obraca się z prędkością do 11 000 obrotów na minutę. W ten sposób powstaje siła odśrodkowa, która jest 2000 razy większa od siły ciężkości. Usuwa ona z oleju metaliczne cząsteczki zanieczyszczeń powstałe ze ścierania się i zużycia metalu, sadzę powstałą w procesie spalania oraz cząsteczki zassane z powietrzem. Cząsteczki te są wychwytywane w wirniku i odkładają się na jego wewnętrznej ściance.

Wirniki centryfug olejowych MANN-FILTER są wytwarzane z metalu lub sztucznego tworzywa. Metalowe wirniki mają wyższą wydajność pochłaniania, która utrzymuje się aż do osiągnięcia granicy pojemności. Opatentowane spiralne wypusty we wnętrzu wirówki sprawiają, że olej silnikowy obraca się z taką samą prędkością obwodową jak wirnik. W ten sposób powstaje większa siła, która spycha cząsteczki zanieczyszczeń na wewnętrzną ściankę wirnika i zmniejsza zawartość sadzy w olejach smarnych nowoczesnych silników wysokoprężnych w samochodach ciężarowych.

Uproszczone serwisowanie i ekologiczne usuwanie odpadów

Prawie wszystkie centryfugi firmy MANN+HUMMEL charakteryzują się prostą wymianą jednorazowych wirników. Wirnik wypełniony odfiltowanymi zanieczyszczeniami można łatwo wymienić. Ponadto centryfugi z tworzywa sztucznego można całkowicie spopielić, dzięki czemu recykling jest tani i nie obciąża środowiska naturalnego.

David Purcell, wiceprezes działu centryfug olejowych w firmie MANN+HUMMEL, powiedział:

– „Centryfugi firmy MANN+HUMMEL mają jeszcze inne zalety. Dzięki nim olej silnikowy przez dłuższy czas pozostaje czysty i ma dobre właściwości smarne, a w związku z mniejszą zawartością sadzy wydłużają się okresy wymiany oleju i skracają przestoje. Poza tym zmniejsza się zużycie istotnych elementów silnika oraz wydłuża żywotność silnika.”

Centryfugi firmy MANN+HUMMEL są stosowane w silnikach wysokoprężnych przez ponad 40 producentów na całym świecie – zarówno w samochodach ciężarowych, maszynach rolniczych i budowlanych, jak również w silnikach statków.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!