Wynajęcie ciężarówki za granicą możliwe, ale pod warunkami

24 lutego 2025, 8:57

Po nowelizacji przepisów polscy przedsiębiorcy mogą wynajmować ciężarówki za granicą, podobnie, jak zagraniczne firmy mogą robić to na terenie Polski. W tym artykule wyjaśniamy, jakie warunki obowiązują podczas tych operacji, podajemy kary za ich naruszenia oraz informujemy o przepisach, dotyczących kabotażu i planowanych zamianach w kontrolach tych przewozów.

Spis treści:

  • Wynajem ciężarówki za granicą — warunki
  • Wynajem polskiej ciężarówki zagranicznej firmie
  • Nowe kontrole przewozów kabotażowych

Wynajem ciężarówki za granicą — warunki

Wynajem ciężarówki za granicą jest możliwy od 21 listopada 2024 roku, kiedy to w życie weszła nowelizacja ustawy o transporcie drogowym. Aktualizacja przepisów spowodowana jest zmianą unijnych regulacji w zakresie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców do przewozu drogowego towarów.

Polscy przewoźnicy mogą wynajmować ciężarówki zarejestrowane za granicą pod pewnymi warunkami. Co ważne, naruszenie któregokolwiek z nich grozi karą finansową w wysokości 5000 zł. Umowa najmu, sporządzona koniecznie w języku polskim, musi zostać zawarta na czas określony, a pojazd musi być wynajmowany za opłatą. Wynająć można wyłącznie ciężarówkę zarejestrowaną w innym kraju UE lub EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego, do którego należą Islandia, Liechtenstein i Norwegia).

Maksymalny okres wynajmu ciężarówki za granicą uzależniony jest od rodzaju przewozów. W przypadku zarobkowego transportu rzeczy wynosi on maksymalnie 90 kolejnych dni w roku kalendarzowym, liczonych od dnia zgłoszenia faktu najmu do właściwego organu. Ciężarówkę na potrzeby niezarobkowego transportu można wynająć maksymalnie na okres dwóch miesięcy w danym roku.

Wynajem polskiej ciężarówki zagranicznej firmie

Ta sama nowelizacja przepisów pozwala zagranicznym firmom na wynajmowanie polskich ciężarówek. W tym przypadku przedsiębiorca, zainteresowany najmem, musi prowadzić działalność w kraju UE lub EOG i przestrzegać przepisów rozporządzenia (WE) nr 1072/2009, określającego wspólne zasady dostępu do rynków międzynarodowych przewozów drogowych. Wymagają one m.in. posiadania:

  • licencji wspólnotowej na międzynarodowy transport zarobkowy,
  • przez kierowcę dokumentacji transportowej (np. listu CMR czy faktury), potwierdzającej zgodność przewozu z przepisami,
  • przez przewoźnika realnej siedziby i prowadzenia działalności w kraju rejestracji,

oraz przestrzegania zasad kabotażu, które przypominamy w kolejnym akapicie.

Wynająć w Polsce można wyłącznie samą ciężarówkę, której kierowcą musi być osoba zatrudniona w przedsiębiorstwie najemcy. Pojazd można użytkować zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1071/2009, dotyczącym zapewnienia uczciwej konkurencji i profesjonalizacji branży transportowej. Za nieprzestrzeganie powyższych warunków wynajmu polskich ciężarówek także grozi kara w wysokości 5000 zł.

Nowe kontrole przewozów kabotażowych

Nowelizacja przepisów otwiera przed polskimi firmami nowe możliwości operacyjne (najem ciężarówki za granicą) oraz dodatkowe źródła dochodu (wynajem pojazdów podmiotom zagranicznym). Warto jednak pamiętać, że nowe regulacje nakładają na państwa członkowskie obowiązek kontroli przewozów kabotażowych. Od 21 lutego 2022 r. regulują je przepisy Pakietu Mobilności, a najważniejsze z nich to:

  • maksymalnie trzy operacje kabotażowe w ciągu 7 dni od dostarczenia ładunku międzynarodowego,
  • obowiązkowy, 4-dniowy “cooling off” dla pojazdu (przerwa) po zakończeniu kabotażu w danym kraju,
  • obowiązek posiadania pełnej dokumentacji przewozowej.

W związku z powyższym w terminie 60 dni od wejścia w życie znowelizowanej ustawy Główny Inspektorat Transportu Drogowego wraz z Komendantem Głównym Policji i Szefem Krajowej Administracji Skarbowej zostali zobligowani do wprowadzenia jednolitej, krajowej strategii kontroli przewozów kabotażowych. Publikacji tego dokumentu należy się zatem spodziewać w pierwszym kwartale 2025 roku.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!