Firmy zabudowujące podwozia na potrzeby straży pożarnej zaprezentowały swoje produkty oparte na konstrukcjach z silnikami spełniającymi normę Euro 6. Austriackie przedsiębiorstwo Rosenbauer dokonało zabudowy na podwoziu MAN TGM 18.340 4×4 BB. W niemieckiej firmie Ziegler zastosowano podwozie MAN TGM 13.290 4×4 BL.
Przewidziane z obu stron wejścia do przedłużonej kabiny dla załogi, schowki na sprzęt, które są umieszczone nisko między osiami, zajmują w pojazdach strażackich miejsce z boku ramy. Dlatego podzespoły, które w pojazdach standardowych montowane są zwykle w tych miejscach, muszą być odpowiednio przełożone. Dotyczy to filtrów, akumulatora i instalacji wydechowej. Uwarunkowania techniczne wynikające z zastosowania silnika Euro 6 w pewnym stopniu ograniczają możliwości umieszczenia tych podzespołów.
Dzięki współpracy producenta podwozia z producentami zabudowy nadal mogą być stosowane różne systemy wejścia do pojazdu, jak stopnie składane lub schody obrotowe. Zachowana jest także swobodna przestrzeń w znacznie obniżonych schowkach na sprzęt, zapewniająca możliwość łatwego wyjmowania znajdującego się tam sprzętu.
Filtr powietrza znajduje się po środku ramy pod kabiną załogową, w strefie przedniej osi. Na podwoziach MAN TGL i TGM przeznaczonych pod zabudowę pojazdów strażackich kompaktowy tłumik może być dodatkowo przesunięty do tyłu lub obrócony o 90 stopni. Zbiornik AdBlue o pojemności 10 litrów może być przy pomocy przedłużonego przewodu tłocznego swobodnie umieszczony w innym miejscu wg wymogów zabudowy. Dzięki temu udaje się zachować np. standardowe wejścia do kabiny załogi.
W niektórych krajach – w Niemczech, Austrii i Anglii – także w 2014 roku na podstawie specjalnego pozwolenia będzie możliwy zakup i rejestracja pojazdów specjalistycznych w wersji z silnikiem Euro 5.
Komentarze