Nowe serie DAF CF i XF Euro 6

, 3 stycznia 2014, 12:58

Po rozpoczęciu produkcji pierwszych ciągników CF i XF Euro 6 – 4×2 i 6×2 z drugą osią kierowaną – DAF rozszerza ofertę o trzyosiowe podwozie pod zabudowę z osią wleczoną, drugą osią kierowaną lub podwójnymi osiami napędzanymi. Zawieszenie pneumatyczne zostało całkowicie przeprojektowane, co umożliwiło dopasowanie pojazdów do wymagań systemów wymiennej obudowy, takich jak popularny w Niemczech BDF.

Dwuosiowe ciągniki siodłowe 4×2 nowych modeli DAF XF i CF Euro 6 zostały wprowadzone do produkcji w już kwietniu i czerwcu 2013 r. Następnie rozpoczęto produkcję ciągników 6×2 z drugą osią kierowaną (FTG) oraz pierwszych modeli podwozi pod zabudowę 4×2. Teraz nadszedł czas na podwozia pod zabudowę 6×2 z pojedynczą lub podwójną osią wleczoną (FAR i FAS), tylną osią kierowaną (FAN) i drugą osią kierowaną (FAG). Następne w kolejności będą pojazdy ciężarowe z dwiema osiami napędzanymi.

Podwozie pod zabudowę 6×2 z osią wleczoną

Nowe podwozia pod zabudowę z serii CF i XF Euro 6 są wyposażone w oś wleczoną i gwarantują wysoką ładowność. Podwozie FAR z osią wleczoną i pojedynczymi kołami zostało wyposażone w oś wleczoną o nośności 7,5 t obok osi napędzanej zapewniającej maksymalną nośność 13 t.

Modele FAS są wyposażone w oś wleczoną o nośności 10 t. Modele FAR i FAS 6×2 z serii CF i XF są dostępne w wersjach z rozstawem osi od 4,20 do 5,90 m.

Dostępne są także wersje z tylną osią kierowaną (FAN), zapewniające dużą zwrotność, która przydaje się w obrębie miast, na przykład przy wywozie odpadów czy dystrybucji napojów.

Do zastosowań BDF

W ramach prac projektowych podniesiono maksymalny skok zawieszenia pneumatycznego ECAS zarówno w przypadku przedniej, jak i tylnej osi. Dlatego podwozie pod zabudowę 6×2 nadaje się do systemów wymiennej zabudowy, takich jak, popularny w Niemczech i innych krajach, system BDF.

Nowe zawieszenie pneumatyczne umożliwia regulację wysokości przedniej części podwozia w zakresie 280 mm, a tylnej – 285 mm. W wyniku zmniejszenia oporów wewnętrznych układu podniesienie i opuszczenie podwozia odbywa się szybciej.

Firma DAF oferuje fabryczne wyposażenie w pełną gamę rozwiązań BDF – podwozie wyposażone jest w ramę, w której zamontowane są zamki i cały układ elektryczny. Możliwa jest instalacja różnych wariantów wymiennych zabudów o długości maksymalnie 7,45 m (wysokość postojowa pojazdu: 1,32 m) oraz wariantów odpowiednich do przewożenia kontenerów o długości maksymalnie 7,82 m (wysokość postojowa pojazdu: 1,12–1,32 m).

Podwozia pod zabudowę 6×2 z drugą osią kierowaną

Obecnie dostępna oferta podwozi wyposażonych w tylną oś kierowaną została poszerzona o nowe podwozia pod zabudowę CF w wersji z drugą osią kierowaną (FAG). Najpopularniejsze segmenty wykorzystujące tę konfigurację osi to śmieciarki o załadunku tylnym lub pojazdy do transportu mleka. Oś kierowana o maksymalnej technicznej nośności 7,5 t jest zamontowana przed osią napędzaną o nośności 13 t.

Dwie osie napędzane do transportu ciężkiego

Podczas prac nad modelami 8×4 (FAD) nowych podwozi po zabudowę CF i XF Euro 6 szczególną uwagę poświęcono firmom, których pojazdy narażone są na trudne warunki eksploatacji, zwłaszcza w przemyśle budowlanym i sektorze transportu specjalnego. Sprawdzone już dwie osie z ośmioma drążkami reakcyjnymi i zwolnicami w piastach firmy DAF opracowane do częstej jazdy po nieutwardzonym terenie są oferowane w standardzie, natomiast opcją jest pojedyncza redukcja w przypadku rzadszej jazdy po nieutwardzonym terenie. Podwozie pod zabudowę 8×4 jest zwykle wyposażone w wywrotkę, betonomieszarkę lub pompę betonu, albo jest wykorzystywane do innych zastosowań ciężkich.

Podwozie FAT 6×4 jest dostępne również w pojazdach CF Euro 6, które doskonale nadają się do transportu piasku i ziemi, kontenerów z odpadami, produktów rolniczych, betonu i zbiorników na odpady. Jest ono dostępne w wersji o maksymalnej nośności osi przedniej 9 t, osi podwójnej — 26 t oraz umożliwia ciągnięcie ładunku o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej zestawu 50 t.

DAF dostarcza również modele Euro 6 8×4 i 6×4 w specjalnej wersji Construction (pojazdy budowlane), charakteryzujących się specyficznym, solidnym wyglądem. Zastosowane w nich „proste” osie zapewniają kąt natarcia rzędu 25º i prześwit ponad powierzchnią gruntu wynoszący 40 cm.

Nowe podwozia pod zabudowę

Chcąc uzyskać maksymalnie wydajne podwozie, do którego łatwo dopasować zabudowę, DAF zwrócił szczególną uwagę na rozmieszczenie elementów podwozia. Moduł SCR i filtr cząstek stałych mogą zostać zamontowane fabrycznie w różnych położeniach, zależnie od zastosowania i typu zabudowy. Standardowo zbiornik płynu AdBlue jest montowany na podwoziu, ale może być również zamocowany pod kabiną sypialną. Dostępnych jest też kilka opcji miejsca montażu akumulatorów. Inteligentne rozmieszczenie komponentów na podwoziach pod zabudowę umożliwia montaż zbiorników paliwa o pojemności do 1200 l, a także zapewnia wolną przestrzeń rzędu 2,30 m.

Silniki PACCAR oraz przystawki odbioru mocy PTO

12,9-litrowy silnik PACCAR MX-13 zapewnia moc od 412 do 510 KM, a nowy 10,8-litrowy silnik PACCAR MX-11 – od 286 KM do 435 KM.

Zautomatyzowana skrzynia biegów AS Tronic ze specjalnymi ustawieniami zmiany biegów idealnie nadaje się do regularnego użytkowania na długich dystansach, transportu materiałów płynnych, zastosowań ciężkich lub zastosowań terenowych. Dostępna jest również bogata oferta przystawek odbioru mocy PTO.

Silniki PACCAR MX-13 i PACCAR MX-11 oferują także możliwość zamontowania dodatkowego generatora. W tym celu zapewniono miejsce i konstrukcję do montażu bezpośrednio na silniku, co znacznie wydłuża okres użytkowania pasków klinowych i ułatwia zamocowanie generatora. W przypadku silnikowych przystawek odbioru mocy w silniku MX-11 oprócz przystawki umieszczonej na godzinie 1 (maksymalny moment obrotowy 830 Nm) dodano nową opcję. Jest nią przystawka zamontowana na godzinie 11, oferująca moment obrotowy 250 Nm i możliwością bezpośredniego montażu pompy. Ponadto dostępna jest opcja umożliwiająca montaż pompy hydrulicznej (35 kW) z przodu silnika.

Oferta DAF poszerzy się wkrótce o czteroosiowe podwozia pod zabudowę z jedną osią napędzaną (8×2) do specjalistycznych zastosowań.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!