Trzecia generacja Iveco Daily jest już dostępna na europejskim rynku. Mimo zmodyfikowania 80 proc. podzespołów, w nowym Daily zachowano klasyczną kratownicową ramę podwozia, która od dawna jest podstawą konstrukcji tego modelu, zapewniając mu solidność, funkcjonalność i długą żywotność, a także maksymalną łatwość montażu zabudowy.
Projektując obydwie wersje pojazdu – kabinę z podwoziem i furgon – Iveco postawiło sobie za cel skonsolidowanie pozycji lidera w obydwu segmentach oraz poprawę ergonomii, komfortu prowadzenia oraz właściwości jezdnych.
Pojemność furgonu znacznie wzrosła po zmianie rozstawu osi oraz długości zarówno całego pojazdu, jak i samej części towarowej. Powstały nowe wersje z przestrzenią ładunkową o kubaturze 18 i 19,6 m3 oraz wersja o kubaturze 10,8 m3. Średnica zawracania 11,9 m czyni go zwrotnym pojazdem. Dopuszczalna masa całkowita furgonu wynosi od 3,5 do 7 ton przy kubaturze przestrzeni ładunkowej od 7,3 do 19,6 m3. Furgon jest dostępny z nadwoziami o wysokości do 2100 mm, dzięki czemu nawet wysocy użytkownicy nie muszą schylać głowy przebywając w przedziale towarowym. Długość zewnętrzna wynosi od 5040 do 7500 mm przy długości przedziału ładunkowego od 2600 do 5100 mm.
Oferta wersji kabiny z podwoziem obejmuje pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7 ton, z rozstawem osi od 3000 do 4750 mm oraz z nadwoziem o długości do 6190 mm. Wersja z nowym rozstawem osi 4100 mm i pojedynczymi kołami, na której można zamontować nadwozie o długości 4500 mm, zachowuje typowe atuty modelu Daily, oferując jeszcze lepszą zwrotność.
Nowe przednie zawieszenie QUAD-LEAF montowane standardowo teraz we wszystkich wersjach 3,5-tonowych, sprawdza się także w wersjach z bliźniaczymi tylnymi kołami. W obu przypadkach zapewnia ono zwiększoną ładowność oraz większy prześwit i wyższe dopuszczalne obciążenie poszczególnych osi. W wersjach z pojedynczymi kołami zmieniono także konstrukcję tylnego zawieszenia, uzyskując zmniejszenie wysokości podłogi przestrzeni ładunkowej oraz ograniczenie nadsterowności obciążonego pojazdu w trakcie pokonywania zakrętów.
Nabywca modelu Daily ma do wyboru silniki o pojemności 2,3 lub 3 litrów i dwa rodzaje paliwa (olej napędowy lub sprężony gaz ziemny). 9 odmian jednostek napędowych różni się także mocą – od 106 do 205 KM. Silniki są dostępne w wersjach zgodnych z normą Euro5+ (z układem EGR) lub z normą Euro VI (z układami EGR i SCR). Układ oczyszczania spalin ma zwartą budowę i został umieszczony pod podwoziem, nie powodując zmniejszenia przestrzeni ładunkowej. W wersjach zgodnych z Euro VI układ wtryskowy common rail nowej generacji podaje paliwo pod ciśnieniem do 2000 barów. W ofercie znajduje się też 136-konna wersja Natural Power, charakteryzująca się niższym zużyciem paliwa oraz mniejszą emisją zanieczyszczeń i hałasu. Wszystkie przekładnie są sześciobiegowe. Dotyczy to także zautomatyzowanej skrzyni Agile, która może pracować w trybie automatycznym lub sekwencyjnym.
W trzeciej generacji Daily zadbano także o względy ekonomiczne, znacząco obniżając zużycie paliwa w porównaniu z poprzednim modelem. W nowym Daily zastosowano rozwiązania techniczne służące obniżeniu zużycia paliwa – średnio o 5,5% w zależności od modelu, dochodząc nawet do 14% z pakietem EcoPack w jeździe po mieście. Poprawiono także własności aerodynamiczne. Dotyczy to zwłaszcza furgonu, którego współczynnik oporu powietrza (Cx) zmniejszył się o 6% (z 0,335 do 0,316).
Uruchamiana przyciskiem na desce rozdzielczej nowa funkcja EcoSwitch umożliwia zmianę charakterystyki pracy silnika poprzez ograniczenie maksymalnego momentu obrotowego (np. przy małym obciążeniu ładunkiem) oraz włączenie ogranicznika prędkości na wartość 125km/h. Alternator odzyskuje energię kinetyczną podczas wytracania prędkości, a układ sterowania klimatyzacją optymalizuje działanie sprężarki w zależności od zapotrzebowania na chłodzenie kabiny. Kolejne rozwiązania optymalizujące zużycie paliwa to ograniczenie tarcia na styku pierścieni tłokowych z gładzią cylindra oraz zastosowanie oleju silnikowego o niskiej lepkości i opon o zmniejszonych oporach toczenia.
Kierowca nowego Daily ma do dyspozycji wygodniejszą i cichszą kabinę, w której pozycja za kierownicą oraz wrażenia z jazdy są zbliżone do prowadzenia samochodu osobowego wysokiej klasy. W kabinie ulokowano liczne zamykane i otwarte schowki i przegródki.
W nowym Daily zadbano również o poprawę bezpieczeństwa. Oprócz standardowego elektronicznego programu stabilizacji (ESP) w nowym Daily wprowadzono inne zaawansowane technicznie rozwiązania, takie jak system ostrzegania przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu (LDWS), który emituje sygnał akustyczny w razie wykrycia przekroczenia linii na jezdni wyznaczającej pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu.
Komentarze