24 września, podczas targów IAA w Hanowerze odbędzie się premiera nowego Solarisa. Podczas pierwszej prezentacji zaprezentowane zostanie nowe Urbino 12 oraz przegubowe Urbino 18. Nowa generacja będzie lżejsza, trwalsza i ładniejsza.
Nowy Solaris będzie dostępny w sprzedaży od dnia premiery, a rozpoczęcie produkcji zaplanowano na początek 2015 roku. Firma ma już pierwsze zamówienia na najnowsze Urbino.
Lżejsza konstrukcja
Konstrukcja szkieletu nowego autobusu jest sztywniejsza i lżejsza niż u poprzednika. Jest on równie trwały i wykonany z tego samego materiału o wysokiej odporności na korozję. Technologia budowy pojazdu "skin on skin" zapewnia zwiększenie efektywności procesów produkcyjnych oraz wyższą estetykę wykończenia. Sprawia również, że autobus jest łatwiejszy w serwisowaniu.
Podłoga w nowym wydaniu posiada blaszaną warstwę dolną, na którą przyklejana jest znana z obecnych autobusów sklejka. Blacha, która jest elementem konstrukcyjnym pojazdu usztywnia jego nadwozie. Dzięki temu rozwiązaniu podłoga autobusu jest trwalsza i lepiej chroniona przed działaniem warunków atmosferycznych.
Wnętrze
Zmniejszenie masy własnej pojazdu przekłada się na redukcję zużycia paliwa. Konstrukcja zapewnia lepsze rozłożenie nacisków na osie na skutek odciążenia osi napędowej. Nowa konstrukcja i sposób budowy zapewniają także zmniejszenie poziomu hałasu oraz wibracji wewnątrz pojazdu. Autobus jest jeszcze lepiej izolowany termicznie oraz akustycznie, co zapewnia niższe koszty eksploatacyjne oraz większy komfort jazdy.
Wygoda podróżowania nowym Solarisem jest wyższa nie tylko dzięki powiększonej przestrzeni pasażerskiej, ale również dzięki zastosowaniu szerszych i wyższych drzwi. Dodatkowo, aby usprawnić wsiadanie i wysiadanie pasażerów na przystankach, w wersjach dwudrzwiowych, drugie wejście zostało przesunięte ku tyłowi pojazdu. Nowy Solaris posiada zdecydowanie większą liczbę miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi. Oświetlenie pojazdu zrealizowano w technologii LED. Zewnętrzne reflektory również są dostępne w tej technologii.
Kultura jazdy
Przy projektowaniu nowego Solarisa zadbano również o poprawę komfortu pracy kierowców, którzy otrzymują kabinę umiejscowioną wyżej, co zapewnia lepszą widoczność drogi i ułatwia kontakt z pasażerami. Widoczność dodatkowo została poprawiona poprzez obniżony pas przedniej szyby autobusu.
Podczas konstruowania kabiny zadbano również o ergonomię pracy kierowcy. Autobus prowadzi się pewniej dzięki zastosowaniu miechów o charakterystyce progresywnej oraz nowo dobranym amortyzatorom. Klienci mają także możliwość wyboru tzw. amortyzatorów adaptywnych, co sprawia, że zawieszenie autobusu dynamicznie dostosowuje się do warunków drogowych i prędkości. Całość zabezpiecza autobus przed wychyleniami podczas zakrętów, wykonywanych przy większej prędkości. Dodatkowo istnieje możliwość zainstalowania systemu kontroli trakcji ESP.
Wysokość zewnętrzna nowego Solarisa została zmniejszona, przy zachowaniu tej samej wysokości wnętrza. Dzięki temu niżej usytuowany środek ciężkości sprawia, że pojazd jest wygodniejszy w prowadzeniu.
Design
Całkowicie nowym elementem jest również ujednolicenie wyglądu autobusów niskopodłogowych i niskowejściowych oraz zharmonizowanie elementów ich wyposażenia z tramwajami. Dzięki temu przewoźnik otrzymuje pojazdy stanowiące spójną wizualnie całość. Ma to również wymiar praktyczny, gdyż pozwala przewoźnikom posiadającym w swojej flocie różne rodzaje pojazdów Solarisa na zastosowanie wielu tych samych elementów wyposażenia oraz części zamiennych. Dodatkowo dokonano standaryzacji części zamiennych, co obniża koszty eksploatacji pojazdu.
Lekko zaokrąglone kształty obecnego Urbino otrzymały bardziej dynamiczny i nowoczesny wygląd. Znajdujące się na dachu pojazdu osłony zakrywają elementy wyposażenia znajdujące się na autobusie. Celem prac nad stworzeniem designu nowego Solarisa było zaprojektowanie pojazdu, który już swoim atrakcyjnym wyglądem zachęca pasażerów do korzystania z komunikacji miejskiej.
Pierwsze zamówienia
Jeszcze przed oficjalną premierą pierwsi klienci podpisali zamówienia na nowego Solarisa. Jednym z nich jest współpracujący od wielu lat z firmą Solaris bawarski przewoźnik Busbetrieb Josef Ettenhuber GmbH z Glonn-Schlacht koło Monachium. Dostawa autobusu zaplanowana jest na początek roku 2015.
Premiera
Nowy Solaris po raz pierwszy zostanie publicznie zaprezentowany podczas targów IAA w Hanowerze 24 września tego roku. Polska premiera autobusu odbędzie się 8 października podczas targów Transexpo w Kielcach. Nowy Solaris będzie także prezentowany na październikowych targach FIAA w Madrycie oraz Persontraffik w Sztokholmie. Kolejne odsłony nowego pojazdu można śledzić na www.nowysolaris.pl.
Komentarze