Ciężarówka przyszłości Mercedesa na targach w Hanowerze

, 11 sierpnia 2014, 13:18

Mercedes-Benz uzupełnia swoją gamę o nową jednostkę zasilaną gazem ziemnych oraz kolejne warianty pojazdów, które będzie można obejrzeć podczas targów IAA w Hanowerze. Obok prezentowana będzie ciężarówka przyszłości – Mercedes-Benz Future Truck 2025.

Zwiastun ciężarówki przyszłości

Goście stoiska Mercedes-Benz na targach w Hanowerze będą mogli na własne oczy zobaczyć ciężarówkę jutra. Daimler zademonstrował już możliwości technologii jazdy autonomicznej w "ciężarówce przyszłości 2025" na autostradzie A14 nieopodal Mageburga.

Podczas targów w Hanowerze (od 25 września do 2 października br.) zadebiutuje pozbawiony kamuflażu prototyp autonomicznej ciężarówki przyszłości Mercedes-Benz – dostępny zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. W ciągu najbliższych 10 lat ciężarówki będą zdolne autonomicznie poruszać po głównych drogach w Europie.

Ponad 20 ciężarówek wszystkich serii modelowych

Zwiedzający zobaczą również ponad 20 seryjnych pojazdów wszystkich serii modelowych, a na stoisku TechLane będą mogli sprawdzić, jakie technologie kryją się za wyjątkową efektywnością kosztową nowej generacji ciężarówek. Najnowsze rozwiązania będzie też można sprawdzić na własnej skórze – w trakcie jazd testowych na placu treningowym w pobliskim Laatzen.

Actros SLT

Swój oficjalny debiut świętuje w Hanowerze nowy Actros SLT – ciągnik siodłowy do transportu ciężkiego. Pojazd radzi sobie z całkowitą masą do 250 ton i kryje ciekawe rozwiązania technologiczne: turbosprzęgło z retarderem (TRC) łączy odporne na zużycie hydrauliczne sprzęgło rozruchowe z retarderem o wysokiej mocy hamowania, 16-stopniowa przekładnia Mercedes PowerShift 3 ze specjalnie opracowanym programem zmiany biegów zapewnia optymalny zakres przełożeń w każdym momencie, a za kabiną znajduje się imponująca wieża chłodnicza. Mercedes-Benz oferuje nowy ciągnik w szerokiej gamie konfiguracji osi, z Actrosem SLT 8×8 na czele – mocarną, 4-osiową ciężarówką z napędem na wszystkie koła.

Actros, Arocs, Antos i Atego

Po raz pierwszy razem podczas targów wystąpią cztery serie modelowe: Actros, Arocs, Antos i Atego. A wraz z nimi – cała paleta nowości. W 22 krajach Europy odbywają się obecnie "Pojedynki paliwowe", w których Actros konkuruje z rywalami flotowymi w testach zużycia oleju napędowego w określonych warunkach.

Arocs ma wszystkie atrybuty niezbędne w ciężkich warunkach pracy na budowie. Również ten model jest opcjonalnie dostępny z turbosprzęgłem z retarderem, zapewniającym maksymalną nośność podczas operacji ruszania i manewrowania z ciężkimi ładunkami, wymagających wysokiego momentu obrotowego. Nowy "hydrauliczny napęd pomocniczy" (Hydraulic Auxiliary Drive – HAD) z dołączanymi silnikami w piastach przednich kół sprawdza się w zastosowaniach drogowych, w których okazjonalnie pojawia się potrzeba lepszej trakcji. Nowością w ofercie jest Arocs 6×4 z nisko zabudowaną kabiną, przydatny w miejscach, gdzie wysokość pojazdu ma kluczowe znaczenie.

Antos, przeznaczony do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, może być wyposażony w opcjonalną przednią oś z zawieszeniem pneumatycznym, przeznaczoną głównie dla zestawów przeładunkowych. Umożliwia ona precyzyjną regulację wysokości ciężarówki stosownie do rodzaju naczepy.

Mercedes-Benz Atego, zaliczany do pojazdów dystrybucyjnych o dopuszczalnej masie całkowitej od 6,5 do 16 ton, doczekał się odnowionej odmiany. Podobnie jak Arocs, Atego będzie świętował swoją premierę właśnie w Hanowerze.

Silnik M 936 G zasilany gazem ziemnym

Nowa, zasilana gazem ziemnym jednostka M 936 G w Econicu bazuje na 7,7-litrowym turbodieslu OM 936 z rodziny BlueEfficiency Power. Wyposażony w pojedyncze turbodoładowanie silnik generuje moc 301 KM i 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Emituje o 22 proc. mniej dwutlenku węgla od wersji zasilanej olejem napędowym.

Praktycznie wolne od sadzy spaliny eliminują konieczność montażu filtra cząstek stałych stosowanego obecnie w jednostkach Diesla zgodnych z normą Euro VI. Za oczyszczanie gazów wydechowych odpowiada trójdrożny katalizator. Kolejna zaleta: silnik na CNG generuje jeszcze niższy poziom hałasu od i tak cichego motoru OM 936. Dodatkowa masa względem układu napędowego z turbodieslem została ograniczona do około 500 kg, a to dzięki zbiornikom o cienkich, stalowych ściankach, zaopatrzonych w osłony z włókna węglowego.

Unimog i Zetros

Unimog debiutuje jako nowy nośnik narzędzi w dwóch seriach modelowych: U 216 i U 218 to wyjątkowo kompaktowe modele bazowe, zaś U 318 i U 530 zastępują znanych poprzedników. Nowa generacja jest bardziej wydana, przyjazna środowisku i efektywna kosztowo, a typowe dla Unimoga właściwości zostały dodatkowo ulepszone. Dla przykładu, nowa hydraulika robocza działa precyzyjniej, i to mimo wyższej mocy hydraulicznej, a nowa wersja napędu hydrostatycznego – pod postacią synergicznego napędu trakcyjnego – łączy przekładnię manualną i hydrostatyczną, umożliwiając kierowcy bezstopniowe przełączanie między oboma układami podczas jazdy.

Gdy niezawodna przyczepność i wysoka ładowność wymagane są w ekstremalnie ciężkich warunkach, na pierwszy plan wysuwa się Zetros z kabiną za silnikiem – teraz dostępny z przydatnym w zastosowaniach off-roadowych, opcjonalnym systemem kontroli ciśnienia w ogumieniu ze sterowaniem z kabiny. Nowością jest także dwuosiowy wariant z przedłużonym rozstawem osi i dłuższym tylnym zwisem. Mercedes-Benz pracuje obecnie nad trzyosiowym Zetrosem 6×6, który otrzyma sprawdzony na całym świecie, 6-cylindrowy silnik rzędowy OM 457 o mocy 428 KM i 2100 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Fuso Canter z trzema układami napędowymi

Nowy Fuso Canter E-Cell to przykład w pełni elektrycznej, lokalnie bezemisyjnej ciężarówki – ma silnik o mocy 150 KM, 100-kilometrowy zasięg, podwozie o ładowności około 3 ton i dopuszczalną masę całkowitą równą 6 ton.

Wysokoprężny Fuso Canter spełniający normę Euro VI odznacza się z kolei jeszcze niższym zużyciem paliwa i kosztami eksploatacji – dzięki standardowemu pakietowi Ecofficiency zużywa do 9 proc. mniej oleju napędowego. Dopuszczalna masa całkowita modelu sięga 8,55 t, a jego fabryczna oferta obejmuje nadwozie typu wywrotka oraz ze skrzynią ładunkową i udoskonaloną dodatkową odmianę z napędem na obie osie – Canter 4×4.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!