Światowa premiera Econica NGT

, 8 września 2014, 15:49

Rok temu Econic przeszedł kompleksową modernizację i otrzymał nowe silniki Diesla, nowy układ jezdny, ramę, elektronikę oraz odnowioną kabinę. Mercedes-Benz idzie teraz o krok dalej i prezentuje Econica NGT Euro VI. Napędza go nowa, 6-cylindrowa jednostka rzędowa M 936 G.

W związku z wprowadzeniem nowej, zaawansowanej generacji silników Mercedes-Benz udoskonalił również napęd gazowy i dostosował go do normy Euro VI. Tak powstał nowy Econic NGT w wersjach 1830 oraz 2630.

Wydajność na równi z silnikiem Diesla

Jednostka M 936 G na gaz ziemny (CNG) w Econicu NGT bazuje na 7,7-litrowym turbodieslu OM 936 z rodziny BlueEfficiency Power. Wyposażona w pojedyncze turbodoładowanie, generuje moc 222 kW (302 KM) i 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Parametry te, w połączeniu z charakterystyką siły napędowej, stawiają ją na równi z wysokoprężnym odpowiednikiem. Jednocześnie silnik wyznacza nowe standardy w zakresie zgodności środowiskowej – emituje nawet o 20 proc. mniej dwutlenku węgla od wspomnianego odpowiednika.

M 936 G w dużym stopniu korzysta z tych samych części, co OM 936. Jego blok i głowicę cylindrów dostosowano jednak do zasilania CNG, zastosowano też nową turbosprężarkę, przewody powietrza doładowującego, zapłon oraz system paliwowy, w tym układ recyrkulacji spalin. Obudową ani wymiarami zasilana gazem ziemnym jednostka nie różni się natomiast od turbodiesla.

Układ zapłonowy M 936 G jest identyczny jak stosowany w silniku benzynowym – korzysta ze świec oraz świecowych cewek zapłonowych. Umieszczono je w tym samym miejscu, co wtryskiwacze w OM 936. Denka tłoków mają nową geometrię, dostosowaną do zasilania gazem ziemnym.

Podobnie jak nowoczesne jednostki benzynowe, M 936 G wykorzystuje mieszankę stechiometryczną (lambda = 1), nie ubogą, jak w poprzednim silniku (z nadmiarem powietrza), ani nie bogatą. Efektem jest wyjątkowo czysty proces spalania, przyczyniająca się do uzyskania wysokiej mocy oraz niskiej emisji spalin.

Turbosprężarka o asymetrycznej geometrii turbiny zapewnia wyśmienitą reakcję na gaz, a równocześnie zasila chłodzony układ recyrkulacji spalin. W tym przypadku jego zadaniem nie jest minimalizacja ilości zanieczyszczeń, ale obniżenie temperatury gazów wydechowych w celu zwiększenia trwałości – z powodów konstrukcyjnych temperatura ta jest wyższa niż w turbodieslu.

Fakt, że spalanie jest praktycznie wolne od sadzy, eliminuje konieczność montowania filtra cząstek stałych takiego jak w silniku wysokoprężnym spełniającym normę Euro VI. Ponieważ M 936 G ma zapłon iskrowy, za kontrolę spalin odpowiada trójdrożny katalizator.

Przyrost masy własnej względem modelu napędzanego turbodieslem został ograniczony do około 500 kg, a to dzięki nowym zbiornikom o wytrzymałych, stalowych ściankach, zaopatrzonych w osłony z włókien węglowych. W rezultacie w porównaniu z poprzednim Econikiem NGT z rozstawem osi 3900 mm ładowność modelu wzrosła aż o 400 kg.

Automatyczna przekładnia

Jazda w korkach to dla Econica codzienność, która przed silnikiem i skrzynią stawia szczególne wymagania. Z tego względu w układzie napędowym zachowano 6-stopniową przekładnię automatyczną Allison – trudno o przyjemniejszego towarzysza podczas jazdy w gęstym ruchu miejskim. Skrzynia zapewnia wyjątkową wygodę między innymi w czasie częstego zatrzymywania się i ruszania, na przykład podczas odbierania odpadów. W nowej odsłonie Econica wyposażono ją w dodatkowy, ekonomiczny tryb oprogramowania, pozwalający oszczędzać paliwo przy równoczesnym zwiększeniu komfortu jazdy.

Design i kokpit

Już na pierwszy rzut oka odnowiony Econic zdradza przynależność do aktualnej generacji ciężarówek Mercedes-Benz. Nowoczesny design kabiny podkreśla osłona chłodnicy, solidne zderzaki i standardowo montowane LED-owe światła do jazdy dziennej. Nisko zawieszona kabina – zachowana mimo dodatkowego osprzętu niezbędnego do spełnienia normy emisji spalin Euro VI – kryje przemeblowane wnętrze.

Kierowca i pasażer(owie) Econica mogą teraz jeszcze bardziej docenić sprawdzone, wygodne wejście do kabiny oraz jej wyjątkową przestronność. Kierowca ma do dyspozycji zupełnie nowy, ergonomiczny kokpit z wielofunkcyjną kierownicą oraz przejrzystym rozkładem instrumentów.

Dostępne odmiany

Econic dostępny jest w konfiguracjach napędu 4×2, 6×4 oraz 6×2/4, z elektrohydraulicznie i progresywnie sterowaną osią (osiami) wleczoną i pchaną, w wersjach o dopuszczalnej masie całkowitej od 18 do 26 ton.

2- i 3-osiowe pojazdy dostępne są z różnymi rozstawami osi, od 3450 mm do 5700 mm; oferta obejmuje kabinę wysoką (wysokość wnętrza 1745 mm) lub niską (1295 mm).

Możliwości zabudowy

Ponieważ Econic oferuje całkowicie odmienne rozwiązania, indywidualnie dopasowane do różnych branż, zmiany w podwoziu mają zasadnicze znaczenie dla producentów nadwozi. Przykładowo, model może być wykorzystywany przez lokalne władze do zbiórki odpadów, przez firmy dostarczające posiłki i napoje lub przez służby pożarowe jako pojazd z drabiną na obrotowej platformie albo pomocniczy samochód gaśniczy. Ponadto, Econic z powodzeniem służy jako cysterna lub pojazd gastronomiczny na lotniskach.

Econic w Hanowerze

Econic NGT będzie jedną z gwiazd stoiska Mercedes-Benz Trucks podczas targów aut użytkowych w Hanowerze (25 września – 2 października br.). Polscy klienci będą mogli zamawiać nowego Econica NGT od wiosny w przyszłym roku.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!