Nowa generacja pojazdów Szczęśniak Pojazdy Specjalne na XXII MSPO

, 8 września 2014, 16:15

Podczas targów MSPO w Kielcach firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. zaprezentowała Lekki Samochód Terenowy (LST) oraz Kołową Platformę Wysokiej Mobilności (KPWM). Pojazdy te zostały zaprojektowane jako odpowiedź na zapotrzebowanie rynku i wykonane we współpracy z Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Wojskową Akademią Techniczną.

Podstawą koncepcji konstrukcji Lekkiego Samochodu Terenowego i Kołowej Platformy Wysokiej Mobilności było uzyskanie dobrej dzielności w terenie, dużej ładowności oraz modułowości, umożliwiającej dalszy rozwój konstrukcji wyrobów. LST to pojazd zbudowany w układzie 4×4, o gabarytach Land Rovera Defendera 110, przeznaczony do przewozu osób. Natomiast Kołowa Platforma Wysokiej Mobilności jest to ciężarówka zbudowana w układzie napędowym 6×6, cechujący się zaletami pojazdu 4×4, przeznaczona do przewozu ładunków.

W konstrukcjach LST i KPWM ograniczono zastosowanie złożonych układów mechanicznych i skomplikowanych systemów elektronicznych, dzięki czemu się zdadzą one egzamin wszędzie tam, gdzie typowe pojazdy komercyjne nie sprawdzą się. Pojazdy są przystosowane do bezawaryjnej pracy w najcięższym terenie, odporne na korozję oraz przystosowane do jazdy w skrajnych temperaturach (od -30 C° do +50C°) i przy dużym zapyleniu. W układach napędowych LST i KPWM zastosowano reduktory skrzyni biegów oraz mechanizmy różnicowe, niezbędne podczas jazdy po bezdrożach. Są to układy zbudowane przy wykorzystaniu komponentów serwisowanych w globalnych sieciach serwisowych.

W KPWM, wykorzystano klasyczną konstrukcję podwozia, złożoną z ramy wykonanej ze stali o dużej wytrzymałości, wykonaną na bazie podłużnic w kształcie „C” o grubości 10 mm. W zawieszeniu pojazdu zastosowano takie elementy sprężyste jak: wzmocnione paraboliczne resory piórowe (przód) resory półeliptyczne (tył), amortyzatory oraz stabilizator, mający na celu zmniejszenie bocznych przechyłów nadwozia podczas jazdy na zakręcie. Przednia oś napędowa została przesunięta o 150 mm w kierunku przedniej części pojazdu, w celu zwiększenia kąta natarcia, który w przypadku prezentowanej wersji wynosi 40 stopni. W montażu elementów konstrukcyjnych podwozia zastosowano rozwiązania chroniące podwozie przez uszkodzeniem podczas poruszania się w trudnym terenie. Wszystkie podzespoły podwozia „schowano” – montując je w dużej odległości od podłoża, wzmocniono miskę olejową silnika oraz zastosowano szeroki zderzak, dodatkowo pełniący funkcję ochronną dla chłodnicy i elementów silnika.

Prostota konstrukcji LST i KPWM zapewnia możliwość samodzielnego dokonania ewentualnej naprawy przez użytkownika, co jest szczególnie ważne podczas przeprowadzenia akcji na terenach położonych z dala od baz serwisowych. Zwartość modułowa cechująca konstrukcje obydwóch pojazdów, umożliwia ich transport: koleją, statkiem i samolotem, docelowo – w podwisie helikoptera.

Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o. o. z Bielska-Białej, posiadająca w swoim portfolio szeroką gamę pojazdów specjalnych, m.in.: samochody ratowniczo-gaśnicze, samochody ratownictwa technicznego, samochody pożarnicze specjalne, laboratoria przewoźne, kontenery pożarnicze, przyczepy pożarnicze, pojazdy do przewozu tkanek i organów itp.

Szczegółowe informacje na stronie www.psszczesniak.pl.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!