IAA 2014: Nowości MANa

10 października 2014, 12:30

MAN na targach pojazdów użytkowych w Hanowerze zaprezentował nowe technologie dla pojazdów ciężarowych i autobusów. Priorytetem firmy jest zwiększanie oszczędności paliwa oraz bezpieczeństwa.

Firma MAN podczas tegorocznej wystawy IAA w Hanowerze, największej wystawy branży pojazdów użytkowych i logistyki, zaprezentowała szeroką ofertę nowoczesnych pojazdów ciężarowych i autobusów. W hali 12 na powierzchni około 10.000 m2, na odwiedzających targi czekał pełny asor-tyment produktów firmy MAN. Głównym zagadnieniem związanym z pre-zentacją nowych modeli, prezentowanych przez MAN na targach IAA, jest zużycie paliwa. Innowacyjna technologia zmniejszyła zużycie paliwa w pojazdach ciężarowych i autobusach, obniżając koszty eksploatacyjne i poziom emisji.

Nowy TGX D38

W czasie prezentacji firmy MAN na targach IAA, uwaga skupiała się na jej czołowym produkcie – nowym pojeździe ciężarowym TGX D38, którego premiera odbywa się właśnie w Hanowerze. Wyposażony w silniki o mocy 520, 560 i 640 KM, nowy sztandarowy model zamyka wyższą klasę rodziny pojazdów MAN. Ten czołowy model wyposażony jest w liczne nowe funkcje zwiększające efektywność eksploatacji i jest przeznaczony do wymagających zadań transportowych. Serce pojazdu stanowi nowo zaprojektowany 6-cylindrowy rzędowy silnik D38 o pojemności skokowej 15.2 litra. Ta jednostka napędowa dostarcza pojazdowi TGX D38 mocy, wyposażając go w maksymalne zdolności trakcyjne niezbędne do spełniania wszystkich potrzeb – bez dążenia do bicia jakichkolwiek rekordów mocy. Zamiast tego, inżynierowie firmy MAN skoncentrowali się na uzyskaniu niezawodności, efektywności i niskich kosztów eksploatacyjnych.

MAN TGX EfficientLine 2

Nowy pojazd MAN TGX EfficientLine 2 również odzwierciedla powyższą filozofię. Wszystkie technologie pozwalające na jego efektywną eksploatację są zawarte w standardowych funkcjach pokładowych – szczególnie istotne są: prognozujący tempomat EfficientCruise, urządzenie TopTorque zwiększające moment obrotowy i udoskonalona wersja MAN TeleMatics. MAN TGX EfficientLine został konsekwentnie zaprojektowany pod kątem ograniczenia zużycia paliwa. Od wprowadzenia modelu EfficientLine na rynek w 2010 r. pojazd ten i oferowane wraz z nim pakiety wybrało już ponad 27 000 klientów.

EfficientCruise – prognozujący tempomat sterowany GPS-em

Instalując tempomat EfficientCruise we wszystkich pojazdach klasy ciężkiej oraz w autokarach, firma MAN w znacznym stopniu przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 przez pojazdy użytkowe. Ten sterowany GPS-em tempomat oblicza zbliżające się podjazdy i zjazdy analizując dane na mapie trójwymiarowej i pozycję pojazdu. Prognozuje i automatycznie kontroluje prędkość pojazdu wymaganą na podjazdach i zjazdach w taki sposób, że pęd pojazdu wykorzystywany jest do oszczędzania paliwa. Przy użyciu tego urządzenia, w pełni załadowany 40-tonowy pojazd ciężarowy może oszczędzić do 6% paliwa bez strat czasowych na trasie.

Razem z innymi technologiami efektywnej eksploatacji, takimi jak zwiększanie momentu obrotowego TopTorque lub specjalne funkcje skrzyni biegów MAN TipMatic 2, klienci mają dostęp do szerokiego zakresu technologii pozwalających oszczędzać paliwo.

Nagrodzone autobusy

Firma MAN zaprezentowała również nową wersję swojego topowego modelu autobusu – NEOPLAN Skyliner. Od czerwca 2015 r., dostępna będzie wersja tego autokaru zgodna z normą Euro 6, która uzyska najniższy poziom emisji CO2 na jednego pasażera w tej klasie pojazdów. Nagrodzona w konkursie konstrukcja autokaru piętrowego może pomieścić maksymalnie 83 osoby. Model, pokazywany na targach, jest w pełni dostępny i przewidziano w nim 2 miejsca dla osób niepełnosprawnych na wózkach.

Na targach był również prezentowany autobus MAN Lion’s City GL CNG, który został niedawno wybrany Autobusem Roku 2015 (Bus of the Year 2015). Ten napędzany gazem ziemnym autobus miejski wywarł wrażenie na jury złożonym z międzynarodowych dziennikarzy swoim ekologicznym, mocnym, a mimo to ekonomicznym układem napędowym. Autobusy na gaz ziemny są nie tylko bardziej przyjazne dla środowiska niż autobusy z silnikami Diesla, lecz także tańsze o około 15% w konserwacji i eksploatacji w całym okresie użytkowania.

Napęd hybrydowy i na gaz ziemny – alternatywy napędu dla pojazdów ciężarowych jutra

Firma MAN przedstawiła odwiedzającym targi obrazek z przyszłości pojazdów użytkowych. Na podstawie koncepcji MAN TGX Hybrid, MAN po raz pierwszy zaprezentował system napędu hybrydowego do transportu dalekobieżnego. W tym przypadku, silnik Diesla działa jako główne źródło mocy, natomiast dodatkowy układ napędowy z silnikiem elektrycznym daje możliwość odzyskiwania, gromadzenia i ponownego wykorzystywania energii z hamowania. Większość kilometrów z ładunkiem pokonywanych jest na długich odcinkach, tak więc w porównaniu ze wszystkimi pozostałymi zastosowaniami pojazdów hybrydowych, całkowity potencjał zmniejszenia emisji CO2 jest największy w tym sektorze. Ponieważ silnik elektryczny służy tylko jako wspomaganie dla silnika Diesla, można opracować „odchudzony”, lekki układ napędowy, którego elementy hybrydowe ważą około 400 kilogramów.  

Jednakże, w przypadku transportu dystrybucyjnego, inne formy napędu stanowią bardziej pożądaną alternatywę. Z tego względu, firma MAN rozszerza asortyment pojazdów CNG i począwszy od 2015 r., wprowadzi również pojazdy ciężarowe z napędem gazowym obok obecnego asortymentu autobusów miejskich napędzanych gazem ziemnym. Na targach IAA 2014, firma MAN zaprezentowała przegląd stosowanych w pojazdach ciężarowych technologii CNG na podstawie podwozia pojazdu TGM. Pojazdy te mogą być, na przykład, używane w sektorze miejskim jako pojazdy dostawcze w handlu detalicznym lub do dostarczania przesyłek pocztowych. Do oferowanych korzyści, szczególnie na obszarach miejskich, należy zaliczyć fakt, że ciężarówki na gaz ziemny są nie tylko bardziej ekologiczne, ale także cichsze. Pojazd TGM z napędem CNG jest cichszy do 3 dB(A) pod względem hałasu wewnętrznego i hałasu zewnętrznego podczas przyspieszania. Powyższa wartość oznacza, że dla ludzkich uszu pojazd jest w przybliżeniu o połowę cichszy. Ponadto, jak w przypadku autobusów, korzyści ekonomiczne również mają znaczenie, gdyż koszty paliwa można obniżyć nawet o 35%.

Systemy zwiększające bezpieczeństwo

Na podstawie wielu lat analiz wypadków, firma MAN szczególnie poprawiła aktywne bezpieczeństwo swoich pojazdów ciężarowych i autobusów. Dało to początek dzisiejszym systemom wspomagania, które dostępne są jako funkcje standardowe i wspomagają kierowców w sytuacjach, które w badaniach okazały się najczęstszymi przyczynami wypadków. Do układów tych można zaliczyć: tempomat adaptacyjny (ACC), asystenta hamowania awaryjnego (EBA) i system utrzymania pasa ruchu (LGS).

Oprócz systemów już dostępnych jako funkcje standardowe, pracownicy naukowi MAN także przedstawiają na targach IAA przegląd systemów, nad którymi obecnie pracują, w celu wspomagania kierowców w innych sytuacjach drogowych. Systemy te będą działać jako przedłużone „elektroniczne oko” kierowcy, który z kabiny nie widzi bezpośrednio niektórych punktów wokół pojazdu. Wszystkie te systemy są koncepcyjnymi prototypami ilustrującymi aktualny stan badań prowadzonych przez firmę MAN w dziedzinie aktywnego bezpieczeństwa. Do systemów tych można zaliczyć asystenta zmiany pasa ruchu na drogach o wielu pasach ruchu, asystenta skręcania w prawo w ruchu miejskim, jak również system kamer, który w przyszłości zastąpi szereg różnych bocznych lusterek i będzie mógł połączyć strumień otaczającego ruchu w jeden obraz.

Hit wyprodukowany przez firmę MAN Latin America

Firma MAN uważana jest za jednego z najbardziej innowacyjnych producentów w sektorze pojazdów użytkowych nie tylko w Europie, lecz także w Ameryce Łacińskiej. Opinia ta zostanie wyraźnie udowodniona przez VW Constellation 24.280, który wystawiony był na targach IAA. Jest to pojazd ciężarowy najlepiej sprzedający się w Brazylii, wyprodukowany przez firmę MAN Latin America. Zawieszony na czterech osiach, może teraz przewozić dodatkowe ładunki o łącznej masie do 6 ton, natomiast dzięki 6-biegowej zautomatyzowanej skrzyni biegów jest bardzo ekonomiczny. Urządzenia zamontowane w kabinie kierowcy dowodzą, że w Ameryce Południowej również przywiązuje się wagę do ochrony środowiska. Części poprzednio wykonywane z tworzyw sztucznych – takie jak klamki w drzwiach i dywaniki podłogowe – zostały zastąpione przez wyposażenie wykonane z trwałych ekologicznych materiałów.

MAN Solutions

MAN Solutions jest pakietem usług, który oferuje klientom rozwiązania służące obniżeniu kosztów. Na targach IAA, firma MAN zaprezentowała liczne innowacje w tym sektorze, przykładowo nową usługę co-drivera, świadczoną przez MAN ProfiDrive. Usługa ta polega na szkoleniu w prowadzeniu pojazdu w okresie od jednego tygodnia do trzech miesięcy, podczas którego trener wspomaga kierowcę zasadniczo pełniąc rolę wirtualnego pasażera.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!