Volvo FH – od szkicu do gotowego produktu

23 października 2014, 15:33

Volvo rozpoczęło prace nad nowym modelem FH już w 2006 r. Wymagało to przyszłościowego spojrzenia, gdyż przez lata motoryzacja i jej realia bardzo się zmieniły.

– „Prace nad nowym Volvo FH rozpoczęliśmy w 2006 roku. Wtedy nikt jeszcze nie słyszał o iPhone'ach. Jednak kiedy w 2012 roku samochód Volvo FH pojawił się na rynku, smartfony stanowiły już integralną część naszego życia. Musimy umieć przewidywać takie zmiany” – mówi Rikard Orell, dyrektor ds. wzornictwa w Volvo Trucks.

Ważnym elementem procesu projektowania są wszechstronne analizy biznesowe, pozwalające przewidzieć rozwój społeczeństwa za pięć, dziesięć i piętnaście lat. W tym celu używamy wielu różnych metod – od rozmów z kierowcami po badanie trendów technologicznych i kulturowych.

– „Cykle pracy nad produktem w branży transportowej są dłuższe niż w innych branżach.” – mówi Rikard Orell.

Premiera 2012/13 w Volvo Trucks była największa w historii marki. Wprowadzono na rynek w czasie krótszym niż rok sześć nowych modeli samochodów ciężarowych. We wzornictwie wszystkich modeli trzy cechy są wspólne: metalowy znak, który teraz znajduje się w bardziej widocznym miejscu tuż pod przednią szybą, większa krata wlotu powietrza przypominająca plaster miodu i reflektory główne w kształcie litery V. Jednak największym wyzwaniem dla zespołu projektowego było ukazanie różnic między poszczególnymi modelami.

W czasie pracy nad nowymi seriami samochodów ciężarowych duży nacisk położono na wizualizację środowisk pracy właściwych dla każdego modelu. Ważnym narzędziem na tym etapie były inspirujące obrazy.

– „To tradycyjna technika projektowania pozwalająca nam uchwycić esencję tego, co chcemy wyrazić. W naszej branży jest szczególnie ważna, ponieważ tworzymy skomplikowany produkt, który często stanowi zarówno miejsce pracy, jak i dom. Nie tylko musimy brać pod uwagę wymagania techniczne i prawne, ale także wykraczać poza wymagania klientów. To trudne zadanie, a ponieważ projektanci myślą obrazami, używamy inspirujących obrazów stymulujących naszą kreatywność”- mówi Asok George, główny projektant elementów zewnętrznych w Volvo Trucks.

Oczekiwany charakter i osobowość każdego z nowych modeli były przedstawiane w trakcie prac na wielu obrazach. W przypadku flagowego modelu Volvo FH16 jeden z obrazów przedstawiał stado dzikich koni.

– „Volvo FH16 to najsilniejszy z produkowanych seryjnie samochodów ciężarowych i ta moc powinna być widoczna, ale jednocześnie nie chcieliśmy, aby wyglądał agresywnie. Powinien ujawniać moc w wyrafinowany sposób. Gracja dzikich koni była niezwykle inspirująca – siła i wolność tych zwierząt idzie w parze z elegancją” – mówi Asok George.

Inny aspekt pracy wiąże się ze znajomością wymagań prawnych i uwzględnienie ich w procesie projektowania, co wpływa także na funkcjonalność pojazdu.

– „Duża krata wlotu powietrza w nowych samochodach ciężarowych Volvo wygląda na zastosowaną celowo. Jej projekt wyróżnia rodzinę nowych pojazdów, ale nowy kształt wynika przede wszystkim z większego zapotrzebowania silników Euro 6 na powietrze. Tak więc większa ekologiczność naszych samochodów ciężarowych podyktowała zmiany wzornictwa” – mówi Asok George.

Po określeniu wizji całej serii kolejnym wyzwaniem było opracowanie każdego modelu, tak, aby uwzględnić wszystkie ograniczenia techniczne i wymagania produkcyjne, ale jednocześnie nie odejść od pierwotnych założeń dotyczących wszystkich pojazdów.

– „Zaczęliśmy tworzyć szkice nowej serii samochodów ciężarowych w 2006 roku, a będą obecne na drogach przez wiele lat. To stawia nas przed koniecznością wyobrażenia sobie przyszłości. W efekcie widać, że projektowanie to nie tylko kreatywność, ale także nadanie realnego kształtu wyobrażeniom na temat przyszłości. To metodyczny proces oparty na wiedzy i znajomości naszych klientów i szerszej społeczności” – mówi Rikard Orell.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!