Znane z realizacji nieszablonowych filmików promujących swoje pojazdy Volvo Trucks znów chce zaskoczyć widzów. Tym razem tematem produkcji będzie wyścig ośmiotonowego Volvo FH z superszybkim sportowym samochodem Koenigsegg One:1.
Celem zmagań ciężarowego Volvo ze sportowym bolidem jest poddanie nowej skrzyni biegów I-Shift Dual Cluch, wykorzystującej technologię stosowaną w samochodach sportowych, decydującej próbie.
Volvo FH staje w szranki z Koenigsegg One:1, który ma tyle koni mechanicznych, ile sam waży (1360). Żeby wyrównać szanse, Volvo FH otrzymało mały handicap: ma do pokonania tylko jedno okrążenie, podczas gdy Koenigsegg – dwa. Mimo to wynik jest nadal niemożliwy do przewidzenia.
– „I-Shift Dual Clutch jest wyposażone w podwójne sprzęgło – rozwiązanie unikatowe w segmencie samochodów ciężarowych o dużej ładowności. Ale od dłuższego czasu podobna technologia jest stosowana w samochodach sportowych. I właśnie dlatego wyzwanie to było tak ekscytując." – powiedział Jeff Bird, dyrektor ds. testów prasowych w Volvo Trucks.
Podobieństwa między Volvo FH z I-Shift Dual Clutch i samochodami sportowymi dotyczą m.in. właściwości jezdnych, wynikających z płynnej zmiany biegów. Położony w południowej Szwecji tor wyścigowy Knutstorp, znany z dużej różnicy wzniesień i trudnych zakrętów, pozwoli je pokazać.
– „Miejsce może wydawać się nietypowe dla samochodu ciężarowego, ale tak naprawdę – ze względu na podwójne sprzęgło – I-Shift Dual Clutch najlepiej sprawdza się właśnie w warunkach wymagających częstej zmiany biegów. Jej płynność działania znacząco polepsza właściwości jezdne." – dodał Jeff Bird.
Za kierownicą Volvo FH usiadł doświadczony kierowca wyścigowy Tiff Needell. Nie zdradzając wyniku, Tiff – który nigdy przedtem nie prowadził samochodu ciężarowego – przyznał, że był pod ogromnym wrażeniem osiągów Volvo FH.
– „I-Shift Dual Clutch jest doprawdy niesamowita. Jest to zauważalne zwłaszcza na podjazdach – pojazd nie poddaje się wzniesieniu, tylko płynnie je pokonuje, a zmiany biegów są niewyczuwalne. A gdy hamujesz, niższe biegi wchodzą gładko i komfortowo. Ten samochód ma zdecydowanie sportowe serc." – stwierdził Tiff Needell.
Opracowana przez Volvo Trucks nowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów została wprowadzona na europejskie rynki w czerwcu 2014 r. i jest dostępna na wszystkich rynkach oferujących Volvo FH z silnikami D13 Euro 6 o mocy 460, 500 lub 540 KM.
Zobacz wyścig Volvo FH vs. Koenigsegg One:1
Komentarze