Po upadku państwowych stoczni w Gdyni i Gdańsku na trójmiejskim rynku pojawiło się wiele prywatnych spółek świadczących usługi budowy konstrukcji stalowych różnego typu. Te często sporych rozmiarów wyroby trzeba potem klientowi dostarczyć, co nie jest wcale taką prostą sprawą.
Gdyńska spółka Vistal działa na rynku konstrukcji stalowych od 1991 roku. Przez ponad dwadzieścia lat firma zdobyła wysoką renomę nie tylko na rynku krajowym, ale także za granicą. Jakiś czas temu do Vistal podpisał kontrakt na budowę niezwykle oryginalnej kładki dla pieszych i rowerzystów, stanowiącej element prestiżowego projektu o nazwie „Malmö Life".
Wyróżniająca się łukowatym kształtem kładka ma połączyć nowe centrum kongresowo-hotelowe z halą koncertową położoną w sercu miasta. Z umieszczonych na moście ławek dochodzić będzie muzyka transmitowana z prób koncertowych, a po zmroku jej konstrukcję podświetlą lampy diodowe. Stworzona w Gdyni konstrukcja ma długość 33 metry, szerokość 6,5 metra i wysokość 3 metry. Jej masa wynosi 48 ton. Gotową kładkę trzeba było jeszcze „tylko" dostarczyć na miejsce, czyli przewieźć w całości z Gdyni do Malmö.
To skomplikowane zadanie powierzono gdańskiej firmie Scandinavian Express Poland, która ma nie tylko ogromne doświadczenie w transporcie ładunków ponadgabarytowych, ale także od ponad dwóch dekad zajmuje się obsługą połączeń ze Skandynawią.
Mimo, iż z siedziby firmy Vistal do przystani promowej w Gdyni jest zaledwie klika kilometrów, to skorzystanie z połączenia Gdynia-Karlskrona nie wchodziło w rachubę. Specyfika terminali uniemożliwia załadunek pojazdów o tak dużych gabarytach. Wybór padł zatem na przeprawę ze Świnoujścia do Trellebroga, z którego do Malmö już bardzo blisko.
Podczas przygotowań trasy okazało się, że wiodąca wzdłuż wybrzeża trasa krajowa nr 6 nie wchodzi w rachubę z powodu prowadzonych na niej robót drogowych. Trzeba było zatem poszukać jakiejś alternatywy…
Komentarze