W najnowszych autobusach elektrycznych marki Solaris do wytwarzania energii zastosowano wodorowe ogniwa paliwowe. Firma z Bolechowa jako pierwsza w Polsce wykorzystała tę technologię w swoich pojazdach. Prezentacja pierwszego z nich odbyła się w Hamburgu.
Dwa Solarisy Urbino 18,75 zostały zbudowane dla przewoźnika Hochbahn i wyposażono je w baterie o pojemności 120 kWh, które stanowią zasadnicze źródło napędu. Całkowitą nowością jest sposób ładowania wspomnianych baterii, energię uzupełnia się w nich bowiem za pośrednictwem zasilanego wodorem ogniwa paliwowego marki Ballard o mocy 101 kW. Liczbę ładowań z góry zaprogramowano, przyjmując założenie, że ogniwo paliwowe będzie się załączać tylko wtedy, gdy pojawi się potrzeba wykorzystania 100% jego mocy. Takie rozwiązanie znacząco wydłuża żywotność urządzenia. Ładowanie autobusów przewidziano podczas jazdy, co eliminuje konieczność postoju w celu uzupełniania energii. Tankowanie wodorem zaplanowano tylko raz dziennie, po powrocie do zajezdni. Pojazdy są przygotowane do przejechania ponad 300 km każdego dnia. Mierzące 18,75-metra Urbino to najdłuższe dotychczas elektrobusy zbudowane przez polskiego producenta.
Pierwszy z nich świętował swoją premierę podczas uroczystego otwarcia innowacyjnej linii autobusowej 109, po której będą poruszały się wyłącznie pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu. Honorowymi gośćmi tego niezwykle znaczącego dla europejskiej branży transportu publicznego przedsięwzięcia byli m.in. Burmistrz Hamburga, Olaf Scholz, Sekretarz Stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu Rainer Bomba, Prezes Hochbahn, Günter Elste, a także wysocy rangą przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego.
– „Bazą dla rozwoju tak zaawansowanego technologicznie produktu jest prawie 15-letnie doświadczenie Solarisa w budowie pojazdów z elektrycznym napędem – trolejbusów, autobusów hybrydowych oraz elektrycznych. Cieszymy się, że mamy sposobność wspierać firmę Hochbahn oraz Wolne i Hanzeatyckie Miasto Hamburg w ich dążeniach do osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych. Zaprezentowany dziś Solaris Urbino electric, dzięki swojej długości wynoszącej 18,75 metra, gwarantuje możliwość obsługiwania przez niskoemisyjne środki transportu nawet najbardziej zatłoczonych linii” – podkreślił podczas uroczystej prezentacji dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
Firma Hochbahn planuje rezygnację z zakupu autobusów z konwencjonalnym silnikiem diesla do roku 2020. Pojawienie się elektrycznych pojazdów spod znaku zielonego jamnika jest kolejnym krokiem w kierunku realizacji tego celu. Doświadczenia zdobyte na innowacyjnej linii nr 109, po której kursować będą autobusy z alternatywnymi źródłami napędu, ma dać odpowiedź, które z niskoemisyjnych technologii najlepiej sprawdzają się w rzeczywistym ruchu miejskim. Mogą także pomóc w wyznaczaniu standardów komunikacji autobusowej przyszłości nie tylko w Hamburgu, ale również w całej Europie.
– „Innowacyjna linia 109 to dziesięciokilometrowa trasa prowadząca przez centrum miasta. Stanowi ona świetną bazę do tego, aby sprawdzić różnorodne alternatywne napędy w takich samych, wymagających warunkach. Skumulowanie wielu niekonwencjonalnych pojazdów na jednej linii zapewni im przy tym lepszą rozpoznawalność przez mieszkańców. Podjęliśmy decyzję o takim sposobie wykorzystania autobusów po to, aby zademonstrować, co chcemy i możemy osiągnąć – wyższą jakość życia w mieście” – powiedział Günter Elste, Prezes Hochbahn.
Solaris Urbino 18,75 electric z ogniwem wodorowym ma szansę stać się prekursorem daleko idących zmian w miejskim transporcie publicznym. Przegubowy elektrobus otrzymał bowiem prestiżową nagrodę niemieckiego czasopisma branżowego busplaner – „Zrównoważony rozwój 2015” w kategorii „Autobus przegubowy”. Wyróżnienie to przyznawane jest m.in. pojazdom, które mają duży wpływ na rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego i tym samym przyczyniają się do poprawy jakości życia w miastach. Przez jury konkursu oceniany jest nie tylko produkt finalny, ogromne znaczenie ma również sam proces jego budowy.
Elektryczne autobusy marki Solaris są obecne w Niemczech od marca bieżącego roku. Te całkowicie bezemisyjne pojazdy zostały zakupione oprócz Hamburga także przez Berlin, Brunszwik, Drezno, Düsseldorf oraz Hanower i Oberhausen.
Komentarze