Solaris stworzył z Politechnikami Poznańską i Warszawską konsorcjum, którego celem jest zaprojektowanie, zbudowanie i przetestowanie autobusu klasy mega o napędzie hybrydowym, zasilanym ekologicznymi paliwami gazowymi. Autobus ma mieć 24 metry długości.
Oficjalny tytuł projektu brzmi „Pierwszy polski autobus klasy MEGA z wieloosiowym napędem hybrydowym zasilanym gazowymi paliwami ekologicznymi”. Przedsięwzięcie uzyskało wsparcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu InnoTech.
– „Dzisiaj możemy już ogłosić na pewno, że będzie to dwuprzegubowy autobus o długości 24 metrów. Jego napęd mają stanowić silniki elektryczne zasilane z baterii doładowywanych energią elektryczną z zewnętrznego źródła, w razie potrzeby dodatkowo zasilanych energią wytwarzaną przez wodorowe ogniwo paliwowe zamontowane w pojeździe. To niezwykle zaawansowany technologicznie napęd, dodatkowo zastosowany w autobusie o rzadko spotykanej długości. W efekcie stworzymy całkowicie bezemisyjny środek komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej, który z powodzeniem może stać się alternatywą na przykład dla tramwaju” – mówi o projekcie dr Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris.
Całkowita wartość projektu przeprowadzanego przez konsorcjum wynosi blisko 11 mln złotych. Ponad połowę tej kwoty, prawie 6 milionów złotych, udało się pozyskać dzięki dofinansowaniu w ramach InnoTech – programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Realizację przedsięwzięcia zaplanowano na okres od grudnia 2012 do listopada 2015 roku. Ze względu na chęć rozszerzenia prac badawczych i rozwojowych przez firmę Solaris trwają konsultacje z NCBiR w celu przedłużenia przedsięwzięcia o kolejny rok.
Podobne pojazdy o napędzie elektrycznym z dodatkowym wodorowym ogniwem paliwowym Solaris dostarczył niedawno do Hamburga. Dwa Urbino electric zakupione przez niemieckiego przewoźnika to autobusy jednoprzegubowe, o długości 18,75 m. Nowy projekt przeprowadzany przy wsparciu NCBiR ma na celu stworzenie produktu jeszcze bardziej zaawansowanego techniczne, chociażby ze względu na jego długość.
– „Opracowanie oprogramowania do sterowania pojazdem dwuprzegubowym poruszającym się po drodze, a nie po szynach, to niezwykle trudne zadanie. Jesteśmy właśnie na etapie kończenia prac projektowych i już wkrótce przystąpimy do budowy prototypu, który następnie przejdzie serię badań i testów” – dodaje Dariusz Michalak.
Oprócz planów konstrukcyjnych powstały już wizualizacje nowego produktu. Autobus będzie zbudowany na bazie nowej, lżejszej wersji popularnych Solarisów Urbino, która miała swoją premierę na targach IAA w Hanowerze w październiku tego roku.
Po zakończeniu prac badawczo-rozwojowych pojazd ma zostać włączony do oferty sprzedażowej polskiego producenta. Już dzisiaj zainteresowanie efektem współpracy polskich inżynierów z Solarisa oraz Politechnik Poznańskiej i Warszawskiej wyrażają klienci z Niemiec i krajów skandynawskich.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
178.37.174.*, 7 stycznia 2015, 18:17 0 0
Wygląda bardzo obiecująco , ale czy taka długość autobusu nie będzie przeszkodą w ich eksploatacji w miastach.
Odpowiedz