Nowy, terenowy Unimog U 4023 oraz U 5023

, 9 kwietnia 2015, 16:09

Dopiero najtrudniejsze odcinki szlaku off-roadowego zlokalizowanego na południowych obrzeżach Berlina pozwalają mu się naprawdę wykazać. W nowej generacji Unimoga, dzięki zmienionej pozycji silnika, jego zdolności terenowe są jeszcze większe.

Równocześnie z wprowadzeniem silników zgodnych z normą Euro VI, na rynku zadebiutowała kompletnie przeprojektowana generacja terenowej wersji Unimoga – z silnikiem przesuniętym o 1 metr do tyłu. Nie tylko umożliwiło to montaż osprzętu niezbędnego do spełnienia normy Euro VI, ale również bezpośredni odbiór mocy z silnika – dodatkowe urządzenia mogą pracować niezależnie od tego, czy pojazd jest w ruchu. Równocześnie, do dyspozycji nadal pozostaje przystawka odbioru mocy od skrzyni biegów.

Sercem nowej koncepcji montażu silnika jest wysokoprężna jednostka Euro VI o oznaczeniu OM 934 BlueTec 6. 4-cylindrowy diesel o pojemności 5,1 litra osiąga moc 170 kW (231 KM) i maksymalny moment obrotowy o wartości 900 Nm, dostępny w szerokim zakresie 1200-1600 obr./min.

Poza chłodzonym układem recyrkulacji gazów wydechowych, system kontroli emisji spalin wykorzystuje zamknięty filtr cząstek stałych, wtrysk AdBlue oraz katalizator SCR. Nowy Unimog zgodny z Euro VI zużywa do 3 proc. mniej oleju napędowego, a jednocześnie jego jednostka napędowa emituje o 90 proc. mniej spalin i cząstek stałych od poprzednika.

Przekładnia nowego Unimoga została dodatkowo zoptymalizowana i usprawniona. W rezultacie szybciej zmienia biegi i wymaga rzadszych przeglądów. Do jej obsługi służy dźwignia na kolumnie kierownicy – ta sama, która służy również do sterowania funkcją szybkiej zmiany kierunku jazdy (EQR). Podobnie jak wcześniej, kierowca ma do dyspozycji osiem przełożeń do jazdy w przód i sześć biegów wstecznych, a także opcjonalny zestaw off-roadowy do jazdy w terenie z prędkościami od 2,5 do 35 km/h.

Nowy, podwójnie zsynchronizowany dekompresyjny hamulec silnikowy w przypadku motoru OM 934 generuje moc hamowania do 180 kW. Na każdy cylinder przypada tu osobna jednostka hamulca silnikowego. Wysoka sprawność hamowania zdecydowanie zmniejsza zużycie konwencjonalnego układu hamulcowego i korzystnie wpływa na ekonomikę eksploatacji. Do standardowego wyposażenia należy terenowy ABS.

System kontroli ciśnienia w oponach Tirecontrol plus został całkowicie przeprojektowany. Wstępny, dostosowany do warunków eksploatacji poziom ciśnienia można teraz szybko i wygodnie ustawić na wyświetlaczu, wybierając odpowiedni program: „Road”, „Sand” i „Rough Terrain” (droga, piach i wymagający teren).

Z terenową sprawnością nowego Unimoga koresponduje jego stylizacja, z dynamicznie wyprofilowaną osłoną chłodnicy oraz nowoczesnym oświetleniem. Lampy nie tylko atrakcyjnie wyglądają, ale zapewniają lepszą widoczność – generują szerszy i dłuższy snop, mają też wbudowane światła do jazdy dziennej. Na życzenie dostępny jest system kamer zapewniający podgląd sytuacji wokół pojazdu.

Unimog wyróżnia się też łatwiejszym i bezpieczniejszym dostępem do kabiny, z wejściem liczącym 2 lub 3 stopnie – zależnie od wymagań klienta. Możliwość podniesienia kabiny ułatwia przeprowadzanie prac konserwacyjnych i napraw. W nowej serii modelowej terenowy Unimog nadal jest fabrycznie dostępny z charakterystyczną, podwójną kabiną, zapewniającą przestrzeń nawet dla siedmiu osób.

Niezmiennie, wizytówką terenowego Unimoga są właściwości jezdne z dala od utwardzonych dróg. Pod niektórymi względami nowa generacja modelu może pochwalić się jeszcze większą sprawnością od uznanego poprzednika. Spawana rama z rurowymi poprzecznicami gwarantuje wytrzymałość w terenie i elastyczność skrętną do 600 mm. Dzięki wykorzystaniu technologii rur teleskopowych w połączeniu ze sprężynami śrubowymi artykulacja osi (wykrzyżowanie) wynosi do 30 stopni. Rurę teleskopową z przegubem kulowym zastosowano tu, by połączyć osie z przekładnią. Osie portalowe i niski środek ciężkości pieczętują zdolności Unimoga – jego parametry terenowe mówią same za siebie (kąt natarcia: 44 st., kąt zejścia: 51 st., kąt rampowy: 34 st., zdolność pokonywania wzniesień: 45 st., nachylenie zbocza: 38 st.), podobnie jak głębokość brodzenia sięgająca 1,20 m. W ekstremalnych warunkach, podczas jazdy z uruchomionym napędem na obie osie, pomocne są też blokady dyferencjałów oraz system kontroli ciśnienia w ogumieniu. Tradycyjnie, Unimog jest wyposażony w pojedyncze opony – tylne koła precyzyjnie podążają śladem przednich, korzystając z ubitej przez nie nawierzchni.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!