Czterdzieści lat temu na sklepowe półki trafił syntetyczny olej silnikowy Mobil 1. Jego historia zaczyna się tak naprawdę znacznie wcześniej, bo w drugiej połowie lat sześćdziesiątych. Wówczas rząd Stanów Zjednoczonych poprosił ExxonMobil o wyprodukowanie smaru do podwozi samolotów, który nie zamarzałby w temperaturach rzędu –40°C. Odpowiedzią był syntetyczny smar Mobilgrease 28, który do dzisiaj jest stosowany w branży lotniczej.
– „Zachęceni sukcesem oraz tym, że doskonałe właściwości oleju syntetycznego wykraczają poza jego użycie w ujemnych temperaturach, specjaliści ExxonMobil powołali w 1971 roku zespół odpowiedzialny za rozwój technologii smarnych. Efektem jego pracy był pierwszy w pełni syntetyczny olej silnikowy Mobil 1." – mówi Rebecca Pearson z ExxonMobil.
Nie tylko ochrona silników
W 1974 roku, pierwszy syntetyczny olej silnikowy Mobil 1 miał ograniczać zużycie paliwa. Jego późniejsze formulacje odpowiadały kolejnym oczekiwaniom rynku. Na przykład, wprowadzenie oleju Mobil 1 o obniżonym poziomie fosforu wydłużyło żywotność katalizatora. Z czasem do olejów Mobil 1 dołączyły nowe produkty, a ich wysoka jakość oraz skuteczna ochrona silników pozwoliły zbudować doskonałą reputację marki. Po 40 latach Mobil 1 to nadal wiodący na świecie syntetyczny olej silnikowy.
Sprawdzona jakość – test miliona mil
W 1990 roku Mobil 1 został poddany niezwykłej próbie – testowi miliona mil. Silnik nowego BMW 325i został zalany olejem Mobil 1, a następnie jeździł nieprzerwanie przez cztery lata, zatrzymując się wyłącznie w celu przeprowadzenia okresowych czynności serwisowych. Po przejechaniu miliona mil (1 600 000 kilometrów), silnik BMW został rozebrany i oddany w ręce fachowców. Rezultaty były zaskakujące. Nie znaleziono jakichkolwiek istotnych oznak zużycia. Silnik nie tylko pozostał w doskonałym stanie technicznym, ale większość części nadal utrzymywała się w zakresie tolerancji BMW określonym jako „nowe”.
Partnerstwo światowej klasy
Dzisiaj marka Mobil 1 jest polecana przez wielu wiodących konstruktorów i producentów pojazdów, najbardziej utytułowane zespoły wyścigowe oraz miliony kierowców. Mobil 1 jest fabrycznie zalewany do silników ponad 60 modeli pojazdów takich marek jak Porsche, Mercedes-AMG, Aston Martin, Bentley, McLaren i wielu innych.
Trudno przy okazji 40-lecia marki nie wspomnieć o technologii Mobil 1 na torach wyścigowych. Historia Mobil 1 w świecie sportów motorowych rozpoczęła się oficjalnie w 1978 roku od współpracy z zespołem Formuły 1 Williams. Obecnie Mobil 1 kontynuuje współpracę ze znanymi i utytułowanymi zespołami wyścigowymi, w tym Stewart-Haas Racing (seria NASCAR Sprint Cup) oraz Corvette Racing (seria TUDOR United SportsCar Championship). Mobil 1 pomaga także zespołom startującym w najszybszej serii wyścigów monomarkowych Porsche Mobil 1 Supercup oraz jest oficjalnym olejem Amerykańskiego Klubu Samochodów Sportowych SCCA.Ponad połowa zespołów NASCAR polega na technologii Mobil 1, którypo raz dwunasty z rzędu został Oficjalnym Olejem Silnikowym serii NASCAR.
Rok 2014 to także 20-lecie współpracy ExxonMobil z zespołem Formuły 1 McLaren Mercedes. Brytyjski zespół wspiera sztab specjalistów ds. technicznych Mobil 1, pracujących na torze podczas każdego wyścigu. Partnerstwo technologiczne Mobil 1 i McLarena to ponad 340 wspólnych wyścigów, 231 miejsc na podium, 78 zwycięstw oraz 4 tytuły mistrza świata.
– „Wprowadzenie syntetycznego oleju Mobil 1 było rewolucją technologiczną." – podkreśla Bill Maxwell, były starszy specjalista ds. inżynierii w ExxonMobil Research and Engineering Company, uważany za jednego z ojców Mobil 1. Wydarzenie to w ogromnym stopniu poprawiło wydajność silników samochodowych i zwiększyło oczekiwania kierowców wobec olejów silnikowych na całym świecie.
ExxonMobil rozwija technologię środków smarnych dla motoryzacji od ponad 100 lat. Celem jest skuteczna ochrona silnika i doskonałe osiągi pojazdów – począwszy od modeli sportowych po auta milionów zwykłych kierowców. Firma nadal inwestuje w jedno z najwspanialszych osiągnięć minionego stulecia – markę Mobil 1.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
77.252.178.*, 12 grudnia 2014, 8:23 0 0
W latach 90-tych stwierdziliśmy, że w beczkach z MOBIL One był Lotos Syntetics...
Odpowiedz