Rynek leasingu w Polsce w 2016 r. – dynamiczny wzrost

20 lutego 2017, 10:35

Niemal o jedną trzecią wzrosła wartość sfinansowanych aktywów dla transportu ciężkiego w ubiegłym roku. Finansowanie branży transportowej stanowiło niemal 30 proc. całego rynku leasingu. 

Małgorzata Terlecka-Urbanik, dyrektor Departamentu Transportu i Maszyn Budowlanych Idea Leasing SA.

Leasingowane miliardy

Wymiana używanego taboru na nowe pojazdy z normą Euro 6, rozwój strefy euro i wzrost popytu krajowego przełożyły się na dynamiczny wzrost finansowania leasingiem branży TSL w Polsce. Łączna wartość sfinansowanych w 2016 r. aktywów dla transportu ciężkiego wyniosła ponad 17,2 mld zł (leasing i pożyczka) i wzrosła aż o 27,7 proc. r/r. Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że w 2016 r. firmy leasingowe sfinansowały łącznie środki trwałe o wartości 58,1 mld zł.

– Chyba nikt nie przewidywał kolejnego roku z tak wysokimi, szybszymi niż cały rynek leasingu (16,6 proc.), wzrostami w transporcie ciężkim – komentuje Małgorzata Terlecka-Urbanik, dyrektor Departamentu Transportu i Maszyn Budowlanych Idea Leasing SA. – Po ponad 26 proc. wzroście finansowania w 2015 r., branża transportowa przewidywała spowolnienie w II półroczu 2016 r.,
a nawet dość ostre wyhamowanie na koniec roku. Tymczasem okazało się, że w 2016 r. rynek leasingu transportu ciężkiego (w sektorze ciągników siodłowych, naczep i przyczep) wzrósł o ponad 27 proc., a Idea Leasing umocniła pozycję lidera, osiągając jeszcze szybszy wzrost – aż 31 proc. r/r, co przełożyło się na portfel nowych umów o wartości ponad 1,13 mld zł – dodaje Dyrektor.

Terlecka-Urbanik zauważa, że na bardzo dobry wynik spółki wpłynęło wprowadzenie do oferty Idea Leasing najmu dla branży transportowej oraz znaczne uproszczenia proceduralne. Przedsiębiorcy mogą otrzymać finansowanie do 500 tys. zł tylko na podstawie licencji transportowej lub pozytywnej oceny BIK, bez konieczności przedstawiania dokumentów finansowych firmy.

Ciągniki w leasingu

W strukturze przedmiotowej leasingu transportu ciężkiego niemal połowę stanowiły ciągniki siodłowe (49 proc.). Łączna wartość sfinansowanych w 2016 r. ciągników przekroczyła 8,5 mld zł. Na kolejnych pozycjach uplasowały się naczepy i przyczepy z udziałem 20 proc. (3,4 mld zł) oraz pojazdy ciężarowe pow. 3,5 t – 15 proc. (2,5 mld zł). Z kolei największą dynamikę wzrostu r/r odnotowały dwie kategorie: samoloty, statki i kolej oraz autobusy, choć łącznie wartość ich finansowania nie przekroczyła 2,5 mld zł.

– Obserwujemy, że polskie firmy transportowe są bardzo dobrze oceniane w Europie Zachodniej, szczególnie pod względem jakości świadczonych usług. Dzięki temu zdobywają coraz więcej kontraktów i zgłaszają zapotrzebowanie na nowe pojazdy, głównie ciągniki i naczepy. Problem braku kierowców
w branży transportu ciężkiego częściowo został rozwiązany poprzez zatrudnianie młodych pracowników wchodzących na rynek, a także pracowników pochodzących ze wschodniej części Europy – mówi Małgorzata Terlecka-Urbanik.

Perspektywy na rok 2017

Czy rok 2017 okaże się równie dobry dla nowych inwestycji w branży TSL?

– Dla Idea Leasing rok 2017 rozpoczął się bardzo dobrze. Podtrzymujemy trend rosnący, bo już po pierwszym miesiącu bieżącego roku, w stosunku do stycznia 2015 r., odnotowaliśmy aż 54-proc. wzrost łącznej sprzedaży. Taka tendencja powinna utrzymać się także w I półroczu 2017 – mówi Małgorzata Terlecka-Urbanik.

Niestety, przedstawicieli firm leasingowych niepokoją ostatnie informacje na temat unijnego „sojuszu drogowego”, skierowanego także przeciwko polskim firmom transportowym. Sygnatariusze sojuszu, ministrowie transportu 9 krajów europejskich, zamierzają wprowadzić przepisy ograniczające działalność m.in. polskich kierowców ciężarówek w Europie Zachodniej.

Związek Polskiego Leasingu prognozuje, że w 2017 r. wzrost finansowania leasingiem pojazdów ciężkich wyniesie 14,4 proc. r/r i osiągnie poziom ok. 18,1 mld zł. Wśród głównych przyczyn wzrostu ZPL wskazuje dalszą wymianę starego taboru samochodowego na nowe pojazdy z normą spalania Euro 6 i utrzymujący się wzrost eksportu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!