Wzrastają wymogi w wozach ciężarowych

26 czerwca 2006, 0:00

Akustyka staje się coraz ważniejsza również w przypadku wozów ciężarowych. O ograniczenie obciążenia hałasem otoczenia i o większy komfort dla kierowcy zadba teraz innowacyjny rezonator stworzony w MANN+HUMMEL dla silników Mercedesa-Benza Actrosa serii 500. Zbiornik rezonatora wycisza hałas ssania sprężarki powietrza, która tłoczy powietrze do zbiornika ciśnieniowego. Stąd zaopatrywane są wszystkie urządzenia pracujące pod ciśnieniem, jak np. hamulce. Rezonator charakteryzuje się integracją dużej ilości różnych funkcji, kompaktową budową i niską wagą.


MANN+HUMMEL stworzył komponenty akustyczne w ścisłej współpracy z DaimlerChrysler. Silniki V6 i V8 Actrosa otrzymają jednakowy rezonator, który produkowany będzie w dwóch wariantach zależnie od modelu silnika, z jedną lub dwoma sprężarkami powietrza. Rezonator produkowany będzie z poliamidu z udziałem 35 procent włókien szklanych w technice spawania wibracyjnego i będzie odporny na olej oraz temperaturę.


Rezonator montowany będzie z przewodami czystego powietrza w silniku na sprężarce. Obok wyciszania hałasu zasysanego powietrza przez sprężarkę, podczas jałowego cyklu pracy sprężarki, ponadnormatywnie zaolejone powietrze będzie odprowadzane przez system przewodów wewnątrz rezonatora do dolotu czystego powietrza. Pozostałe gazy są spalane i nie będą przedostawały się do otoczenia. Wariant z podwójną sprężarką zadba o jednoczesny rozdział powietrza do obu cylindrów.


W rezonatorze na podstawie pomysłu zespołu ds. rozwoju silników DaimlerChrysler zintegrowane zostały przewody, które oddzielają powietrze zwrotne od zasysanego. Służy to redukcji zawartości oleju w sprężonym powietrzu i w sprężarce.


Rezonator charakteryzuje się wysokim stopniem zintegrowania funkcji. W ten sposób zintegrowany system przewodów dla odprowadzania nadmiaru powietrza oszczędza sporo miejsca. Przewód odprowadzający umocowany będzie stabilnie małą klamrą z tworzywa sztucznego na obudowie rezonatora bez dodatkowych uchwytów i kroków montażowych.


Gumowe uszczelnienia umocują rezonator na sprężarce i wyrównają tolerancje na przyłączach. Żebro lub ewentualnie miecz w obu wariantach rezonatorów wykluczy zamianę części podczas montażu. Wprowadzenie tych rozwiązań pozwoliło MANN+HUMMEL na uzyskanie wielu korzyści jak: ograniczenie kosztów części i ich montażu, zwiększenie bezpieczeństwa procesu montażu, kompaktową prostą budowę i ograniczenie wagi.


Komponenty do produkcji rezonatora powstały w Centrum Kompetencyjnym Obróbki Tworzyw Sztucznych MANN+HUMMEL w Sonnebergu (Turyngia). MANN+HUMMEL dysponuje infrastrukturą dla wszystkich wymaganych kontroli materiałów i uszczelnień.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!