W ostatnich tygodniach nasilił się, i tak już poważny, problem z imigrantami, próbującymi nielegalnie przekraczać granice państw Unii Europejskiej w naczepach ciężarówek. Co powinien zrobić kierowca w sytuacji, gdy stwierdzi, że w jego pojeździe mogą ukrywać się imigranci?
W związku ze strajkiem portowców we francuskim Calais, kolejna duża grupa imigrantów przedostała się nielegalnie do Wielkiej Brytanii. Wykorzystali oni zamieszanie związane z blokadą portu i wielokilometrowy sznur, czekających w korku ciężarówek. Port został oficjalnie odblokowany dopiero dzisiaj – ostatniego dnia sierpnia. Ze względu na skalę zjawiska, z problemem nie radzą sobie ani francuskie, ale brytyjskie władze. Jedną z metod ich działania jest nakładanie kar na kierowców oraz firmy transportowe.
Co zrobić, by nie zapłacić kary?
Kontrola graniczna, która wykaże obecność osoby, ukrywającej się w pojeździe, by uniknąć kontroli, może nałożyć na kierowcę lub firmę transportową grzywnę. Jej maksymalna wysokość to nawet 2000 funtów za każdą nielegalnie przewożoną osobę. Wkrótce wartość ta może wzrosnąć nawet do 7000 funtów – w związku z trwającymi konsultacjami społecznymi w Wielkiej Brytanii.
Kierowca, który podejrzewa, że w jego pojeździe może znajdować się nieuprawniona osoba jest zobligowany do kontaktu z policją, w kraju, w którym aktualnie się znajduje. Może też zawiadomić służby graniczne portu, z którego planuje płynąć do Wielkiej Brytanii lub służby w porcie docelowym.
Jeśli kierowca nie jest świadomy obecności osób nieuprawnionych w swoim pojeździe, podczas kontroli w jego interesie jest złożenie wyjaśnień. Oczywiście obowiązuje go prawo do odmowy składania zeznań, jednak w tym przypadku nie warto z niego korzystać. Wyjaśnienia mogą zaważyć na wysokości grzywny lub nawet spowodować odstąpienie funkcjonariuszy od wystawienia kary.
Do kiedy trzeba zapłacić?
Przewoźnik jest zobligowany do uiszczenia opłaty w ciągu 60 dni. Firma transportowa ma również prawo do odwołania się od decyzji o zapłaceniu kary do Sądu Okręgowego w ciągu 28 dni. Sąd może anulować lub zmniejszyć wysokość kary, jak również oddalić odwołanie przewoźnika.
Co ważne, funkcjonariusze Służby Granicznej mają prawo do zatrzymania pojazdu jeśli istnieje prawdopodobieństwo, że firma nie zapłaci ustalonej kary oraz dany przewoźnik nie uregulował zapłaty za mandat w wyznaczonym terminie. Pojazd zostanie wydany tylko wtedy, gdy wszystkie zaległe grzywny, wraz z powstałymi kosztami zatrzymania, zostały zapłacone.
Jak zapobiegać problemom z nielegalnymi pasażerami?
Brytyjskie służby graniczne zachęcają firmy transportowe do wprowadzenia stosownych zabezpieczeń i procedur chroniących ich pojazdy przed wtargnięciem nieuprawnionych osób. Opracowały nawet specjalny system akredytacji. Udział w programie jest bezpłatny, ale mogą do niego przystąpić wyłącznie firmy transportowe. firma musi spełnić określone warunki dotyczące zabezpieczenia pojazdów, jak również spełnić wszystkie wymagania określone przez Służbę Graniczną. Ponadto przedstawiciele/właściciele firm transportowych oraz zatrudnieni kierowcy biorą udział w specjalnych szkoleniach i spotkaniach organizowanych przez funkcjonariuszy brytyjskiej służby granicznej.
System obejmuje między innymi: pisemne instrukcje dla kierowców, szkolenia dla kierowców, stosowanie list kontrolnych zabezpieczeń, stosowanie urządzeń zabezpieczających (np kłódki, uszczelki i kable przy plandekach). Po załadunku, kierowca ma obowiązek sprawdzić urządzenia zabezpieczające i pojazd. Podobnie po każdym zatrzymaniu i przed wjazdem do Wielkiej Brytanii.
Dołączenie do systemu akredytacji może pomóc obniżyć wysokości ewentualnych grzywien. Informacje o programie można znaleźć na stronie: www.gov.uk/secure-your-vehicle-to-help-stop-illegal-immigration Dotychczas przystąpiło do niego ponad 20 polskich firm transportowych.
Duże koszty dla polskich firm transportowych
Kierowcy pracujący dla polskich firm transportowych, w ubiegłym roku byli grupą najczęściej karaną za przewóz imigrantów. Tymczasem według danych agencji Frontex, odpowiedzialnej za zarządzanie granicami, od początku roku odnotowano aż 153 tysiące prób nielegalnego przekroczenia granicy Unii Europejskiej. To o prawie 150% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
źródło: london.trade.gov.pl
Komentarze