Rekordowe przychody Solarisa w roku 2015

16 lutego 2016, 16:05

Rok 2015 to rekord Solarisa pod względem wysokości osiągniętych przychodów, które osiągnęły 1,7 mld złotych. Spółka trzynasty rok z rzędu została liderem polskiego rynku niskopodłogowych autobusów miejskich.

Sprzedaż

W Polsce w minionym roku Solaris już trzynasty rok z rzędu zajął pierwsze miejsce na rynku niskopodłogowych autobusów miejskich. Z łącznej liczby 701 pojazdów kupionych przez krajowych przewoźników w tym segmencie, 333 były marki Solaris. Oznacza to, że udziały rynkowe firmy wyniosły 47,5%. Jest to wynik lepszy od tego, który osiągnął najbliższy konkurent o 30 punktów procentowych.

Wykres: Sprzedaż niskopodłogowych autobusów w Polsce w roku 2015, dane w sztukach

1(1)

Do zagranicznych odbiorców trafiło z kolei łącznie 946 Solarisów, co daje 74% udziału eksportu w ogólnej strukturze sprzedaży. W 2015 roku największym poza Polską rynkiem Solarisa były Czechy, gdzie pojechało aż 158 autobusów i trolejbusów. Jest to sprzedażowy rekord czeskiej spółki córki. Tradycyjnie już wysokie miejsca w rankingu zagranicznych klientów Solarisa zajęli przewoźnicy z Niemiec, ale także z Włoch, Łotwy i Rumunii.

Wykres: Sprzedaż pojazdów marki Solaris w roku 2015 w podziale na kraje, dane w sztukach

3

Całkowita sprzedaż Solarisa w roku 2015 wyniosła 1279 sztuk autobusów i trolejbusów oraz 17 tramwajów. Jest to trzeci najlepszy wynik sprzedażowy w dwudziestoletniej historii polskiego producenta. W tym czasie z podpoznańskiej fabryki wyjechało do klientów w 30 państwach łącznie ponad 14 000 pojazdów.

Nowości

W 2015 roku rozpoczęła się seryjna produkcja nowej generacji Urbino. Pierwsze egzemplarze najnowszego modelu trafiły do nabywcy z Niemiec w czerwcu minionego roku. Do dzisiaj zrealizowano dostawy obejmujące ponad 300 sztuk nowego Solarisa Urbino w wersjach 12- i 18-metrowej, które pojechały do klientów z 9 europejskich państw: Austrii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Norwegii, Polski, Szwajcarii i Włoch. Oprócz wspomnianych modeli z silnikiem Diesla, jesienią 2015 roku w ofercie pojawiła się także nowa generacja Urbino w wersji niskowejściowej i z napędem elektrycznym.

Autobusy elektryczne Solarisa

Polski producent w ubiegłym roku dostarczył do klientów z Hiszpanii, Niemiec i Polski 25 autobusów napędzanych energią elektryczną. Co ciekawe, były to pojazdy posiadające różnego rodzaju baterie i wykorzystujące kilka metod ich ładowania, począwszy od najbardziej popularnej metody plug-in, poprzez ładowanie pantografowe i indukcyjne, aż po rozwiązanie z wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym zasięg. Do grona miast, gdzie można pokonywać miejskie trasy elektrycznym Solarisem w ubiegłym roku dołączyły takie metropolie, jak: Barcelona, Berlin i Warszawa. W Polsce były to także Jaworzno, Ostrołęka, Inowrocław oraz Kraków. W tym roku będą realizowane kontrakty na dostawy nowych Solarisów w wersji elektrycznej między innymi dla: Hanoweru, Hamburga i Tampere. Z kolei Paryż zdecydował się na długoterminowe testy m.in. elektrycznego Solarisa. Już w 2016 roku na ich podstawie przewoźnik ze stolicy Francji dokona strategicznych decyzji zakupowych. Innowacyjność Biura Badań i Rozwoju firmy Solaris znalazła swoje potwierdzenie także w nagrodach, jakie zebrał w Europie autobus elektryczny tej marki. Między innymi w Hiszpanii nowy Solaris Urbino 12 electric został wybrany autobusem roku przez branżowy magazyn „Viajeros”.

Tramwaje

W 2015 roku firma Solaris zakończyła dostawy w ramach dwóch istotnych kontraktów tramwajowych. Pierwszy z nich dotyczył 18 tramwajów dla Brunszwiku. Z kolei drugi projekt realizowany był w Polsce, w Olsztynie, gdzie po 55 latach przywrócono szynowy transport miejski. Od grudnia 2015 mieszkańcy stolicy Warmii mogą korzystać z floty 15 Solarisów Tramino.

Pod koniec minionego roku firma zaczęła realizację kolejnych dwóch zleceń w obszarze pojazdów szynowych. Pierwsze to realizacja zamówienia Solarisa na dostawę łącznie 41 (przy wykorzystaniu opcji) tramwajów do Lipska. Przekazanie pierwszych sztuk jest zaplanowane na czwarty kwartał roku 2016. Drugi kontrakt dotyczy budowy, jako podwykonawca, 110 pudeł tramwajowych dla pojazdów szynowych TW3000, które trafią do Hanoweru.

Podsumowanie 2015 i plany na rok 2016

„To był bardzo dobry rok dla naszej firmy, która odnotowała rekord w zakresie wysokości przychodów i trzeci w historii wynik pod względem liczby sprzedanych pojazdów. Te rezultaty cieszą tym bardziej, że w 2015 roku przeprowadziliśmy realizację kilku niezwykle ambitnych i kluczowych projektów dla dalszego rozwoju naszej spółki. Przede wszystkim była to rozbudowa fabryki oraz przeorganizowanie systemu produkcji, zmiany przeprowadzono także w obrębie magazynowania oraz funkcjonowania przestrzeni biurowych. Skupiliśmy się także na reorganizacji pracy niektórych działów, w szczególności związanych z obsługą posprzedażową klienta. Wreszcie wdrożyliśmy do seryjnej produkcji zupełnie nową generację autobusów miejskich. Już dzisiaj widzimy tego pozytywne efekty, a najlepszym dowodem na to jest portfolio naszych zamówień na rok 2016, które jest lepsze od ubiegłorocznego, o tej samej porze aż o 150 sztuk” – mówi dr Andreas Strecker, Prezes Zarządu firmy Solaris.

„W roku 2016 planujemy zaprezentować kolejne nowości produktowe. Między innymi będzie to premiera nowej generacji trolejbusów Trollino oraz autobusów z napędem CNG. Ponadto chcemy zaoferować naszym klientom nowe rozwiązania w zakresie autobusów hybrydowych. Na pewno ten rok będzie okresem dynamicznego wzrostu sprzedaży autobusów elektrycznych w Europie. Dołożymy wszelkich starań, aby odegrać kluczową rolę w tym segmencie. Pracujemy także nad intensyfikacją naszych działań sprzedażowych poza naszym kontynentem. Myślę, że już w najbliższych miesiącach będę mógł przedstawić więcej szczegółów na temat naszej zagranicznej ekspansji” – zapowiada Strecker.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!